Hundras?
Nu ska min dotter ut och skaffa sig en hund. Det kommer att vara hennes andra hund eftersom hennes sheltie tyvärr avled för 3månader sedan.
Hon är 19 år gammal, hundintresserad och otroligt aktiv inom hundvärlden. [Tränar Agility, Freestyle, Lydnad och tävlar inom Utställning] Och enligt henne känns hennes hus otroligt tomt just nu.
Hon har varit inne på Belgisk Vallhund/Tervuren men så helt plötsligt då hon tänkte köpa en kommer några människor och säjer NEJ! Inte en Belgisk vallhund! Förstår själv inte vad det är dom menar med det. Belgisk vallhund verkar enligt mig vara en helt underbar ras. Vet ni något om Tervuren? Är det som vissa har sagt till oss att "Belgiska vallhundar bara är jobbiga"? Tacksam för alla svar!
Har ni något annat tips på stor hundras som skulle kunna passa. Säj gladligen till.
känner inte till belgisk vallhund så jätte bra men förstår inte varför dom skulle va så mycket jobbigare än vissa andra hundar, klart dom kräver sitt men din dotter verkar ju göra det som krävs för en aktiv hund så att säga.. hoppas hon hittar någon bra o lämplig ras =D

En kompis till mej har en gammal tervuren tik och den uppfattning jag har är att den rasen kan vara ganska lik schäfern. En helt underbar hund dessutom
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hunden blir vad du gör den till. Många Tervurenter har tyvärr hamnat hos folk som inte jobbar med dem. Då har de som resultat fått nervösa, skälliga och jobbiga hundar.
Detta sprider sig med vindens fart. Tervar är jobbiga och dryga och nerviga, skaffa inte en sådna.
Men verkligheten är en annan. Om de får jobba och blir väl uppfostrade så har man en riktigt fin vän i dem precis som med andra raser.
Hunden blir vad du gör den till. Låter som om din dotter kan få sig en fin tervurent. Mitt råd är att besöka olika kennlar där de föder upp tervurenter. Prata med dem. Hälsa på deras vuxna hundar. se hur de beter sig. Följ gärna med dme ut på en promenad för att se hur hundarna beter sig då.
Oc besök flera stycken. Bilda er en egen uppfattning om rasen helt enkelt. Lyssna inte en massa på folk som inte känner er eller hunden ni tänker köpa.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
En Welsh Springes Spaniel skulle det kunna vara nått. -Man ska nog följa sitt hjärta då man ska välja hund och hundras, håller också med Åsa i det hon skriver, (Åsa är en klok kvinna
tycker jag.)
Ha det bra, och lycka till med den nya vovven
//Diana

#4. Tackar för berömmet. 
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Håller helt med Åsa. Rykten sprids lätt och folk som inte alls är hundvana skaffar sig erfarenheter och "lär" sig hur en ras "är". Träffa många hundar och uppfödare. Prata med dem, fråga ut dem. Enda sättet du kan se hur rasen är. :)
Åsa är mycket klok, måste lärt sig från mig.. hehe =P

Jag tycker man ser belgarna mindre och mindre vet egentligen inte varför.. jag har dock träffat på några stycken som instruktör och de flesta tycker jag är naffsiga inte klarar barn och hugger efter dom.. men som sagt som i alla raser finns de dåliga avel min uppfattning är dock inte god om terv eller grönis.
Mallarna (bruksmallarna) är mycket bättre men de är nog den värsta arbetsnarkoman man kan skaffa så de är ju inte rätt i detta fall
Men jag tror de är svårt att ge rasförslag med.. tycker hon terv är rätt åt till kennlar träffa hund osv de kanske är 100% rätt för henne

Tack för alla bra råd! Vi ska troligen mejla/ringa några uppfödare och fråga ut dom lite. 
Min bror har haft en Tervurenkille. Zorro som han hette,var mycket snäll och trevlig.