Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5464 ggr
Xannadu
2

Blind hund.

Ber om ursäkt om tråden som jag skapade totalt spårade ut men problemet var att vi hade ett stort problem här hemma och det var våran mellersta hund som fått problem med ögonen. För nästan exakt 1 år sedan fick hon problem med 1 öga och februari opererades ögat bort då hon hade grönstarr och trycket inte ville gå ner. Vi ahr haft stenkoll på de ögat hon hade kvar men sen en kväll så märkte vi att ögat inte var som de skulle. Vi åkte direkt till veterinären på morgonen och han konstaterade ögoninfektion och vi fick salva för de. Dagen efter så börja de bli bättre men på kvällen blev de sämmre men vi tänkte de kan ju vara så i början. 2 dagar senare så börja hon dra snor lät de som så jag ringde igen till veterinären och han sa att hon antagligen var överkänslig mot dropparna och nu fått en ordentlig infelktion och hon skulle i stället äta pencelin. På kvällen märkte vi att hon börja gå in i saker och men vi tänkte att det berodde på att hon inte ätit mer 1 tablett av pencelinet. Det skulle ta ca 3 dagar innan man kunde se om de hjälpte. Men på måndagen så hade de gått 3 dagar och hon var inte ett dugg bättre utan snarare sämre så vi åkte in akut till Karlstad till en stor veterinärklink där och de tog henne kvar. Nu kom problemen som vi inte hade lust med. Hon hade fått grönstarr på de ögat hon hade. De skulle ge henne medcin under hela natten för att få ner trycket på ögat för att hon skulle få behålla ögat men ändå vara blind. De rinde oss på tisdagen och sa att de tuvärr inte fungerade de som var är att antingen avlivade vi Tilda eller så operara bort ögat. Problemet var att veterinären inte ville operera henne först. Hon skylde på etik hela tiden.

Jag vände mig hit för att jag var vilseråden hur jag skulle göra och hur folk i allmänt skulle reagera om de fick se en hund som inga ögon hade och vad folk i allmänt skulle tycka om mig som ägare.

Tuvärr så fick jag inte så mycke hjälp för frågorna blev inte direkt besvarade mer än att de går att ha en hund blind men inte hur ni skulle reagera om en hund inte hade ögon alls.

Vi valde i alla fall att ge Tilda en chans att leva. Nått vi inte ångrar alls. Hon är framåt som sjutton och otroligt glad hund. Det var hon även när hon hade sitt höga tryck i ögat då de flästa hundar bli agresiva så var Tilda lika glad i alla fall.

Visst går hon in i saker men de har gått 1 vecka sen operationen. Hon går lös som inget har hänt och letar kottar och tuggar ben som aldrig förr.

Jag hoppas ni inte dömmer mig att vara en dålig Hundägare för att jag behöll henne trotts att vi opererat bort båda ögonen. Vi har stenkoll på att hon är lycklig och tycker livet är roligt så det behövs inte oroas för.

Tilda har den atetyden att hon kan själv. Vi får inte hjälpa henne om hon sätter sig fast eller går för nära kanten till trappan då stretar hon emot som en trottsig unge så det är lika bra hon får krångla själv.

Nu blev detta lite långt hoppas ni orkar läsa och ni förstår att de var inte min avsikt att tråden skulle spåra ur.

tsset
0

Med frågor likt denna, där man söker folks egna åsikter i en fråga "tagen ur luften" (alltså utan någon koppling till enskild individ) om vad som är rätt eller inte så spårar det lätt ur… eller blir i vilket fall ganska livat. Hundfolket är väl inte direkt känt för sina lugnade, ensidiga och sansade diskussioner ;)

Men med denna fakta bakom förstår jag att du ställde frågorna. Jag är fortfarande av åsikten att om hunden klarar det så behöver man inte avliva, och att det alltid är bäst att testa. Än så länge verkar det ju fungera, och ni verkar klara anpassningen också. Så länge hon eller ni inte har ont av det.

Jag reagerar om jag ser en hund/ett djur utan öga/ögon, men i tankebanorna "oj, undrar vad som har hänt?". Man är ju nyfiken av sig.

Tur att det gick bra för henne i vilket fall och lycka till med framtiden! Kan tipsa om att det finns böcker om blinda hundar, vet att det finns bl a på adlibris, som kanske kan vara till nytta? Om inte annat så kanske det är intressant att läsa om någon annans erfarenheter i samma situation.

Xannadu
0

Ooo kanon att de finns bok om blinda hundar ska snaras kolla det om det kan vara nått för oss.

Jo det går väldigt bra för Tilda i bland funderar man värkligen om hon är blind eller om hon ser. Hon förvånar oss ständigt trotts att de bara gått en vecka.

Vi är dock rädda att de ska bli som första ögat som vi fick operera om 2 ggr för att det inte ville läka som de ska. Men vi ser ändå positift då detta är en annan veterinär och annan klinik :)

Tack igen för boktippset. På nätet finns de inte mycke info om blinda  hundar jag satt vaken i nästan 2 dygn o leta information om att leva med blind hund och vad man ska göra för att underlätta för hunden att vara blind.

