Testikelfråga
Idag var vi med vår 12-veckorsvalp hos veterinären för att få en spruta. Hon kollade också igenom honom och hittade inte testiklarna. Hon sa att hon borde känna dem, men att det i och för sig inte var så konstigt att inte gjorde det. Ni som har hanhundar, har ni någon koll på när testiklarna trillade ner på era hundar? Tänkte ringa och fråga uppfödaren också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kommer faktiskt inte ihåg det. Men jag vet att båda bara var där en dag :P. Men de brukar ju kunna "åka upp" när de är små om de har busat och varit uppspelta eller liknande. För när Bino var 8v och veterinären hade chippat och kollat igenom honom så kände han bara en. Och han sa att en eller båda testiklarna kan åka upp så när de är små.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ringde till uppfödaren sen och hon blev väldigt upprörd över att veterinären inte hittat dem. Hon hade själv känt dem tidigare och förklarade hur man skulle göra för att känna dem så jag får testa senare. Hon sa också att de kan åka upp när hunden blir lite nervös hos veterinären. Ev skulle hon komma hitom och kolla själv.

Hade han dem när han besiktigades innan du köpte honom?
Vissa hanvalpar kan ha båda kulorna nere vid 6-8 v, och sen kan de åka upp och ner, en del stannar tom. Jag fick tipset att ge vetegroddolja när Egos kulor började leka jojo. Hans trillade då bestämt ner och stannade, efter bara några dagar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Besiktningsprotokollet var ju OK. Men förhoppningsvis ska det ordna sig. uppfödaren sa att hon känt dem innan försäljningen och jag litar faktiskt på henne. Hon har ett rykte att vidmakthålla.
Sedan är det ju inte någon katastrof ifall de inte trillar ner, kan visserligen inte ställa ut honom, men det vet vi inte ännu om vi vill heller.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På min hane hade den ena kommit ner vid 8v och den andra inte. Den skulle komma ner trodde veterinären men den stannade tillslut kvar i ljumsken (han är nu 1år).
Men dom säger att det kan ta upp till 6 månader innan man vet säkert, så det är möjligt att båda kommer ner såsmåningom på din valp!
Jo - det sa veterinären också. Att man inte kunde vara säker förrän vid sex månader.

Som jag nämnde ova, så är vetegroddolja, eller den billigare groddoljan, bra. Tipset jag fick var från en erfaren uppfödare, och för mig fungerade det toppen.
MVH Elin
#7 - jo jag såg, och ska hålla det i minne! Tack för tips.
#7 var köpte du den? Dosering? Vår kille är 5 månader och har fått ner ena stenen. Hoppet om att andra ska kunna klämma dig ner genom kanalen är litet, men det är klart att vi hoppas fortfarande. Om de åkt upp så undvik att kyla ner honom genom tex kalla bad… Lycka till!!!
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Jag köpte det på en djuraffär, valde groddolja som är mkt billigare, tror det var emin som tillverkat den, så ställen som säljer hästprodukter bör ha. Dosering stod på flaskan, minns inte nu, då det är snart 3 år sen.
MVH Elin
#10 tack Hur har det gått ts? Har ni kännt några stenar i avslappnat tilkstånd?
Har du kikat i besiktnings intyget? Där ska det stå testikel status.
Det behöver inte vara något underligt, men ha koll på stenarna ändå. Dom kan trilla ner. Kontakta uppfödaren (som någon skrev). Knepigt att ingen av stenarna känns.
fel!
#11 - Jo, jag är nästan säker på att jag känner den ena, kanske den andra, men jag är inte säker, vet inte riktigt hur de ska kännas.
#12 - Tack för svar, men om du läser alla mina inlägg i tråden ser du att jag redan har kontaktat uppfödare och att besiktningsprotkollet är OK.
#14 Jag har som vanligt bråttom och inte hunnit läsa igom allt
Stenarna kan hoppa tillbaka, efter en besiktning. Det har jag själv råkat ut för, och den stenen fick jag inte ner igen tyvärr.
Lägg honom på rygg och massera med handen neråt, för har du tur kan du trycka ner den. Upprepa varje gång du har honom i knät. Det är inte så bra om ena stenen blir kvar i ljumsken då det kan bli cancer på äldre dagar. Såg det när jag sökte på google.
#13 som en liten kula vid sidan av snoppen, sen vandrar de vidare ner till slutdestinationen :-)
#15 och 16, jo uppfödare förklarade också hur det skulle kännas, men det är ändå lite svårt att veta att det är exakt rätt. Men jag tycker jag känner åtminstone den ena och kanske den andra. Jag får vänta och se lite. Vetegroddsolja fanns förresten på Granngården så jycken har fått lite nu. Det kan inte skada i alla fall.
#15 fast bara 4% ökad risk vad jag har läst, men visst vill man helst ha ner båda… #17 precis, det är ju klart värt att prova! Lycka till!
Det här med cancer. Veterinären sa i onsdags att det är väldigt liten risk, hon sa att risken länge varit väldigt överdriven så 4% kan säkert stämma.
Det stog inte hur liten procent det gällde och glad är jag för att det är så låg. Tack för informationen
Maken - som har större erfarenhet av det där med vandrande testiklar än jag, påstod att han sett båda testiklarna nu. Så vi får väl hoppas att han rätt.

Man känner dem med lätthet, om de är i pungen. Det är bara att känna på pungen, om det är en eller två kulor därinne, ingen tvekan med handen, men ska man försöka se dem, är det svårare.
MVH Elin
Så lätt är det inte när man inte är van och valpen är liten. Och det är inte som så att vi normalt sett tittar, men idag när valpen låg och stensov med magen i vädret så säger sig maken även ha sett de båda kulorna.

Håll valpen i famnen när den är lugn och inte sprattlar och härjar, eller passa på när den ligger och sover. Klappa lite lugnt först, sen tar man helt enkelt pungen i handen, på en liten hund kanske det blir mer fingrarna runt den, sen känner man. Det känns som en liten skinnpåse med halkig insida där det antingen är tomt, eller så känner man en eller två små ärtor, vindruvor eller plommon, beroende på hur stor valpen är.
MVH Elin