Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5604 ggr
Karmatarerskanise
0

Ditt ansvar som hundägare?

Eftersom vi spårade ut i en annan tråd kopierar jag in det mesta av diskussionen här angående ägaransvar!

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #13 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 22:42

Om en unge går in på mitt område och retar upp min hund så pass att han biter så får de skylla sig själva.

Avatar för HeraVisa sida Anmäl (0) Hantera #14 skrivet av Hera |  2011-08-09 22:46

#13 Fast så kan man ju egentligen inte säga. Man har ju som hundägare ett ansvar att hålla koll på sin hund. Man ska egentligen inte kunna få hända.

Vänligen Nina Hera - SajtvärdRelationer.ifokus
Medarbetare på Hundar.ifokus

17 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 22:56

#14 Tar man in en unge till mig eller på min uteplats så gör man det på egen risk. Något som jag gör fullkomligt klart direkt. Min hund kommer inte bita någon om man inte gör nåt riktigt dumt med den och då får man faktiskt skylla sig själv.

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #18 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:00

#14 Sen är jag klart farligare än min hund om en unge gör något mot mina husdjur. Som när några puckade ungar sköt med soft air guns på min katt när hav var på min inhängnade uteplats. Katten kunde ju inte försvara sig men jag kunde defitivt försvara katten och min egendom.

Avatar för HeraVisa sida Anmäl (0) Hantera #19 skrivet av Hera |  2011-08-09 23:05

#17 ag skulle aldrig få för mig att säga "skyll dig själv", om det är jag som släppt in ett barn på min tomt. Det är MIN hund, alltså MITT ansvar att ha sådan uppsyn över den att en olycka inte hinner hända. Även utanför min tomt.

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #20 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:07

#19 Utanför min inhägnade tomt tar jag ansvar inne på min tomt är det mitt och min hunds område. Vill man gå in där är det mina regler som gäller punkt slut.

Avatar för DinJejjaVisa sida Anmäl (0) Hantera #21 skrivet av DinJejja |  2011-08-09 23:08

Det finns ju något som heter strikt ägar ansvar när det gäller hund och då kvittar det om personen gjorde så att hunden bet eller inte. Ägaren har alltid ansvaret över vad hunden gör.

Avatar för HeraVisa sida Anmäl (0) Hantera #23 skrivet av Hera |  2011-08-09 23:10

#20 Det är inte punkt slut, för ditt ansvar slutar inte vid dina regler som du verkar vilja få det till. Ditt ansvar är ständigt.

Blir någon biten hemma hos dig, trots "regelbrytningar" så är det du som åker på det. För du har då brustit i tillsynen av din hund.

Avatar för DinJejjaVisa sida Anmäl (0) Hantera #24 skrivet av DinJejja |  2011-08-09 23:12

#20 Finns till och med lag på det. Och skulle de hände i ditt hem så är det ju ännu tydligare att det var ditt ansvar att ha hunden under uppsikt. Som sagt strikt ägar ansvar. Oavsett hur/vart och när det händer.

Sorry om detta är lite o.t

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #25 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:14

#23 Strikt ägaransvar gäller inte i mitt hem. Finns inget som helst skäl till att en unge skulle befinna sig på min tomt. I sånna fall är det hemfridsbrott och jag har full rätt att försvara mitt hem.

Avatar för HeraVisa sida Anmäl (0) Hantera #26 skrivet av Hera |  2011-08-09 23:14

Jag ber också ursäkta till TS för utsvävningen Glad
Säg till om jag ska rensa upp!

Avatar för DinJejjaVisa sida Anmäl (0) Hantera #27 skrivet av DinJejja |  2011-08-09 23:16

Som hundägare är du ALLTID ansvarig för hundens järningar oavsett vem som håller i kopplet. Striktägaransvar är något som du aldrig kan komma i från oavsett vem som håller i kopplet. 

Har du hunden bunden på din egen tomt och ett barn kommer in och slår hunden som försvarar sig med att bita så är det ändå du som blir ersättningsskyldig för de skador hunden har tillfogat.

Låter du kompisens pappas mormors faster gå ut med din hund och den hoppar på en annan hund, eller försvarar sig från en hund som anfaller så blir du som hundägare ersättningsskylidig för de skador som din hund har orsakat.

Om en cyklist cyklar på en hund och ramlar av och slår sig så blir du ersättningsskyldig för cyklistens alla utlägg i och med olyckan.

Förlåt igen. :) Åter till TS ämne! :)

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #28 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:17

#23 Jag har också full rätt att försvara min hund om någon gör något mot den. Då hunden räknas som min egendom. Något som folk som sparkar mot en hund borde lära sig.

Avatar för DinJejjaVisa sida Anmäl (0) Hantera #29 skrivet av DinJejja |  2011-08-09 23:20

#24 jag har aldirg sagt att du inte har rätt att försvara din hund. Men som jag skrev i 23 så har du alltid ansvaret över vad din hund gör. Oavsett.

Avatar för MaestroNestorVisa sida Anmäl (0) Hantera #30 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:28

#29 Rätten att fösvara sin hund gäller dock enbart för vad en människa gör mot min hund. Om en människa sparkar på min hund så har jag rätt att ta till nödvärn mot den människan. Om en ennan hundägares hund hoppar på min hund så har jag ingen rätt att försvara min hund mot den andra hunden bara mot ägaren dock enligt lagen om egendom.

