Känslig mage
Sen jag började byta foder så har min jack russell varit riktigt risig i magen till och från.
Från början åt han Doggy, vilket jag inte ville att han skulle äta, dock var magen bra av det men vi ville ändå byta. Då började vi med acana istället, det gick inte alls båda hundarna var riktigt risiga i magen av det. Bytte då till orijen och det fungerade i början, men nu efter några veckor så är det samma sak igen med jack russelln (den andra hunden mår bra av orijen)
Någon som har nått bra tips på ett bra foder för hundar med känslig mage? Ska man köpa något specialfoder för just känslig mage?
Detta med foder är ju en hel djungel 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tråkigt att Orijen inte funkar, funkar bra på min vovve som kan vara dålig i magen då och då annars.
Testa färskfoder kanske? har hört att det kan vara bra för känsliga magar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#1 Ja det fungerar jätte bra på den andra vovven jag har här hemma och han brukar också vara lite känslig i magen.
Nej färskfoder har jag inte testat, det kanske man kan kolla upp. Har varit inne lite på det innan att ge ett mål färskfoder och ett mål torrfoder 
Hill's i/d är bra men dyrt. Kan vara smart att köra ett tag dock för att magen ska rätta till sig och sen testa något annat lite billigare.

Om doggy funkar tycker jag att du ska ha det :) min bc cinco äter det för att det är den ända som funkar för henne. Har provat allt från vet fonder till varlingt. Doggy proferisnol Exstra är den ända fodret dom funkar. Därför få hon äta det. Varför vill du inte att din hund ska äta doggy? Profersion är ett fonder dom är lika bra som proplan eller något annat.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#3 Jag har funderat lite på hills också, men jag försöker undvika foder med majs i då jag hört att majs är väldigt svårsmält och har man en hund som har lätt till stress så kan majs trigga igång det.
#4 Därför att jag tycker doggy är ett skitfoder rent innehållsmässigt
Sen så tyckte jag att pälsen blev finare på båda när jag bytte foder, men som sagt så fungerar inte magen som den ska.
#5 Hill's i/d är ju special designat för hundar med alla former av mag och tarm problem dock. Hade det t om till min katt. Enda mat han kunde äta med sin kroniska tarm infektion. Var aldrig dålig i magen efter det.
#7 Jo jag är medveten om det, har själv haft hills till mina katter en gång i tiden. Men det spelar ju ingen roll då det ändå är majs i fodret och min hund har lätt att stressa upp sig. Så jag söker främst ett foder utan majs. Men jag ska kolla upp hills också.
Jag kör med Taste of the wild, tycker det funkar jättebra! Är utan både majs och spannmål så det är jättebra för både känsliga magar och stress!

Vad är bäst? Att din hund är bra i magen eller ett foder som du tycker låter bra? Bara för att de låter bra betdyer det inte att de är bra. Gör det bästa för din hund är mitte råd!
Tycke perise som dig innan men gör vald doggy då det är det ända som min hund funkar på. Har en hund som äter hills W/D, då hon är exstem allerigker. I/D funkade inte alls på henne. Köper galde ligen den foder tros att det är svin dyrt till henne varje månda då hon mår bra av de. På samma sätt resonernar jag när min andra hund får doggy!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#10 Alltså, tror inte du ska sitta och säga att jag ska göra det bästa för min hund. Mina hundar har det väldigt bra och dom får enbart det bästa!
Jag tänker inte slänga i mina hundar någon mat som jag tycker är skit förens jag testat olika alternativ.
#10 Du kan ju på innehållsförteckningen se om det är ett skitfoder eller inte. Är det bra ingridienser så är det bra ;) Men det betyder tyvärr inte lltid att hundens mage tål det.
Har du testat Eukanuba Adult Small Breed?
Hugo fungerar utmärkt på det, och han har en förmåga att bli lös i magen.
#10 Håller inte med dig där!
Det viktigaste är inte hur hunden mår JUST NU, hunden ska hålla i längden också. Det tror jag inte den gör med ett skitfoder!
Skulle aldrig gett doggy till min hund om hon mådde bra av det, skulle inte ens testa det!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Har hört att Purina Pro Plan Dog Adult Digestion Lamb & Rice ska vara bra för känsliga magar.