Xannadu
0

Försökte hitta böckerna men kunde inte finna dem du vet inte vad dom heter?

tsset
0

Living With Blind Dogs - tillfälligt slut verkar det som, men hör du av dig till dem kan de säkert informera om när den kommer in igen.

NEW SKILLS FOR BLIND DOGS - dvd! Även den tillfälligt slut, hör med dem är mitt tips. Kanske att bokus har dem, eller akademibokhandeln eller så?

Karizma
0

Kul att hon tagit det så bra :) det var väl du som skrev en tråg avliva lr inte pga hunden förlorat synen. Jag tyckte iaf inte men skulle det :)

Xannadu
0

Jo det var jag.. Som jag skrev ber jag om ursäkt att den tråden spårade ur helt.

Det går kanon för henne visst går hon in i saker men inte så mycke som jag trodde hon skulle göra

Karizma
0

6, ja du det är väl lätt att det spårar ut helt, man ska någ inte vara så rädd för förändringar och inte lyssna på alla, våga försöka och ge saker o ting lite tid med Flört Och jag tycker verkligen det är kanon bra att hon tagit det hela så bra med, hon är samma hund ännu i sättet men måste lära sig lite för itne snubbla på saker. Jag har träffat en hund som föddes blind han gick lmed höga framtassar men lekte o busade var förståss lite försiktig av sig. leksaker får man tänka på att de ska lukta lite med :) Lycka till!

Hagalund
0

Har haft en helt blind hund i närmaste bekantskapskretsen, och hon hade absolut inga som helst problem med att klara livet.  Hon bodde ibland hos mig när ägaren var bortrest, hon var fin på att kolla var dörröppningar var och saker stod….. Sen visste hon,  och hon gick aldrig in i saker sen. Hon gick runt och kollade och strök med kinden där dörrarna och saker stod så  memorerade hon allt, en enda gång, sen var hon klar. Hon var en vinthund, så hon älskade att springa,  fast hon inte såg, men hon hörde var kompisarna var, och följde efter dem, älskade livet och var en underbar hund. Hon är tyvärr inte i livet idag,  för hennes kompisar, de andra hundarna i familjen hade lyckats öppna dörren till huset när matte var ute i stallet eller var det var, och de drog iväg i full fart längs uppfarten,  hon följde med dem som hon brukade.. Överlycklig att få springa,  men vad de andra såg, men inte hon, var stora vägen….  Så de andra gjorde en lov åt sidan, men hon såg ju inte det så hon for rakt upp på vägen och en bil kom rätt fort. Det gick nog rätt fort alltihop så hon led nog inte, och bilföraren stannade och ringde polisen, men då var hon redan död, men de var säkra på var denna hund hörde hemma så de körde hem henne, och matte blev helt ifrån sig, så klart. Men hon hade ett fantastiskt liv, de år hon levde och hade som sagt inga som helst bekymmer med att inte se, nu var ju hon född blind, men ändå.  Så länge de är lyckliga över livet och inte har problem, så tycker jag nog att de kan få leva, man ser så väl om det börjar komma saker som ger problem, ledsenhet, nervositet och så. Låt er hund leva och njut av den så länge ni har den, om ni själva känner att det är rätt.

Xannadu
0

Så länge hon har livsglädje och morrar och träter på Alwa(Vår yngsta hund) så vet man att hon mår bra för de har hon alltid gjort.

I dag fixades yttertrappan om för att inte Tilda skulle kunna rasa ner från trappan då hon vägrar när man försöka hjälpa henne så hon inte rasar ner. Men tjurskallighetern gjorde att hon trilla ner men hon ruska bara av sig o gick upp igen.

Har inte uppleft att hon snubblar. Hon går därmet som vanligt och tror att allt är frittfram tills det bara säger dong, då gick hon in i nått men hon är lika lycklig för de.

Vi har även införskaffat en fläxiväst till henne så hon värkligen syns på kvällen och på hennes namnbricka är det till lakt Jag är blind.

Vi försöker komma på saker o ting för att hålla henne lite i gång men de är lite svårt att komma på allt man kan göra men hon är rätt påhittig själv och roligt att titta på när hon håller på.

Karizma
0

Aktervering sån som luktar bör ju locka lite :) lite gulligt att hon är så envis kanske bra att hon är sån tänk om vart tvärtom o inte våga något. Himmla kul att hon är så :) Men aktervering som luktar hörsel har hon kvar så komandon kan man väl köra iaf.

macthilda
0

Jag hade en blind Tax i många år. Han klarade sig utmärkt. Han till och med drog iväg åtskilliga km på friarfärd mitt i vintern. Han var en lycklig hund. Det var ingen som hade talat om för honom att synen var ett måste. Han blev 14 år och var blind halva tiden.

Arrowhead
0

Bra att ni gav henne en chans! Sålänge hunden inte lider så ska man åtminstone ge den en chans ju, och här verkar de ju gått kanon! :)
Hjälp henne så gott de går bara, lycka till med allt! :D

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ganska gammal tråd men finns TS kvar? Isf hur har det gått?

Arrowhead
0

Haha oj! ja den var rätt gammal :P
Men hur har de gått då? :)