Ingen har rätt att gå in på min egendom utan mitt tillstånd dock. Inte ens polisen utan husransakan. Så går någon in på mitt område och gör något mot min hund så gäller helt enkelt inte det du pratar om. Hur tror du vakthundar kan existera?

#31 skrivet av MaestroNestor |  2011-08-09 23:40

Jag har faktiskt kollat det här med både polis och advokat pågrund av en annan sittuation som uppstod med en lös hundvalp som sprang fram och ville hälsa på en annan hund. Ägarna till den andra hunden började då sparka på valpen. I samband med detta passade jag på att höra mig för om andra sittuationer med. Visade sig att man faktiskt får bruka ganska mycket våld mot andra människor som rör din egen hund då den i det läget räknas som egendom. T om om din hund är okopplad.

Avatar för DinJejjaVisa sida Anmäl (0) Hantera #32 skrivet av DinJejja |  2011-08-09 23:42

#31 Okej. Jag har med kollat upp det pga en sitvation med en hund som bet min hund.

Men jag vill inte förstår tråden mer här och inte bråka med dig eller tjaffsa. :)

Karmatarerskanise
0

MaestroNestor; Förstår inte riktigt hur vi kom in på att försvara sin hund?

Vi pratade ju från början om det kommer in barn på din tomt, som du vet om eftersom du berättat dina regler för dom, då anser du det vara deras eget fel om de blir bitna av din hund.

Det vi säger är att ansvaret ligger hos dig som ägare. Hunden är din och den ska inte råka hamna i en situation där den behöver försvara sig mot barn. Du ska ha sådan koll att det inte händer. Det är i slutänden du som åker dit på det om olyckan är framme.

[MaestroNestor]
0

Vad du måste förstå är att det handlar om två olika lagar. Lagen om egendom är vad jag går på. Din hund är din egendom. Ditt hem är din egendom. Det gör att saker hamnar i ett annat läge totalt.

Karmatarerskanise
0

#2 Nej, det är det de inte gör.
Det är fortfarande din hund som biter en annan människa.
Varför tror du att ansvaret faller bort från dig för att du är hemma?

Det är skillnad på att vara bjuden och på att vara oinbjuden.

Förklara gärna hur du menar.

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Av nyfikenhet: vad gäller om en hund biter en inbrottstjuv?

Jao man har ansvar för vad sin hund gör, men jag har viss förståelse för nestor också. Min ena hund har blivit skrämd, hotad, jagad, kastad boll på av omkringhärjande snorungar. Självklart skällde jag ut dem, men de kom alltså riktigt nära och ibland blev till och med jag rädd. Nu är hon en ängel och skulle inte bita, men jag skulle inte tycka det var varken hennes fel eller mitt om hon gjorde det. Alltså om de kom såpass nära att kopplet inte hjälper. För det är lite svårt att lära en hund gilla barn om det inte finns några fina sådana att träna på. Sen vet jag ju förstås att lagen säger nåt annat.

Samma sak med Seth. Barn springer fram till honom och ska klappa när han är lös i parken. Nu är han superfin, men lite av ett bus fortfarande och hoppar ibland. Jag får alltid hjärtslag i sådana situationer. Han är alltså lika hög i manken som de är långa…

Tycker föräldrar ska vara noga med att lära sina barn att inte gå fram till hundar utan vuxens uppsyn. Även en ängel kan bli rädd och försvara sig.

fettmedkevlar
0

Mina hundar = Mitt ansvar oavsett situation.

Barn = Föräldrarnas ansvar oavsett situation.

MEN skulle föräldrarna mot förmodan "skita" i ungen och inte hålla uppsyn så är det mitt ansvar att informera föräldrarna(höll på skriva ägarna av barnet) om att dem får hålla koll så deras barn inte gör något fel mot mina hundar och skulle dem mot förmodan inte bry sig så hade jag helt enkelt skickat iväg ungarna. Och jag hade självfallet hållt mina hundar under kontroll om det skulle komma en 4 åring i full rulle mot hunden och vill leka.

Är inte barnen hundvana och känner mina hundar så skulle jag absolut INTE släppa ögonen från dem, däremot skulle jag väl säkert slappna av en aning om barnet/barnen är mer hundvana och känner mina hundar. Men fortfarande ha dem under kontroll.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

#4 Idioter finns tyvärr överallt. Och jag håller med, det finns självklart situationer där man inte lyckas ha full koll. Kommer 20 ungar och håller på blir det svårt. Men i det stora hela anser jag att vi ensamma har ansvar för vår hund, och så ser nog större delen av samhället på det också. Och situationer där man blir attackerad på det viset hoppas jag inte är speciellt vanliga.

Men idioter brukar inte finnas där hemma i alla fall och gör dom det brukar det ofta bero på att man släppt in dom :) Och har jag släppt in någon i mitt hem, har jag ett ansvar. Precis som jag inte har motorsågar liggandes i full fräs mitt i hallen, så låter jag inte min hund få chansen att hamna i en situation där den trängs och kanske vill försvara sig. Skulle aldrig få för mig att inte ta mitt ansvar.

En tjuv kan försöka få skadestånd om denne blir skadad av din hund, men jag kan inte tro att det brukar gå igenom eftersom tjuven borde anses vara medvållande.  Det ska nog mycket till för att ägaren ska anses vara ansvarig för tjuvens skador.

