Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1184 ggr
Lojs
0

Agilitykritik ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ibland har jag för mycket fritid vid datorn. ;)

Lägg in en video på när ni tränar eller tävlar agility så tipsar jag utifrån den om vad man kan göra annorlunda, eller skriver vad som ser bra ut. Så som jag hade gjort om jag höll kurs för er.

Om ni undrar vem jag är som tror att jag kan något om agility så heter jag Louise Eriksson, jag har tävlat sedan -95, varit med på flera SM, varit instruktör på Varbergs Brukshundklubb sedan -99, hållt lite kurser även på andra klubbar, är tävlingsledare, snart klar domare, har gått kurs för bland andra Irené Stjärnås, Annica Aller, Marie Hansson, Magne Alden, Petter Nordligen, Fanny Gott m.fl och jag är på min typ 7:e agilityhund (beror lite på hur man räknar, har tävlat även andras hundar.)
Förutom agilityn så är jag även utbildad Canis-instruktör bland annat.

Regler:
- Videon ska vara max en minut lång.
- Ni måste vara beredda på kritik, så ingen blir ledsen (vet inte om jag själv skulle våga lägga upp i en sån här tråd…)
- Tänk på att detta är MINA åsikter, en annan instruktör kan säga något helt annat.

Tillagda regler:
- Filmen ska vara direktlänkad eller upplagd direkt här i tråden, för att både jag och såna som läser långt senare slipper gå runt och leta på andra sidor.
- Helst ingen musik på filmklippet. Allra helst med det riktiga ljudet, annars tyst.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Magdalenaa
0

Andra gången jag och vovven tränar "runt" Vet att sista "runt" gick lite segt han tvekade men hoppade ändå :)

filmen kan ja ej bofiga men den finna på min hundblogg, http://handmottass.tumblr.com/ 

på 31 Juli ligger den uppe :)

Lojs
0

#1 jag vill ha filmerna direkt i inlägget för att man inte ska behöva leta runt på en massa sidor, men du postade innan jag hann ändra i mitt orginalinlägg, så jag kommenterar ändå.

Det jag främst tänker på som kan  ändras är två saker. Dels starten, jag anser att man ska tänka på att startkommandot är en signal för hunden inte för en själv, när man går samtidigt som man säger kommandot. (Och alltid gör det) så kommer hunden att gå på den fysiska signalen (man startar) och inte på den muntliga. Det är lätt att testa, med en hund som är van att man startar på kommandot så provar man först att starta utan att säga det muntliga, och sedan att bara säga det muntliga. Vanligtvis så kommer hunden då enbart starta när man börjar springa utan kommando, och stanna kvar när man enbart ger det muntliga.

Det är inget farligt i att göra så i sig egentligen, men i väldigt många av fallen så slutar det med tjuvstarter. Hunden börjar leta mindre och mindre fysiska signaler som den kan ta som en ursäkt för att starta.
Med en långsam hund kan faktiskt detta vara positivt, att den börjar sitta mer "på tå" och börjar tjuva och springer då fortare när den "känner sig lite busig".
Men, om man gör detta medvetet så får man tänka på att det faktiskt är på ens eget ansvar om hunden tjuvar och absolut inte bli arg på hunden för det!

I ditt specifika fall så verkar ju inte farten vara något problem, så jag skulle rekommendera dig att i alla fall fundera över er startrutin. =)

Det andra jag tänkte på var en så liten sak som belöningsplaceringen. I det här fallet när du specifikt tränar på att runda ett hinderhörne så skulle jag väldigt gärna se att belöningen kastades precis när hunden väljer att gå runt det andra hörnet, och då i den riktningen som hunden är på väg i då. Detta för att belöna precis när hunden är som duktigast, när den tar det rätta beslutet att gå runt, precis som du ber om.
Eller så kunde belöningen komma precis när hunden hoppar sista hindret, i den riktningen som hunden kommer i.

Annars så verkar det ju kanon. Jag gillar verkligen kastade bollar som belöning i såna här situationer, i småkombinationer när hunden ska tränas på att gå bort ifrån en.
Du jobbar bra och aktivt, jag gillar när man jobbar på med hunden och inte "snygghandlar" på avstånd, ofta får man snäva svängar med mindre jobb (mindre jobb som i mindre ropande på hunden och kortare inlärning) när man kan ligga nära hunden.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Magdalenaa
0

Tack för kritiken, ska verkligen tänka igenom hur jag ska göra i starten, jo den belöningsprincipen som du säger, kör min tränare med att jag måste men när man är hemma och gör hemläxa är det lätt att man glömmer lite granna vad man ska göra.
Vi har bara hållt på i 5 månader, så vi båda är nybörjare inom denna sport ;) Vi ska göra våran debut agility och hopp den 20-21 augusti i boden :)

Lojs
0

#3 Kanoners, lycka till då! =)

Medis på akvariefisk.

AnneN
0

Jag och Velvet var på en inoff. agilitytävling… Gick inte så bra men kul hade vi iallafall Tungan ute

Kan tillägga att vi faktiskt bara hade tränat seriöst i 1 vecka innan tävlingen och bara deltog för skojskull.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lojs
0

#5 Med en så ny hund är det väl ganska uppenbart vad som behövs. Träning på korta kombinationer och enstaka hinder, för att få upp motivation och fokus. Om min nya hund ballar ut rätt tidigt i banan (typ går och kollar på annat) så försöker jag hitta närmsta vägen ut för att få ett bra avslut.
Annars är det svårt att säga så mycket, då det här inte riktigt ger en bild av hur det skulle se ut i en normal situation, när det är så här så får man göra det bästa av vad man har där och då bara, och där känner man ju sin egen hund bäst.

Jag kan bjuda på en film på debuten med min yngsta kelpie. Jag tävlar mina hundar lite tidigare än många andra, här lyckades hon hålla ihop större delen av banan, men när filmen här stängs av så börjar hon mer och mer titta på annat och vi springer ut. (Jag försökte ta slutet av banan med, men det ångrade jag i efterhand, hon var inte mentalt uthållig nog i den här situationen.) Får se om det funkar med en film från photobucket bara.

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

#6 Nope, gick inte att lägga den direkt i inlägget, här kommer länken: http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/Filmer%2009/?action=view¤t=Aryasdebut.mp4 

Här ser man förresten vad jag menar med att min muntliga signal är en signal för hunden, inte för mig att starta. =)

Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Ingen mer som vågar? ;)

Medis på akvariefisk.

MoaW
0

vilket roligt initiativ till dig!

lägger in den här för att jag tycker det var en kul ide, men vet att jag gör massor av fel Skäms Vill gärna ha tips på kombinationer vi kan träna för jag har så dålig fantasi. Träningen står helt still.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
0

hmm, filmen verkar inte komma med…

http://youtu.be/b3xHShgyZx4

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.