hund + rått fläsk?
Lagade mat och fick en skiva fläskkarre över,
har en elva veckors valp och en treåring, kan jag ge dem fläskkarren som blev över, rå? Har gett dem rå bacon och nötfärs men är inte riktigt säker på det här med fläskkarren? Förmodligen är det ingen fara, men tänkte ändå dubbelkolla med kunniga människor först… =)
jag tycker personligen inte att man ska ge hundarna rått fläsk, jag hade en hund en gång som fick i sig en ganska stor mängd rått fläsk och han dog tyvärr av det och därför är jag väldigt skeptisk till det överhuvudtaget. Man brukar säga att man inte ska ge hundar rått kött av dom 4 F:en, fisk, fågel, fläsk och något mer, kommer inte riktig ihåg vad det va.. men det finns en enzym i dess kött som inte kroppen klarar av att bryta ner själv och njurarna tar stryk av det tillslut.
Jag ger rått fläskkött till mina. F:en gäller väl vad jag vet bara benen? Och det är väl mest om dom är tillagade eftersom att dom flisar sig lätt så och kan fastna i halsen (fiskben ska man kanske inte ge rått heller, dom kan ju vara ganska vassa).
Trikiner och salmonella är väl det som är risken med rått fläsk/kycklingkött.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack för svar och den bifogade länken. Köttet är svenskt och dessutom fryst från affären och här hemma, så jag tror inte trikiner är någon fara. Inga ben är det i dem heller, bara kött och fett =)
okej ja det är nog benen man menar, tänkte fel :P men som sagt så tycker inte jag om det pga vad som hände med min hund och att jag har hört och läst från många att det är ett ämne som dom inte kan bryta ner.. men sen är det väl skillnad om man ger dom ''rent'' kött eller om det är massa svål i det med, det är i svålet som ämnet finns.

Att inte ge F-ben gäller bara tillagade ben, inte råa.
Vi ger våra hundar råa fläskben, rå kyckling med ben och även fisk då och då. Efter första slakten blir det säkert råa fårben oxå, kan jag tro.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag vet väldigt många som ger kycklingvinar o hals till sina hundar råa även fläskben. Jag har gett blandfärs till mina.

Jag barfar mina djur så dom äter allt möljigt kött och ben. Råa såklart.
#1 Hur överlever då vilda djur? Bara en tanke.
Skynda långsamt så går det fortare.
8 haha ja du vargar dör väl om de äter svin? ;)
Tänker bara fråga lite, min labbe hittade ett litet revben som var avgnaget o allt som vi har båe kokat o grillat…tror ni hon kommer bli dålig?
#10 Har ni otur flisar det sig till vassa skärvor. Ge honom vit sparris på burk så kan det lägga sig runt skärvorna.
Vi har inge sparris men hon äter blötlagt hundfoder, kan de ha samma verkan? för hon verkar inte direkt dålig…
Nja, blötlagt torrfoder trådar ju inte sig som sparrisen gör.
Hur längesedan är det hon åt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
10 hundar hittar lätt benrester ofta är det skator och andra fåglar som flyttar dom o tappar dom, det är inte bra. sparris har jag med hört bra om har du inte det hemma så kan man åka o köpa? Blötlagd foder nja det blir inte rikitgt det samma sparrisen blir som små trådar som viras runt skärvorna foder lägger sig inte så. Ett annat tips är ring o rådfråga vetrinären, våran hund har ätit nån liten bit grillad kycklingben o det gick bra men fy vad man mår dåligt det är ofta dagen efter man märker av om hunden mår sämmre.
okej, om hon mår dåligt imorgon får vi ju bara ta henne till en vetrinär helt enkelt och hoppas på det bästa, hon verkar i för sig må lite illa men inte mkt…vi får fortsätta hålla koll på henne.
15, ne många gg är det ingen fara. men jag är skitskrajj ändå 
#15 Det är faktiskt oroande om hon verkar må illa. Brukar hon göra det?
Själv hade jag rådfrågat veterinär för säkerhets skull.

#10 Vad för sorts revben var det? Fläsk kan bli vassa flisor, men det beror ju på hur mycket det tuggades på benet eller om det svaldes nästan helt. Håll koll på att valpen ätar och bajsar normalt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hellre karré än bacon i alla fall
Hon mår inte illa längre, släppte ut henne så hon fick äta lite gräs och då gav de sig…hon brukar äta gräs när hon mår illa och som alla andra gånger mår hon bättre:)
#20 Bra :) Men håll ett extra öga på henne ett tag till, för säkerhets skull.
Självklart:) Men hon är en hund som brukar slänga i sig mat och inte tugga onödigt mkt så förhoppningsvis slutar de väl bra, hon har tillräckligt med energi att putta ur en ur soffan;)