[MaestroNestor]
0

#6 Precis samma som om en unge ger sig in på min egendom utan tillåtelse.

Karmatarerskanise
0

#7 Men om vi pratar om TILLÅTELSE!
Du har själv bjudit dit människorna. Anser du dig då ha ansvar för det som sker?

[Zorita]
0

#6 faktiskt har jag varit med om rätt mycket sånt. Här i Spanien springer ungarna på gatorna medans föräldrarna sitter på uteserveringar. Min hund var nyadopterad och rädd för barn, och inte hjälpte sånt där…

Ansvaret är givetvis mitt, men jag tycker fortfarande föräldrar ska hjälpa i form av tillsyn och uppfostran. En främmande hund rör man inte, punkt slut. Ska man hälsa får ägaren visa hur.

Karmatarerskanise
0

Ja, föräldrar har ju också ett ansvar. Vad skönt det hade varit om alla tog sitt ansvar.

[Zorita]
0

#10 ja visst vore det! Flört

Hmm jag tänker också liksom, om jag är inomhus och hunden ute och busar (inte för att jag har tomt, men låtsas nu). Han är på min tomt men ett barn kommer och skrämmer honom utan att jag finns där och kan hålla koll. Alltså nu tänker jag en tomt med tydliga gränser.

Ja fullt ansvar säger lagen, men jag skulle bli skitsur om det blev en grej av det. Då skulle jag klaga på föräldrarna fastän det kanske är fel.

Fast det säger jag kanske med hjärtat istället för hjärnan nu när mitt ena gull sover på min arm i soffan Flört

Karmatarerskanise
0

#11 Jag låter inte min hund vara ute ensam i trädgården och låter man hunden vara ute i trädgården bör man ha det avskilt, dels för att hålla hunden inne i den och dels för att hålla ute andra. Kommer ett barn ändå av någon anledning in i trädgården och blir biten tar jag på mig fullt ansvar, även om det inte känns rätt att barnet kommit in.

Men, det jag vill ha svar på av #7, och har väntat på, är om h*n tror och anser att det är ens eget ansvar då man själv bjudit hem folk, eller om gästerna ska skylla sig själv.

[MaestroNestor]
0

#11 Om gästerna retar min hund får de skylla sig själva ja. Om han skulle attackera utan anledning tar jag ju givetvis ansvar för det.

DinJejja
0

#13 Fast du har ju ansvar även om din hund attackerar av en anledning. Så säger lagen. Man har alltid ansvar över vad sin hund gör även om du tycker att den har anledning till och försvara sig. Du har ändå ansvaret.

Karmatarerskanise
0

#13 Du som ägare ska ju se till att ingen retar din hund.
Men då vet vi det. Du anser inte dig behöva ta ansvar om din hund biter någon av dina gäster om dom retat den. Du behöver inte hålla koll på din hund Obestämd

[Zorita]
0

Om det var gäster och de kom in till mitt och hundens hus skulle jag upplysa föräldrar och barn om att hunden inte ska röras. Så hoppas jag att även föräldrar tar ansvar för att barnen följer detta. Det är trots allt hundens hus. Skulle de reta hunden skulle jag skicka iväg barnen.

Rimligtvis vill föräldrar lika lite som jag att det händer något illa. Vad hjälper det dem att det lagliga ansvaret ligger på mig om olyckan redan är framme?

Precis som man inte låter barn springa ut på övergångsställen, låter man inte barn leka med en hund hursomhelst.

Fast om jag hade en hund som kunde bita på barn skulle jag aldrig lämna den utan uppsikt om jag inte litade 100% på att mina gäster kunde ta över uppsikten om jag behövde gå iväg. För som sagt, ansvaret är ändå mitt i slutändan.

Karmatarerskanise
0

#16 Ja, det är ju att ta ansvar om man skickar iväg folk som inte kan bete sig rätt mot hunden. Man gör det innan en olycka är framme.

Man kan tyvärr inte lita på att föräldrar skyddar sina barn alltid, därför gäller det att ligga steget före. Sen är ju inte alltid föräldrarna med sina barn om de är hemma hos en kompis och leker.

[Zorita]
0

#17 Ja precis. Jag tänker att om jag litar 100% på föräldrarna är det för att de har hundvana eller åtminstone känner mig och hunden såpass väl att de just kan ligga steget före. Nu tänker jag liksom hypotetiskt grillfester eller nåt där man kanske behöver duka eller så och kan behöva gå in.

Fast jag skulle spendera mycket tid på att vänja min hund vid barn osv. Men ooo det ligger så långt i framtiden, inte har jag barn eller mina vänner heller haha! Fast vuxna kan ju retas med hunden också…

[marion69]
0

Så länge man inte har en "varning för hunden-skylt" med bild, så tycker jag att man är ansvarig om någon kommer in på tomten.

Men har man en vaktande hund, en osäker eller aggressiv hund, så måste man ha inhägnat,  och en skylt med med information om det.

Det finns skyltar med BILD-information också, för tex barn som inte kan läsa.

Om du vill ha besök så bör du även ha en ringklocka utanför grinden.

Men framförallt, tror jag man ska fråga sig själv om man har den hund man vill ha och till vilket syfte. Man måste ju uppfostra hunden och ta kontrollen.