Länkar till foderbilen :)
(Ett tips, läs komentarerna som folk skrivit)
http://foderbilen.se/pro-plan-adult-digestion-lamb-and-rice-14kg.html
Medarbetare på Hundar.ifokus

Det finns två olika doggy! Ett som går att köpa i vilken mat affer somhälst sen finns det doggy profersion. Jag tycker inte att doggy proferionl är dåligare än Ekuba så många ger sina hundar.
Om man har en hund som är känslig sedan innan ska man inte byta runt. Jag har fått mycket erfarthet av fonder och allgier då min andra hund insjunkade och var väligt dåligt nästan två år. Vi var nära på att få ta bort henne. Idag finns hon kvar men måste äta konterson varje dag för att det inte ska gå tillbaka. Det hela utlöste sig av ett foder byte som vi var tvunga att göra för att de slutade att inportar vårta fonder. Gick lååångsamt över men hon blev dåligt ända. Idag är jag jätte rädd för foder byten och räkondernar värkligen inte det! Om man måset för att fonder sluar att säljas skulle jag kuna gör det. Vill inte att någo annan hund ska få lida som våra Vicky gjore och gör ibland idag med!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#16 På vilket sätt höll er hund på att dö av foderbyte?
Har jag aldrig hört talas om innan. Folk bytar foder till höger och vänster och visst kan man få problem med magen på hunden, och vissa har foderallergi, men detta var något nytt.
Är det veterinären som konstaterade att hunden höll på att dö av foderbyte?

Hon utväklade en allerig :) Kronsiks magkatar och höga levervärden. Började med att hon bett på tassaran och till slut diare med blod i, slö och dålig i almänet!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#18 Vad är det som säger att dessa problem inte hade kommit utan foderbyte?
Vad sa veterinären? Och vilket foder var det ni bytade till? (sorry om du redan skrivit det) :)
Du kan ha haft för bråttom vid övergången till nytt foder. Acanas foder är mkt mer animaliskt än Doggy och du kan behöva tillsätta lite kruskakli i början för fastare avföring. Kruskakli är en grövre form av vetekli och finns bland affärens bakgrejor och är jättebilligt. Först efter 4-5 veckor vet man om fodret funkar.
Foder för känslig mage är tex Acana Lamb & Apple, Brit Care vilt & potatis, Healthy paws foder och James Well Beloved foder. Magnussons Meat & Biscuit kan också funka eftersom det är ugnsbakat och gjort av färsk köttfärs och färska ägg (lättsmält).
Pallade inte läsa alla inlägg, men Två foder som är bra är ju Eukanuba och Iams, Iams är billigare än Eukanuba men det är ändå samma foder och jag tycke Iaams funkar bra på min vovve som har extremt känslig mage
inne på bif finns det en drös med torrfoder tips som är spannmålsfria. Jag ger färsfoder pga Chanel hade kass mage o Enja fick det innan hon flytta hem till oss därmed var valet självklart att behålla färskis men så ger jag orijen med. Har du provat att blöta upp torrfodret även det kan hjälpa kännslig mage?
Ni som har rekommenderat Eukanuba - TS vill ju inte ha ett foder med majs i och då passar det ju inte så bra.
Vet dock inte om deras lamb and rice är utan majs? :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#23 Nej, det är majs i deras lamm och ris. Gav det till Vidar när vi kom över massor av billiga uppfödarsäckar. Tänkte i min enfald att lamm och ris inte kan ha majs med. Läste inte på säcken, utan bara gav honom. Efter 2 veckor började han gasa igång så man blev trött. Han studsar alltid glatt när man ska ta på kopplet för promenad. Då studsade han lika exalterat efter 2 timmar i skogen, när man skulle ta AV kopplet och gå in. Läste då på säckarna, och slutade ge honom fodret.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hon äter hills w/d och äter flagy samt ett fisklever pulver. Om vi tar bort någon av dem är hon dåligen igen på nolltid. Nu funkar det emn vi tänker inte byta mera. Hon är tovl nu och magen är för det mästa bra.
Förut hade vi ett foder som ett sensibel chors (staving?, har dyslektis) vet inte vart vi byte till när de slutade att de in de. Men det var ett "bra" foder som ni skulle kalla det (inte doggy) gick överlånsamt. Vet säger att det var mat byet som utlöste det hela. Har haft speialist från blå * i gbg. Hon är en av de bästa i landet.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Tack för alla tips!
