Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 705 ggr
Labolina_73
0

avel och utställning?

Hejsan.

Jag undrar,, jag har kollat runt men hittar det ingenstans,

Måste man ställa ut sin hund för att få avla och registrera valpar efter hunden?

Jag hörde någonstans att det skulle inte behövas men att det då är mycket dyrare att registrera valparna än om man har ställt ut och har meriter.

Snälla så om någon här inne vet så svara gärna. :-)

MVH Linda

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det är iaf en fördel att ta den på en utställning och få lite kritik först :) ju bättre meriterad ju mer efter traktad blir valparna.. Tycker iaf jag om jag ska vara valpköpare.

Vattnadal
1

Om båda föräldrarna är meriterade (kan vara utställning, kan vara en bruksmerit av olkia slag) så blir det en hel del billigare per registrering, är ena föräldern meriterad blir det lite billigare.

Detta är för att uppmunta avel på meriterade hundar. Har för mig att det räcker med en 2:a eller kanske nu very good på utställning, men regler för detta finns att läsa sig till på skks hemsida.

Jag anser att man inte ska avla på en hund som inte blivid godkänd på utställning, helst bör de ha fått ett CK av en bra domare, så att man vet att de inte bara följer rasstandarden, utan är en mycket god representant av sin ras. Vidare bör alla raser som är arbetande i ursprunget ha någon form av arbetsmerit eller i alla fall användas praktiskt och vara bra på det innan de får gå i avel.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Labolina_73
0

oki, tack för svar.