Chilli10
0

#13 På ett sätt håller jag med dig. Men om någon som jag bjudit hem retar min hund eller beter sig allmänt dumt mot den så säger man väl självklart till. Jag skulle iaf göra det. Jag tollererar absolut inte att någon skulle vara dum mot henne. Och om ingen är dum mot henne så ska inget sådant behöva hända. Om det däremot skulle göra det så måsta man ju ta sitt ansvar.

Om någon oinbjuden skulle komma in på min tomt och liknande skulle hända så känns det såklart rätt dumt att det skulle vara mitt fel. Men med de regler vi har är det så.

Om min hanhund är lös på min tomt och en löptik hoppar in med koppel hängande efter sig och matte springande bakom, de parar sig och tiken blir dräktig. Det är kanske inte mitt fel, men jag får ta smällen.

MegN
0

#0 Är det verkligen så att jag inte får försvara min hund mot andra hundar…?

Jag gjorde nämligen det en gång - så jag undrar hur olaglig jag var då…? Var på besök hos en bekant som bodde i ett villaområde. Tog min hund i koppel och vandrade bort mot ett skogsområde för att rasta honom. Då dök det plötsligt upp en hund som skuttade ut från sin tomt över ett minimalt trädgårdsstaket och ut på gatan. Dessutom en rätt så stor hund, någon sorts blandras (möjligen schabrador) något större än en golden. Min hund - en då okastrerad golden retriever-hane - viftade på svansen och verkade bara nyfiken. Den främmande hunden kretsade ett varv runt min för att lukta, men det såg bara ut som det vanliga hälsningsbeteendet. Och eftersom min hanhund trots allt hade ett ganska ödmjukt kroppsspåk anade jag inte oråd. Men plötsligt kastar sig den främmande hunden fram och hugger min hund över nacken!!! Jag reagerar på instinkt och sparkar undan hunden. Ägaren kom också springande, och bad tusen gånger om ursäkt samtidigt som han släpade hem sin hund - så han tycktes åtminstone inte anse att det var JAG som gjort något fel… Å andra sidan skällde jag inte så mycket på honom, just då var jag så nöjd över att jag hade agerat som en flockledare och skyddat "min flock".

Men det hade jag alltså inte rätt till…. eller???

Karmatarerskanise
0

#21 Var har någon skrivit att man inte får försvara sin hund?

MegN
0

#22 i startinlägget citeras "Rätten att fösvara sin hund gäller dock enbart för vad en människa gör mot min hund. Om en människa sparkar på min hund så har jag rätt att ta till nödvärn mot den människan. Om en ennan hundägares hund hoppar på min hund så har jag ingen rätt att försvara min hund mot den andra hunden bara mot ägaren dock enligt lagen om egendom."

Sen står det "Okej. Jag har med kollat upp det pga en sitvation med en hund som bet min hund."

Vad som hade kollats upp - och vad som var kontentan framgick inte. Det var därför jag frågade!!

Karmatarerskanise
0

#23 Ja den lagen kan jag inget om. Men jag tror inte det spelar så stor roll vad den säger, för de flesta reagerar instinktivt genom att försöka hjälpa sin hund i en sådan situation.

Någon som är bra på att leta lagar? Kyss

Jag tycker ju att nödvärnslagen borde gälla i en sådan situation.

Mischa
0

Nödvärn gäller väl enbart en själv, hunden är ens egendom dvs bara ett objekt.

#21 Självklart får du försvara din hund, men kanske vara beredd på att ev ersätta dom skador du kan ha gjort på hunden om det blir några.

En hund som biter en hund är inte ett brott, ägaren till den hund som gjort skador blir ersättningsskyldig.

En hund som biter en människa kan däremot bli omhändertagen.

≧◔◡◔≦

Arrowhead
0

Men gud, "hundlagarna" är ju sjuka..  Intrång, äcklet blir biten av min hund och JAG blir ansvarig? :S
De där med barn, hade jag bjudit in dom och dom började bråka och ålla på med hunden hade dom åkt ut fortare än kvickt! Hade de dock hänt något hade jag ju givetvis tagit på mig skulden, blir ju så illa tvungen, även om jag tycker att de totalt är snorungarnas fel..
Hade dom dock kommit in på min tomt utan lov, har en väldigt inhägnad tomt dessutom man måste öpnna en grind, krypa igenom en massa buskar, upp för en trappa och öppna en grind till innan man kommer till hundarna. Ja, då hade de inte vart hundarna som skulle varit problemet, jag hade tagit dom likadant som inbrottstjuvar med tanke på att de är exakt de dom e! Nu kan ni andra tycka va ni vill, men de här e vad jag tycker! ;)

DinJejja
0

#23 Det jag menade med "Okej. Jag har med kollat upp det pga en sitvation med en hund som bet min hund." Var att när de hände åkte ägarna till hunden som bet på det.

Jag syftade inte på nåt om att försvara sin hund.

DinJejja
0

#23 Jag kollade alltså upp strikt ägaransvar m.m med polis och juridisk person då.

[MaestroNestor]
0

Jag kollade upp lagen om egendom med polis och advokat. Du har alltså rätt att skydda din egendom. Dock inte mot hunden men mot ägaren.

