racingwhippet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har tagit över en hanhund på 15 månader och har lite funderingar på vad han är för något egentligen. Han har inga papper mer än veterinärbesiktning och vaccinationspapper så vet inte vad han är för ras. När han besiktigades skrevs han som whippet men jag är inte helt säker. Han är ca dubbelt så hög som en whippet, väger ca 23 kg och är på något vis längre i kroppen. För övrigt är han ganska lik en whippet. Har funderat lite på om han är en sk longdog (korsning mellan vinthundsraser) . Men jag kan inte placera riktigt vilka raser isf mer än whippet. Några ideer? eller e han kanske en whippet av kapplöpningstyp?
Tacksam för svar!:)
Han ser ju ut som en korsning mellad whippet och grayhound tycker jag.
#1- jo jag funderade på det i början men min granne har en greyhoundhane o vi har kommit fram till att det inte kan vara Greyhound i honom. Han är för liten för det och har i princip inga likheter med greyhounden
Sloughi kanske?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 mm ja har haft en del funderingar på om de e sloughi eller azawakh eller något sådant i honom :)
Vad har grannen för Greyhound? race eller show? (showgreyhounds är större än raceing)
Jag tycker det ser ut som att det är sloughi eller azawakh i honom. För hans höftben sticker upp så, det gör det ju inte på Greyhound iofs :p Men på dom andra två gör dom ju det..
Men det kan ju mkt möjligt vara fler än bara två raser oxå :)
Whippar av kapplöpningstyp är lika stora som vanliga whippar.
Att det är vinthund i din hund är ju väldigt tydligt, och det är väl säkert en korsning mellan whippet och någon större ras, eller Greyhound och någon mindre. Egentligen är det dumt att utesluta någon av vinthundsraserna, eftersom de alla är väldigt lika. Det FINNS faktiskt även korthåriga afghaner, och om man tex parar en afghan eller saluki med en mindre hund skulle det säkert kunna bli en hund som ser ut som din, beroende på vad man korsar med då.
Vad jag vill få fram är att bara för att din hund är helt korthårig och med rosenöron, behöver det inte betyda att alla släktingar bakåt är korthåriga eller ens har rosenöron.
Vad man kan tänka sig är väl att det är någon vanlig ras i honom, eftersom ovanliga raser är just ovanliga och därför sällan varken driver runt på gator eller används i blandrasavel.
Hans huvud är ju "väldigt mycket whippet", så får jag chansa blir det whippet korsat med något större som har kantigare kropp. Det behöver inte ens vara en vinthund, men om det är det så någon av de lite vanligare raserna.
Hur är han mentalt?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5- Grannen har en racinggreyhound och han är ganska stor ändå. Anledningen att hans höftben sticker upp är faktiskt (tyvärr) för att han när jag tog honom var han kraftigt nderviktig. Det är mycket bättre nu men vi har fortfarande en bit kvar.
#6- Ja jag vet ju det. Men det är flera av mina vänner som ju tror att där e azawakh i honom då han e så pass mycket mer långbent än en whippet och byggd på det sätt han är. Lugn, väääääldigt tillgiven, går alltid i hälarna på en, väldigt pratglad.. något mer du vill veta så fråga:) vet inte riktigt hur jag ska beskriva honom. Tror doch inte där e varken afghan eller saluki i honom men man vet ju aldrig säkert:)
Min väninna har även funderingar på om han kan vara delvis chart polski (polsk vinthund)?
#7 svårt att se på bilden men han ser ju inte farligt smal ut där, nog för att nåt kilo till inte skulle skada ^^ Men jag tycker höftbenen sticker upp för mkt om man jämför med hur mkt revbenen syns. Men ja, man kan ju spekulera hur länge som helst utan att få något egentligt svar :p
Han är iaf väldigt fin!! :)
Är det en hund du ska behålla? :)
#9- svårt att se revbenen då han är tigrerad så syns inte om man inte står nära men han är gnaska smal fortfarnde.
Ja jag ska behålla honom:) har redan en basenjitik så ville ha en kompis till både henne och mig:)
#10 kul! grattis till din vinthund ^^ Skönt att han verkar ha kommit till ett bättre hem än där han bodde innan :)
Och lycka till i framtiden! Han ser verkligen jättesnäll ut.
#11- Tack så jättemycket! Ja han är fin lille killen:)
Hmm Greyhound/Whippet var min första tanke. Annars skulle jag nog gissa på att han har Sloughi i sig.
Han är jättefin iallafall! Har alltid gillat vinthundar :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#13- Vi har nu varit och pratat med en mycket erfaren veterinär o ch han gissade att det ganska säkert e kapp Greyhound och whippet :)