Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1522 ggr
[jakke94]
0

utställning utomlands ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

någon av er som har erfarenhet bra, och dåliga saker med att ställa i dessa länder så man kan vara lite förbered ;) 

Danmark 
Norge
finland
slovakien
polen
tyskland
slovenien
österrike
frankrike
england 

Jag och ett gäng andra kompisar ska åka ut på en liten turné till hösten, och det är dessa länder vi bestämt att vi ska ställa i :P

Naiz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har hört att det inte är speciellt kul att vistas på utställning i frankrike.. Att hundar skäller hej vilt och ingen plockar upp efter sida vovvar.. Jag har aldrig var där själv utan vara hört andra sagt så.

[jakke94]
0

#1 ja okej, jo det har jag också hört talas om, spec. det här att ingen tar upp efter sina hundar på franska utställningar, verkar lite grisigt :P

Naiz
0

Ja fy.. ingen höjdare, gummistövlar som gäller ;p

Foxterrier
0

Finska utställningar brukar vara mycket bra organiserade och det brukar finnas översättningstjänst för kritikerna för omkring 1 euro per kritik. I Finland brukar de inte ta betalt för parkeringen men däremot inträde för besökare, för varje hund som ska ställas får en person följa med in gratis.

Men om du blivit BIR och fått cert/cacib måste du stanna till finalerna, annars finns det risk att certet/cacibet hålls inne enligt vad jag hört.

[jakke94]
0

#4 okej tack så mycket, ska försöka kolla upp det med finalerna mer :)

Noa-Nisse
0

I finland (har jag för mig) att olika färger bedöms skilda.

t.ex. GD. då döms bara gula för sig i en ring och bara svarta för sig i en ring o.s.v med alla fäger.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[jakke94]
0

#6 okej :) men finns bara en färg på clumber ;) vit/orange =)

Noa-Nisse
0

#7, haha just det :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Foxterrier
0

I Norge finns det små-cert och stor-cert. Det är det stora certet du vill åt och det delas ut på Norska Kennelklubbens utställningar (vanligtvis internationella) samt vissa rasklubbars utställningar, övriga utställningar ger bara små-cert som inte ger något championat i kombination med befintligt championat. Så kolla upp vilken typ av cert som delas ut innan du anmäler hunden.

[jakke94]
0

#9 tackar :)

fettmedkevlar
0

Haha enda "erfarenheten" jag har av utställningar i Finland är att gråa schäfrar tydligen är väldigt ovanligt och har man otur så kan man få arga "utställare" emot sig som försöker tala domaren till rätta och skicka hunden till "rätt ring". Gråa schäfrar misstas tydligen lätt för jämt/gråhund.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mira89
0

Jag ska ställa på Åland (alltså Finland) nu i September, ska bli jättekul. Just eftersom, som Johanna sa, bedöms blå Grand danois som "egen ras". Gul och tigrerad går i samma, svart och harlekin i samma och blå går själva om jag minns rätt. Det ska bli så i Sverige nästa år också sa min uppfödare, då blir det ju lite roligare att ställa. :)

[jakke94]
0

ska också ställa där, fast nu i augusti, nästa helg :)

[jakke94]
0

blanda ihop utställningarna nu, ska dit i september, ska till norrköping nästa helg :P

Mira89
0

Haha :P Okej. Då ska jag hålla utkik efter dig på Åland ;). Vilken turné ni siktar på, låter helkul! Lycka till i Norrköping :)