[MaestroNestor]
0

Faktum är att lagen om strikt ägaransvar och lagen om egendom motsäger varandra. Enda sättet att få reda på vad som gäller är ju att prova det i rätten.

[MaestroNestor]
0

Ärligt talat så skulle nån vara dum mot min hund oavsett ålder så är det nog framför allt mig de skulle få problem med och inte min hund. Sen har jag varning för hunden skyltar på min egendom även om han aldrig skulle bita någon.

MegN
0

#29 Alltså säger det ingenting.

Jag har för mig att djurägare har rätt att försvara sina djur mot rovdjur - så att om t.ex. ens får just håller på att bli anfallna av en varg så får man ingripa "med det våld nöden kräver" (dvs i värsta fall skjuta vargen)?? Då måste väl jag få använda motsvarande våld för att försvara min hund… Även om den borde vara "tam" så är den ju onekligen ett rovdjur!

[MaestroNestor]
0

#32 Nej den lagen gäller enbart rovdjur och om jag inte minns fel så får du inte döda en varg om den äter på din hund. Bara om den tar dina får eller liknande.

Lagen om egendom gäller lika mycket som andra lagar men den har inte provats på hundar på samma sätt.

Banankaka320
0

Jag har delade meningar om detta. Jag tycker ungar som retar hundar och får en skråma får skylla sig själva, men om hunden typ biter av huvudet på ungen så är det ägarens ansvar eftersom ägaren känner hunden och vet hur mycket den tolerar och ska hålla ett öga på hunden.

Exempel en gång så band jag min hund vid affären och så spionerade jag på 4-5 småpojkar som flinade och viskade något till varandra och sen åkte dem förbi min rottis jättesnabbt och retade henne med sina skejtboards, hon slet sig och attackerade deras skejtboard och skällde på ungarna. Då hämtade jag hunden och sa åt dem att dem fick skylla sig själva. Inget barn grät, utan dem var mest chockade och jag tycker faktiskt att det var deras fel. Ungar är faktiskt inte helt efterblivna och dem borde kunna ta ansvar eller så kan deras föräldrar lära dem att aldrig reta hundar, man retar aldrig en hund.

Karmatarerskanise
0

#34 Där var det oansvarigt att du bundit din hund så dåligt att den kunde slita sig. Det kunde gått riktigt illa.

Och visst, barnen borde inte ha retat din hund, men din hund borde inte stått utan ägare.

[MaestroNestor]
0

#34 Precis. Föräldrar får fan ta sitt ansvar om de har ungar som är korkade nog att reta en hund. Har ingen sympati alls för sånt där.

Banankaka320
0

#35 Kopplet slets sönder. Hon var väldigt hårt bunden. Jag binder aldrig mina hundar längre utanför affären, gjorde det oftare för men jag tycker inte folk har tillräckligt respekt för andras hundar. Eller så är det jag som har för stor repsekt för andras hundar för jag vet att mina hundar inte gillar när människor går nära, så jag går typ omvägar om jag ser en bunden hund.

Kalli
0

Jag tror faktiskt inte att man kan ta bort sitt ägaransvar bara för att man satt upp en skylt med Varning för hunden på sin tomt, det fungerar snarare i avskräckande syfte men gissningvis blir man ändå skadeståndskyldig om någon går in på tomten och blir biten.

Ungefär som skyltar som varnar för snöras, de fråntar ändå inte fastighetsägarna från ansvaret att röja taken så snart som möjligt.

Karmatarerskanise
0

#37 Låter bra att du inte binder dom utanför affärer mer Glad

Banankaka320
0

Jag funderar på skaffa en skarf på min hund och låta det stå "RÖR EJ" eller nåt sånt. Men finns risk att folk tar det som ett skämt x/

[Forest]
0

13. hur i helsike tänker du? Om man får främmande och barnet är inte hundvan så är det väl för 17 ditt ansvar oxå att se till att hunden trivs i den sitsen den hamnar i? Att en hund markerar nu som denna gjorde i den tråden detta skrevs i ser jag ingen fara att avliva lr omplacera hunden. Men man bör veta om att hunden kan göra, detta nu tror jag det var mer en olyckhändelse 5år var barnet allså ser jag inte alls som du ser att barnet försökte ha ihjäl hunden eller att jag som hundägare ska ge mig på barnet. men iaf nästa besök ska man se till att ha allt under kontroll inte göra något annat än vara med där hunden är.

[Rocky70]
0

En del inlägg här säger att det ALLTID är strikt ägaransvar som gäller punkt slut.Så enkelt är det inte.Det finns en hel del rättsfall där det visar sig att så är inte fallet.Det gäller framför allt när det blir hundvakter,hundpassare och hunddagis inblandade.Det är INTE så glasklart som en del vill göra gällande ang ansvarsfrågan.Finns många fall där andra än ägaren blivit dömd till ansvar.Finns också en del fall där domstol dömt till delat ansvar.

Ang inbrott,överfall och liknande där hunden försvarar sina ägare och deras egendom tolkar domstolarna tyvärr olika från fall till fall.

Sen var det ett inlägg om att man inte fick skydda sin hund mot varg med dödligt våld.Det är direkt felaktigt,naturligtvis får du skydda din hund mot varg.

[MaestroNestor]
0

#41 Jag tar inget ansvar för andras ungar. Det får föräldrarna göra. Om då deras unge gör nåt dumt mot min hund och han skulle bita tillbaka så är det ju föräldrarna som brister i ansvar och inte jag eller min hund.

