Är tollare veka?
Min mormor och morfar har varit hundvakt åt en tollare några dagar och jag fick då chans att lära känna rasen lite bättre.
Det jag direkt lade märke till var att han var väldigt vek och känslig för mitt kroppsspråk. När jag kom in genom dörren såg jag hur gärna han ville hälsa. Jag sa ingenting utan ignorerade honom. Han backade direkt och väntade tills jag satte mig på huk och lät honom komma fram.
Under hela besöket behövde jag knappt säga något till honom, kroppsspråk var tillräckligt för att han skulle förstå, trots att jag endast träffar den här hunden några ggr per år. Det här är en sällskapshund, så ingen har lärt honom att jobba och att han vinner något på att beté sig såhär.
Är tollare såpass veka? Jag såg det inte som något negativt, han var inte rädd, men hade koll på läget. Jag har alltid velat ha en hund som är fokuserad på en och som man kan lära saker mer med hjälp av kroppsspråk än massa kommandon. Tidigare har jag bara träffat dryga tollare som tror sig äga hela världen, men där beror det nog på en hispig matte.
Tollare är inte veka, dem är skarpa och har en väldigt koll på läget. Tervar misstas också ofta för att vara veka hundar då dem ofta är som du beskriver, väldigt lyhörda och signalkänsliga.
Så nej, tollaren är ingen vek ras 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Okej. Så man kan säga att de har koll på läget men är känslig för ens kroppspråk då? Eller finns det någon bättre förklaring?
Ja det låter som en bra förklaring =)
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TS en hund kan man inte se hela rasen på
Och inte heller om det är en hund man är hundvakt åt
Jag har vart dagmatte o den hunden vart lite mer nervös av sig o visa inte sitt rätta jag, men jag kände henne sen innan o visste hur hon funka tog 2 mån som dagmatte så funka hon som om hon våre hemma hos oss :) (OBS Ej tollare jag var dagmatte åt)
Man ska ej dömma rasen pga av hund.
Nu har vi 3 pudlar hemma, 1 stor och 2 dvärg. Och jag kan säga de, ingen är den andre lik i nått. ´
Den stora är stressda, hispig. Dåligt psyke.
Min dvärg är helt underbar, lyhörd,ganska vild av sig och träningsvillig, ger alltid 100% i allt, även väldigt foglig är han,energi knippe är han utan tvekan.
Våran nya som är barn till min dvärg, han är en sk. knähund. Vill bara vara i knä. Han är mera "robot" lik. Han är försiktig och gör inte en fluga förnärd.
Jag vet att man inte kan döma rasen efter en individ och det var just därför jag frågade er. Eftersom jag dessutom träffat så olika tollare är det ju svårt att veta hur de "ska" vara.
Den här hunden har jag sett ofta, då vi bor i samma område men det är svårt att få en bild av rasen när man inte träffas ordentligt så att säga.
Även om hundar är individer finns det ju generellt utmärkande egenskaper.
Jag träffar en Tollare hon är lugn o stabil men varje gång något ändras kan vara en skitsak som stryckbrädat tagits fram så vägrar hon pasera det enligt hennes ägare. Likaså om en granne som har flaggstång hissar upp flagga isf vimpel så vägrar damen vara ute i trädgården, men annars är hon väldigt stabil o trevlig men just detta har hon reagerat på hon är bara 1år och 3 mån därmed tror jag detta kan försvinna genom antingen träning eller mognar hon mer.

Skulle inte säga att de är veka. Jag upplever det även vara stor skillnad könen emellan. Hanarna upplever jag snarare som lite skarpa, medans tikarna är mildare och vekare. Men båda könen är också uppmärksamma och signalkänsliga. Trevlig ras, men man måste vara noga med uppfödare för att hitta bra mentalt hundar.
#7 Låter ju som du säger lite som spökåldern.
Tollaren verkar verkligen vara en hund som blir vad man gör den till. Gissar att de behöver mycket miljöträning för att bli stabila?
Juste har mött en tollare i livet, en tik. Hon var framåt och små galen, på ett bra sätt. Hon tog för sig i allt, hon krävde mycket träning sa ägaren för att hålla henne i "schack" sa han :)
#1 Men vek och skarp är två totalt olika egenskaper utan samband.
Menar du motsatsen till vek så är det snarare hård dvs hunden har svårt att skapa minnesbilder och därför kan ha svårt att "ta åt sig".
skärpa måttar snarare "tyngden" eller förmåga till aggrissioner, vilket jag tvivlar på att du menar.
≧◔◡◔≦
Varför skulle hunden vara vek för att den är bra på att läsa människor? 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ordet vek har nog olika tolkningar beroende på vem man frågar.
Samma sak med en "rädd vs reserverad"hund.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#12 En vek hund behöver för mig inte vara en feg hund, utan kan vara en individ som påverkas mycket av människors kroppsspråk osv. Kroppsspråkkänslig med andra ord.
#14 Förstår fortfarande inte vad det har med vek att göra? Men det är väl kanske bara olika uppfattning om ordet, för mig är det synonymt med osäker/rädd/feg och inte med signalkänslig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kollar man ordbok så är vek = svag.
När man talar om vek vs hård i mentalitet så är det hundens förmåga att skapa minnesbilder.
Ex. en vek hund som blir utsatt för något otrevligt har lätt för att skapa en negativ minnesbild och kommer mycket väl ihåg detta tills nästa gång.
En hård hund är en hund som inte har särskilt lätt för att skapa dessa minnesbilder utan kan gå på samma nit igen för att det inte bekommer den på samma sätt som en vek hund.
Vissa hundar närmar sig aldrig ett elstängsel efter en stöt, medans andra inte bryr sig nämnvärt.
Vissa hundar räcker det med att man höjer rösten (sk. förarveka) andra tar inte åt sig alls utan den kan utsättas för olika typer av obehag från föraren men tar inte åt sig.
≧◔◡◔≦
Är tollaren en skarp ras? Vad är då en malle?
Skulle inte säga att tollaren är en speciellt vek ras över lag, däremot en rätt förarvek och mjuk ras, åtminstone det jag sett av rasen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Förarvek var nog en bra förklaring för hur jag menade 
Skarp var fel ordval, helt klart. My mistake.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

De hanhundar jag träffat av tollare har varit skarpa. Inte på samma nivå som mallar, men ändå skarpa.