Antiskäll-träning?
Min hund har sen några veckor tillbaka blivit mer eller mindre könsmogen och börjat skälla jätte mycket! Jag vill inte att han ska bli en levande stereotyp för hur små hundar men framförallt chihuahuaor är och jag vill inte bli en typisk ägare som inte har uppfostrat min hund ordentligt. Jag har hört massor av olika saker när det gäller att få honom att sluta skälla men inget verkar funka och jag vill gärna hitta något som verkligen fungerar! Det enda som funkat nnågorlunda är att distrahera honom men det funkar bara ibland och hur får det honom att förstå att skälla är fel för det enda han förstår är att om han skäller vill jag leka eller så får han ett tuggben.. Snälla hjälp, jag vill att han ska bli ouppfostrad:(
Har verkligen ingen något alls att komma med..? 
Har du provat skvallerträning?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är kluven i detta. Är det belönande i sig att skälla, så skulle jag inte vilja avvakta tills jag kan belöna att han är tyst. Ju mer historia han bygger upp av ett beteende, desto svårare att träna bort… Har du någon aning om vad skällandet beror på? Alltså, är det när han blir rädd för något, när han vill ha uppmärksamhet osv.
//Lina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Well, en skällande hund - är en jobbig hund i mångas ögon/öron, så även mina.
Här hemma är det nolltolerans mot skällande om det inte plingar på dörren/varnar mot någon eller något, eller om dom busar - och det gör dom ju ute.
Annars ska dom va tysta, skall behövs inte.
Vad har jag gjort?
Ett simpelt Nej med bestämd röst har fungerat fint för alla mina hundar i alla år.
När dom slutat skälla, får dom lite klapp o mys eller en godisbit.
Och då kopplar dom ju alltså att sluta skälla/vara tyst = mer värt än o skälla, för då höjer matte rösten.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Vad är det du har hittills testat då som inte fungerat, annat än att distrahera honom?
Tikaani skrev ett bra inlägg, säg till hunden att det inte är OK!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Hmm, säger jag till min hund med bestämd röst när hon skäller, så skäller hon bara ännu mera!
I vilka situationer är det som han skäller?
Lägger in en liten kommentar för att följa tråden… Jag har en fostervalp som tyvärr skäller alldeles för mycket. Jag vill att hon ska hitta ett riktigt bra hem hos bekanta, men med skällandet blir det nog svårt. Just när någon går genom dörren är det mycket skall, eller vid lek eller om hon känner sig utanför. Får se om vi lyckas styra upp snart så hon gör ett bra intryck på familjen!
Han skäller på andra hundar, hundar som skäller på tv:n, i radion utomhus m.m. Han skäller på nya människor, speglar, allt som han kan reflektera saker i, olilka ljud, saker som rör sig m.m. Det konstiga är att ibland skäller inte alls på något som han i andra fall blir helt galen på så jag förstår inte riktigt vad han reagerar på eftersom det kan variera så mycket. När det gäller andra hundar så behöver han nog bygga upp sitt självförtroende men hur gör jag det utan att förvärra det?
Jag har försökt distrahera honom men att kasta iväg leksaker vända honom bort ifrån det han skäller på ropa på honom, springa och gömma mig. Jag har försökt att ge honom beröm och odis när han är tyst men det verkar inte riktigt fastna och många gånger total ignorerar han godiset. att säga till honom bestämt gör bara att han kryper ihop men fortsätter att skälla eller smita undan:(
Jag har en hund som e likadan, jättejobbig! Försöker man skälla på honom när han skäller, ja då skäller han tillbaka för han måste ha "sista ordet" Han fortsätter, lägre och lägre så att man inte ska höra honom men han skäller ju ändå. jättejobbigt för vi försöker verkligen få bort de.. Har börjat bli lite bättre nu dock :)