Karmatarerskanise
0

#43 Visst har föräldrarna brustit, men det har ju du med som inte hade koll nog på din hund så det kunde hända. Alla måste ta sitt ansvar, inte bara andra utan du också.

[Forest]
0

43, ne, men om man har hund har du ansvar för att din hund sköter sig. Sen ser jag det så här, kommer barn hit o leker har jag ansvaret över dom medans dom är här är föräldrarna med så säger jag åt dom att dessa regler gäller då får degå efter mina strängar men jag har ansvaret att min hund inte biter folk är hon osäker så har hon flera bäddar i andra rum där hon slipper vara i centrum.

[MaestroNestor]
0

#45 Min hund sköter sig så länge inte någon är dum mot den (antagligen även då men då får ungen en smäll av mig istället).

#43 Hur har jag brustit? Finns ett enda sätt att garantera att en hund aldrig kommer bita någon och då får du ju låsa in den i ett kassavalv och slänga bort nyckeln.

Jag tar ansvar för att min hund sköter sig så länge ingen är dum mot den sen får andra ha ansvar för att de inte är dumma mot den.

LinaK
0

#46 Är du seriös? Det är barn vi pratar om! Man smäller inte till ett barn. Ett barn förstår inte bättre än föräldrarna har lärt barnet Obestämd Då är det ju föräldrarna man får gå till.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[MaestroNestor]
0

#47 Man smäller inte till en hund heller. Ett barn förstår bättre det gör däremot inte en hund.

LinaK
0

#48 Nej klart man inte gör, det har jag heller inte sagt. Nej ett barn förstår inte alltid bättre! Du verkar inte ha så stor erfarenhet av hur barn kan vara.

[MaestroNestor]
0

#49 Snarare för stor erfarnhet av just hur barn kan vara.

Karmatarerskanise
0

#38 Nej, men du förstår förhoppningsvis bättre än ett barn!!! Förvånad
Blir faktiskt orolig när du så ihärdigt lägger över ansvar på barnet istället för på dig.

[Zorita]
0

#47 nej skulle det vara riktigt illa skulle jag smälla till föräldrarna. eller… tja, med ord då. Fast om det är tillräckligt stora ungar skulle jag hota med allt möjligt, fast även om jag gillar att boxas skulle det inte gå ut över dem såvida de inte 1. slog på mig, 2. slog på min hund. Då skulle instinkten ta över tror jag och klassa det som självförsvar innan hjärnan har kopplat att lagen kanske säger annat.

Oftast är det ju "barn" i lite högre åldrar som verkar testa gränserna och kan retas med hundar.

Fast jag puffade upp mig en gång mot ett litet barn som riktade en pistol mot min hund och låtsades skjuta. Föräldrarna bara skrattade… sånt tycker jag inte man ska lära sina barn och därför sa jag och sambon till.

Kalli
0

#43: Du kanske tycker att det är föräldrarna som brustit i sitt ansvar, till viss del kan jag hålla med dig. Men det hindrar inte att du kommer få betala skadestånd för den skada din hund orsakar barnet.

LinaK
0

#50 Det verkar inte direkt så. Det lär ju lösa väldigt mycket av att du blir så upprörd att du smäller till ett barn, din hund kommer ju förknippa barn med något väldigt roligt då. hm..

Jag skulle aldrig låta ett okänt barn komma nära mina hundar, så det skulle aldrig behöva låta det gå så långt.
Det är mitt ansvar att se till att informera om att mina hundar inte får hälsas på.

[MaestroNestor]
0

#51 Jag har inget ansvar för andras barn. Föräldrarna har ansvar för att barnet sköter sig om de inte gör det så kommer jag se till att ungen fattar att man inte är dum mot ett djur. Ungar är bland det grymmaste som finns mot andra barn och djur.

Karmatarerskanise
0

#55 Nej, du har inte ansvar för barnet, det är vi överens om (såvida det inte gäller ett barn som föräldrarna har lämnat hos dig), men du har ansvar för din hund. Så se då till att hålla den borta från barn, hindra att situationen uppstår. Det är att ta ansvar.

Likaså får man ta sitt ansvar om en olycka händer, fast man gjort sitt bästa för att undvika det. Fast det svider.

[Zorita]
0

Jag brukade ta med hunden överallt, och på en trång gata går hon fint men får lite "ninjaklappar" osv. Det var då detta med låtsaspistolen hände. Dessutom kan hon ju liksom nå de som kommer såpass nära att de ninjaklappar, för de är ju innanför det område hon når med sina tänder.

Hon biter inte, men om hon nu råkat göra det skulle jag slåss för hennes oskuld oavsett vad lagen säger.

Detta var för övrigt mycket förra sommaren, då alla turister kommer hit. Gatorna runt min lägenhet var fulla till brädden och då är det svårt att undgå kontakt. Som tur är bor jag inte lika centralt längre och slipper turisterna, så jag behöver inte oroa mig för hur Seth skulle reagera. För han hoppar gärna och skulle kunna bita på lek.

Tycker folk borde sluta tro att hundar är maskiner man kan "programmera" till att vara på ett visst sätt. Man kan träna, men olyckor kan hända och jag önskar att fler visade respekt just för detta faktum.

