Vilket verkar vara bäst?
Vilket foder verkar bäst?**
Foder 1 ** Kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10%), spannmål, fett, vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskprodukter, mineraler, ägg och äggprodukter, jäst, frukt
Foder 2 Spannmål (majs, vete, sorghum, korn), kött och animaliska biprodukter (> 20% Kyckling), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter (sockerbetsfibrer), mineraler, ägg och äggbiprodukter, jäst, DL-metionin, glukosamin HCI.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inget av dem verkar bäst
Tycker inte heller något utav dom fodrena verkar bra..
Varför skriver du inte ut vilka foder det är?
Jag säger Eukanuba, foder 2
nej men vilket av dem verkar bättre än det andra då 
#3, för jag var inte intressead av märket ifråga utan bara om inehållet.
fast att spannmål kom först i beskrivningen?
Ja, kommer spannmål först så innebär ju det att det innehåller mest av den varan
EDIT. dubbelinlägg på något vis :S :P
Hundar är i grunden allätare och kan äta det mesta, men får de välja fritt så väljer de kött från levande eller döda djur + eventuellt lite grönsaker och frukt. Sen är det också stor skillnad att utfodra en Grand Danois som behöver mycket mat mot att utfodra en liten hund som behöver lite mat. Båda behöver så klart bra mat, men kostnaderna för maten har mindre betydelse när man har en liten hundras.
Beträffande din fråga så har jag aldrig hört talas om "sorghum" + att detta med sockerfibrer låter mycket underligt
Personligen anser jag att vi hundägare ska välja svensktillverkat foder (om vi bor i Sverige) eftersom detta tär minst på miljön. Allra bäst vore det om vi kunde ge våra hundar hemkokt eller rått foder, men tyvärr har vi inte alltid möjlighet till detta.
Kanske är mitt inlägg inte ett riktigt svar på din fråga, men det ger nog lite öppningar för hur vi som hundägre kan tänka kring hundmaten 
/Désirée
#5 Ja, faktiskt. Men båda är riktiga skitfoder.
Nr 1. har inte spannmål som första ingrediens, men innehåller mindre kött än nr. 2. Så jag vet inte vad jag tycker är bäst..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#8 okej, tack för bra svar :)
#8 Faktiskt går det inte att säga så rent generellt. Min hund åt en hel korv när han var liten. Han började med att slicka upp ketchupen, sen drog han ur brödet från korven och sist slukade han korven. Han älskar grönsaker av alla slag och verkar helt enkelt tycka mer om grönsaker än om kött.
Ja jag vet att det är väldigt mycket mat en gd ska ha så jag förstår att det blir dyrt i längden med bättre foder… Hon måste ju äta något enormt, din Klenod :)
Kan knappt föreställa mig det hihihi. Min hund knaprar i sig ungefär 1½ dl om dagen.
Hur mycket mat äter Klenod ungefär? Alltså i dl! 
#12, nja, jämfört med vad din äter så låter det kanske mycket. Men för en GD så är det inte så mycket tycker jag. Hon äter ca lite mindre än tre mått om dagen. Mått= en sådan koppa man kan få i djuraffärer.
Ca 18 kilo i månaden går åt. Men jag har inga planer på att byta. Jag är mer intresserad av olika innehåll på olika foder och så…
Kan säga att foder 2 är eukanuba som du sa och foder 1 är doggy proffessional extra aktiv.
#10 Hur kan du säga att nr 1 innehåller mindre kött än nr 2? Nr 1 innehåller mest kött, sen spannmål sen… bla bla bla
nr 2 innehåller mest spannmål, sen kött, men minst 20 procent av dessa köttprodukter är kyckling.
#14 OJ!!! hihihi det var väldigt mycket. Japp, visste det.
#15 Kanske missuppfattade..
Som så mycket annat, så är hundfoderdjungeln till stor del uppbyggd av människor/företag som vill tjäna pengar. Man får tänka till lite själv.
Så är det ju även när det gäller mat till oss människor. Max, Mcdonalds m.fl tjänar enorma pengar… säljer de BRA mat? Nej.
#16, du verkar vara duktig på foder :)
#17, lätt hänt :)
#14 Min lilla äter ju ett sånt stort mått per dag och han väger ju inte ens 10kg än. Så 3 mått var inte mycket för en sån stor hund som Klenod tycker jag:)

Jag ger foder nr 2, dvs Eukanuba och mina hundar har då aldrig fungerat bättre än med det fodret. Så allt är ju inviduellt.
Visst innerhåller Eukanuba mycket spannmål, men fungerar hunden på det så anser jag att man inte behöver byta.
Men jag hade faktiskt sett att Eukanuba hade haft högre köttinnehåll, trots det så tänker jag inte byta foder :)
#19 Mja i det här fallet använde jag google men förövrigt så är jag också intresserad utav foder då jag har problem (eller rättare sagt hade, fram tills i förr går!) och kollade på alla foder som fanns typ :) Analyserade alla och kollade massa recensioner… haha.
Noa-Nisse ungefär hur många deciliter tror du att det måttet innehåller?
#22, vad kom du fram till i förrgår om man får lov att vara lite nyfiken ^^
Oj vad mycket Klenod äter, fast ändå inte ^^ Vad äter hon för foder nu? Hade jag kört på mitt foder till Klenod, räknade nu på att hon skulle äta lika stor mängd av mitt foder vilket säkert inte är fallet men ändå :P Men då skulle det kosta lite över 900 kr i månader. Mycket pengar :P
#24 Att knärtarna blev mycket mycket godare om man antingen häller i naturell lättyoghurt (haha) eller om man lägger det i blöt och rör runt med bredbar leverpastej 
Noa-Nisse; missade du min fråga i #23 ;)
#27 oj nej jag missade det inte. Jag skrev typ samtidigt som dig sen gick jag och la mig för natten ^^
Jag mätte nu precis och det går i ca 5 dl, men jag ger lite mindre, så låt säga 4 dl.
#25, vad ger du för foder då? Jag ger Doggy professional med 30% protein och 20% fett. Ger också Royal Canin Great Dane Adult i fodret. Men det är så svårt att mäta då foderkulorna är ENORMA :O i en DL får det plats absolut max 2 foderkulor…
Hum hum ett litet påpekande här: Eukanuba är ett så kallat högkoncentratfoder vilket innebär att det behövs mycket mindre foder av detta än traditionellt foder. Huruvida detta är bra för hundens hälsa eller ej råder det mycket oenighet kring.
Eftersom jag också har haft GD så kan jag väl säga att jag upplevde att den inte åt så mycket mer än Schäfer som jag också har haft.
/Désirée
min uppfödare som har 12 eller 14 (kommer inte ihåg exakt?!) hundar går det åt 1 säck med 12 kilo om dagen :P haha snacka om enorma mängder i månaden ;P
Tja med så många jyckar så går det åt mycket käk 
/Désirée
Jag tycker foder ett verkar bättre än foder två.
#10 Det går inte att se om foder nr 1 innehåller mer eller mindre kött än nr 2. Det som står skrivet är att det innehållerKött och köttbiprodukter men minst 10% färskt svenskt kött. Det kan mkt väl vara t ex 50 %kött och köttprodukter, men att endats 10% år just FÄRSKT SVENSKT KÖTT.
Det är lurigt att läsa innehållsförteckningar.