Nu är det inte så att det bara rinner från honom, utan det är löst ungefär varannan gång han bajsar. Och då är det precis i slutet av bajsningen som det kommer lite löst
#20 För bråttom vid övergången vet jag inte riktigt, för jag gör som jag alltid gör när jag byter över. Blandar i lite av den nya maten i deras gamla mat, och sedan ökar mängden succesivt. Men jag ska absolut testa det där med kruskakli, får köpa det imorgon. Hur mycket ska man tillsätta i maten?
Ska även kolla upp alla foder ni andra har tipsat, jätte bra med olika förslag även om det gör det hela mycket svårare
Tack!
Färskfoder eller BARF är ju det bästa tycker jag, helt perfekt. Men vet inte om du har möjlighet att ge det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kruskakli ska du bara tillsätta lite av. Läs hur mkt en människa ska ha och ge efter hundens vikt. Om hunden väger 25 kg kan du ge hälften av vad en människa ska ha, om hunden väger 12 kg ge ungefär en fjärdedel osv
Bra att du har bytt långsamt. man brukar byta 1/10 första dagen och öka med ytterligare en tiondel dag 2 osv i tio dagar, men om fodret är väldigt olikt det hunden åt tidigare så får man ta det ännu långsammare.
Är det inte viktigare att hunden mår bra av fodret än att man måste hitta ett foder utan majs?
29 säg mig en andledning med att ge majs till hunden?
#30 För att Hills i/d verkar vara det mest effektiva du kan ge en hund eller katt som har en känslig mage?
Magnusson's meat & biscuit :) Min äter allt, o bara hon äter fodret så har hon alltid fin mage. Hon har aldrig i hela sitt liv krachat i magen :) Tack vare detta foder, hon är även väldigt fin i pälsen - blank. Dock ger jag henne en rå ägg gula per vecka :)
#28 Jätte bra! Tack så mycket för tipset. Ska kolla efter det imorgon så får vi se. Hur länge ska man ge detta?
#29 En hund mår väl inte bra av stress heller? Min hund har väldigt låg stress-tröskel och jag gör allt för att undvika allt som kan göra honom mer stressad (varesig om det handlar om aktiviteter eller mat) därför letar jag främst ett foder utan majs.
#32 Verkar vara ett bra foder, ska kolla upp det också.
Men först om främst ska jag kolla detta med kruskakli så får vi se sen.
#33 Om nu majs är så farligt för stress så undrar jag varför foder speciellt utformad för att motverka stress också innehåller majs?
#34 vad pratar du om för foder nu då?
#35 Det här t ex. Finns fler varianter på veterinärkliniker men samtliga jag har sett innehåller majs.
http://www.royalcanin.fi/Koira/Elainklinikat/Erikoisruokavaliot-Kuivaruuat/STRESSI/Calm-CD-25?lg=se
Verkar ju konstig att veterinärerna själva förespråkar special mat med just majs i för att minska stress om majs skapar stress som du säger.
#36 Egentligen inte då de tjänar pengar på det.
Nej för det kan ju absolut inte vara som så att ni kan ha fel på nåt sätt:)
#38 Du menar väl ändå dom?
Jag har inte sagt om det är bra eller dåligt, eftersom jag inte vet.
Men om man ska tänka lite logiskt så lär ju inte hundar behöva majs. Eller hur skulle de få tag i det om inte vi gav dom det?
Kött skulle dom kunna jaga.
Du kan gärna googla på typ "majs foder stress" så hittar du fler sidor där det påstås att majs i foder kan orsaka stress :-)
Det har jag gjort men bara folk som påstår det och inga studier på det. Klart de får tag på majs i det vilda om de bor i ett område där det finns majs. En hund är ju en allätare och äter inte enbart kött.
#41 Få tag på, men jag tror inte en hund hade valt majs.
Jag tänker ändå undvika foder med majs, då det är flera som säger att majs innehåller ämnen som kan orsaka stress. Så kan du ge din hund det fodret du känner för, så blir alla nöjda och glada :-)
#43 Ja, man får tro på det som känns rätt fram till dess att någon kan visa uppbackning på antingen det ena eller det andra. Fast å andra sidan kan man inte alltid lita på undersökningar heller. Så sunt förnuft får man väl lita till.
Jag har läst att man har kunnat påvisa samband med stress och foder med högt majsinnehåll. Dessutom får hundarna ojämn blodsockerkurva av mycket majs, har jag läst.
#44 precis så är det. Jag har också läst samma som dig. Och för att vara på den "säkra" sidan försöker jag så gott det går att undvika sådant som folk påstår orsakar stress.