[Forest]
0

48 Gösses Förvånad Så om man råkar trampa på pälsen på hund med längre päls den rycker till o ställer sig blir då att hunden får ont, o nafsar/biter till barnet är helt okej anser du? Jag ser det som olyckshändelse. Men så har jag egna barn o uppväxt med 9 helsyskon o alla barn som kommit tack vare stor släckt har man allt lärt sig att olyckor händer. Barn jävlas inte alltid med djur. Jag har vart med om cycklat förbi en trädgård o vart hundbiten som barn men det var väl mitt fel det oxå o kanske skulle hundens ägare komma ut o klappa till mig oxå Obestämd

[MaestroNestor]
0

#50 Jag kan inte ens räkna alla gånger som jag försökt säga till ungar att de inte får hälsa på min hund men att de skiter fullständigt i det. Det funkar inte ens att skrika på vissa utan de är så bortskämda att de gör vad de vill ändå.

LinaK
0

#59 Om det bor så oförskämda barn i ditt område får du väl vända åt ett annat håll när du ser barn. Jag bor vid en skola men har aldrig varit med om att något barn har struntat i när jag sagt nej till att klappa mina hundar.

Karmatarerskanise
0

#59 Konstigt det där. Jag har aldrig varit med om att ungar varit på min hund när jag sagt att dom inte får (barn har aldrig fått komma nära). Någon gång när ett barn tjatat har jag förklarat att min hund biter eftersom han är rädd för barn, sen har det varit bra med det.

Sen går jag inte heller vid lekplatser, dagis eller skolor där risken är störst att träffa på dom.

[MaestroNestor]
0

#58 Jag har inte sagt ett ord om olyckshändelser. Jag pratar om när barn är uppenbart elaka mot djur och helt enkelt inte lyssnar på vad man säger.

#52 Var ett gäng 7 åringar som sköt med soft air guns på min katt när han var på sin inhägnade uteplats. Det gör ont på en katt och vissa kulor gick faktiskt igenom huden på honom.

[Forest]
0

59 Jag har liten hund därmed som godisbit för barn, men jag säger starkt ifrån o de får allt lyssna på det. Har väl träffat ett barn som inte förståg vad jag menade då hejda jag det genom gå över vägen o gå därifrån. Jag är ganska trevlig men kan vara bestämnd att vissa barn inte lärt sig fråga o lyssna är synd men här brukar man få en del motfrågor så man får allt lära sig svara snällt ändå :)

LinaK
0

#62 Ja barn kan vara riktigt elaka, jag vet det. Därför är det vår uppgift som djurägare att se till att våra djur inte råkar ut för några tråkigheter. Som att hålla dom under tillsyn när man bor i ett område med mycket människor och barn.

[MaestroNestor]
0

#60 Totalt omöjligt att gå ut här utan att träffa barn. De slänger skräp över hela området så att jag under den period han skulle tugga på allt var tvungen att bära honom till bilen i garaget och ta honom till ett annat område bara för att rasta honom. De skriker och leker ute fram tills midnatt varje dag. Som sagt jag vägrar ta något ansvar för sånna ungar och om de får en smäll av mig eller min hund ser jag det snarare som en välgärning till resten av samhället.

Karmatarerskanise
0

#65 "Som sagt jag vägrar ta något ansvar för sånna ungar och om de får en smäll av mig eller min hund ser jag det snarare som en välgärning till resten av samhället"

Skrämmande…

LinaK
0

#65 Flytta någon annanstans då om det stör dig så mycket.

[MaestroNestor]
0

#66 Jag tycker det är mycket skrämmande att sånna ungar ens existerar.

#65 Det skulle jag gärna göra men pågrund av den politik som förs idag är det inte möjligt.

[Zorita]
0

Alltså… det är inte alltid möjligt att bara flytta. Sen tänker jag att "barn" som gör detta är lite äldre. Har en gång blivit slagen och hotad av två 11 åringar… Jag och min kompis flydde haha! Då bodde vi i studentlägenhet.

Hade min hund försökt försvara sig eller mig i en sådan situation hade jag definitivt inte tyckt det var våras fel.

En liten sidotanke med min hund nr 2, Seth, var att han är väldigt stor. Han är en stor nallebjörn, men det vet ju folk inte. Jag vågade inte gå själv ut på nattvändan med vår mindre hund då jag tyckte området kändes lite dodgy. Nu är det tryggt med en stor filur som flera gånger fått killar att sluta mitt i sina dåliga kommentarer. Och de var inte alltid så gamla, ibland så unga som 12-13…

[MaestroNestor]
0

#69 Du verkar ju förstå hur det kan vara i vissa områden. Detta var ett bra område tills vi fick en ny ägare. Nu är polisen här ett par gånger per vecka för att försöka reda ut saker. Fullt med en massa livsfarliga hundar med som fungerar som penisförlängare åt folk. Himla tur att smällare är förbjudna nu för tiden i alla fall. Bodde i ett liknande område som detta har blivit till och där brukade ungarna roa sig med att slänga smällare på folk, hundar och katter.

Som du säger är det inte alltid möjligt att flytta heller.