Majs innehåller dopamin och noradrenalin, 2 hormoner som ger extra gas åt hjärnan. En "normal" hund märks det säkert inte mkt på, men en hund som redan har stor amygdala och låg impulskontroll går igång mycket mer om de äter majs.
Jag har gett foder med majs i utan att veta det, och märkt STOR skillnad på Vidar (#24). Han är en annan hund när han äter foder med majs, och det märks alltså även om jag tror att han INTE äter majs och går över när han slutar.
Detta verkar vara rätt ny forskning, så många vet nog inte om det än. Att majs är med i foder är för att det är billigt, inte för att det är bra.
MVH Elin
Jag undrar fortfarande varför det då finns med i special foder för att just minska stress?

#47 Eftersom jag inte tillverkar de fodren, vet jag inte. Troligen för att majs är billigt, och att majsets stressande egenskapert kanske är nya och inte allmänt kända?
Jag fick lära mig det för 2-3 år sen, och har efter detta slutat ge majs till Vidar, medan de andra kan äta det utan problem.
MVH Elin
#46 Intressant!
Jag hade svårt att hitta ett foder som Nellys mage klarade av. jag provade ett antal både dyrare och billigare foder men hon blev dålig i magen förr eller senare. Hittade till slut Sportsmans pride lamm och ris som funkade superbra, de slutade dock sälja det här och bytta ut det mot PROformance som var väldigt likt sportsmans. PROformance lamm och ris äter hon nu och har gjort i något år och det funkar minst lika bra som Sportsmans. Tror inte att det ska innehålla majs men jag är inte helt säker..
Det enda jag kan hitta om stress och majs som verkar ha någon som helst vetenskaplig grund är en Spansk studie på 80 hundar som har lämnats in till veterinär pågrund av aggressivitet. I den studien visade sig att en del av dessa hundar hade en låg seratonin nivå som på människor leder till depression. Sedan har någon använt detta för att visa på att majs kan sänka seratonin nivån i blodet. Det roliga med det hela är att både Hills och Royal Canin har andra ämnen som ökar seratonin produktionen så att de verkar slå ut varandra:)
Sen kan ju en hund helt enkelt vara allergisk mot majs och då är det ju en annan femma. Just stress biten verkar dock extremt överdriven och långt från vetenskaplikt bevisad.
Det här verkar vara källdokumentet som många visar till. Detta i sin tur visar till en artikel i The Telegraph som tydligt säger att man inte kan säga varför vissa hundar har lägre seratonin nivåer. Precis samma som på människor:)
#51 Nu är det ju som så att Vattnadal har skrivit i sitt inlägg #46 att hon märkt stor skillnad på sin hund när hon gett den ett foder med majs i. För mig räcker det för att jag inte ska ge min hund foder med majs 
#52 Behöver ju inte vara majsen dock. Eller så tål kanske Vattendals hund inte majs. Ska du resonera på det sättet så tror jag nog vi kan hitta en hund för varje ingrediens som existerar och då kan du ju inte mata din hund alls:)
#53 Goolgar man hittar man många personer med samma erfarenhet.
#53 Kanske det kanske, tänker inte resonera hurvida Vattnadal´s hund inte tål majs eller inte.
Att det kan vara så svårt att acceptera mitt önskemål: Jag söker foder utan majs! Nu har vi diskuterat varför, och jag har sagt varför jag inte vill ha det. Så nu kan vi återgå till tråden.
#54 Precis, har ju sett flera som skrivit det på andra forum.
#54 Googlar du så hittar du en massa hundar som inte tål kött heller.
#57 Det handlar inte om det nu. Så nu kan vi återgå till tråden.
#58 Kanske skulle överväga att ge vovven lite prozac om han är så stressad?
#59 Snälla du kan du ge dig nu! Min hund är inte SÅ stressad, har jag inte skrivit heller. Har skrivit att han har låg stress-tröskel.
#59 Prozac är inget som dämpar stress utan till för
Egentlig depression
Tvångssyndrom
Bulimi:Prozac/Fontex används tillsammans med psykoterapi för att minska hetsätning och självrensning.
Fler orelevanta inlägg kommer plockas bort.
Återgå till ämnet.
60 du har en drös med bra tips iaf att gå på jag skulle undvika iaf allt som har onödiga ingridienser så som majs iaf i sig :) Sen kan du alltid ge råkost som tillval om man inte vill Barfa helt :)