[MaestroNestor]
0

Någonting säger mig att vissa här skulle ändra åsikt totalt om de bodde här ett par veckor:)

DinJejja
0

#71 Jag har bott både i sämre och bättre områden men jag skulle aldirg sluta ta ansvar över vad min hund gör och jag skulle aldrig slå någon annans barn eller tycka de var rätt åt dem om det hände något med min hund. Inte konstigt samhället blir som det blir med ett sådant tänkande.

LinaK
0

Jag vet att man inte alltid har möjlighet att flytta, det förstår jag mycket väl. Men jag tycker ändå inte man har rätt att smälla till ett barn, jag tycker det är skrämmande att man ens kommer på tanken. Visst jag skulle bli flyförbannad om något barn skulle försöka skada mina hundar men inte sjutton skulle jag slå ett barn pga det. Jag hade lätt försökt att leta upp föräldrarna och sagt ett och annat åt dom istället.

[MaestroNestor]
0

#73 Föräldrarna bryr sig inte. Hälften av dem ser ju på en hund eller katt som ett skadedjur som ska skjutas så fort man får syn på dem.

Karmatarerskanise
0

Jag ändrar inte åsikt angående våld, oavsett området jag bor på.
Inte heller min åsikt om vem ansvaret ligger hos.

Sen är du ju långt ifrån ensam om att bo på problemområden. HAr själv gjort det, men vet du vad? Jag tog tag i saken och flyttade. Visst, det tog ett tag, men bort skulle jag och bort kom jag. Allt går med lite vilja och fantasi.

[Zorita]
0

#73 ja nej det förstås, samma här. Om inte "barnet" är lite vuxnare. Alltså barn i Spanien får lära sig att slå hundar, för så gör mamma och pappa. Nu är det kanske inte så i Sverige, där har jag aldrig bott med hund.

Men skulle något av dessa barn få för sig att applicera våld eller skrämseltaktik på mina älsklingar skulle jag bli skitförbannad och i första hand försöka skrämma, i andra hand kanske nypa dem i öronen, vadvetjag. Fast iom det förstår jag lite vad Nestor menar med att föräldrarna inte bryr sig, för här ska de tuktas med våld, inte med positiv träning…

Inte alltid man kan säga till föräldrar om "barnen" är tillräckligt gamla. De till ungarna som slog oss hittade vi aldrig… Vet nu inte ungefär vilken ålder Nestor pratar om, men det är skillnad på barn som inte vet vad de gör och barn som har en riktigt dålig uppfostran, beroende på ålder.

[MaestroNestor]
0

#75 Som sagt jag kan inte flytta. Hjälper inte med all vilja i världen:)

#73 Typ samma med de här ungarna. Du har de som får lära sig att slå hundar och de som får lära sig att det är "skitiga" djur. Den sista kategorin går dock inte fram till en hund utan slänger saker på hunden istället även om ägaren är med. De yngsta ungarna är det inget större problem med förutom att de skräpar ner. Först när de är runt 6-7 års åldern som de börjar bli farliga på riktigt för djur.

Karmatarerskanise
0

Finns inget som heter jag kan inte :)

[MaestroNestor]
0

#77 Ibland gör det ju det tyvärr. Tro mig jag har försökt men pågrund av ändringar som moderaterna införde så räknas inte min inkomst som fast längre vilket gör att jag inte får lägenhet utan borgenär och har man ingen familj så blir det svårt att få någon sådan:) Får helt enkelt hoppas på att moderaterna byts ut och att det ändras tillbaka då. I så fall flyttar jag direkt.

Denna kommentar har tagits bort.
[Lostmybrain]
0

Jag förstår båda parter. Men jag väljer ingen sida.

Utan jag anser såhär.

Man har ansvar för sin hund och vad den gör, men gör ett barn något som skulle kunna skada min hund skulle jag bara bli glad över att hon tar intiativ till att försvara sig ifall jag inte hinner fram och har möjlighet att stoppa barnet.

Det där med föräldrar.. I vissa områden tex förorterna eller där alla utländska klumpat ihop sig tex Tensta, rinkeby m.m  Där hjälper det nog inte så mycket att prata med föräldrar då de oftast har samma åsikter som barnen (vart annars skulle barnen ha fått dessa tankar?) . *ej alla såklart*

Och ifall man bor i områden där ''kamphundar'' är vanliga balla accesoarer så fattar inte alla att alla hundar är sådana.

Och självklart ska man ej slå ett barn MEN skulle ett barn typ göra utfall mot mig/min hund är det ju klart att man gör det som krävs för att få bort barnet (jag pratar mer om typ 10-16 åringar) om slag är nödvändigt för att få h'n att sluta så skulle jag inte tveka med att slå, så är det. I den situationen spelar det ingen roll om det är en vuxen/barn/ungdom/gamling, jag skulle ha försvarat oss. En mänsklig instinkt.

Men däremot att slå efter en inträffelse, typ som bestraffning, är ju bara sjukt om man gör.

Karmatarerskanise
0

Påminner om att tråden handlar om hundägaransvar! Nu har vi hamnat för långt utanför ämnet! Låt oss återgå till det tråden var till för. Glad

**Inlägg om annat än ämnet tas bort.
**

Karmatarerskanise
0

Jag har nu rensat bort alla inlägg som spårade ut till det andra ämnet om någon undrar varför det saknas inlägg.

Har ni frågor angånde mitt beslut är ni välkommna att skicka ett PM så förklarar jag gärna mer om jag kan. :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.