YEHOOOOO
Har varit och kört hundspann idag, fort gick det undan och spåren var lite dåliga. Men hundarna har haft roligt och det har jag med. Lite träningsverk i armarna, men det är ingen större fara. Dum som jag är så fotade jag inte när Jack var med i lilla spannet på 4 hundar. Inte heller spannet som min chef körde. Men fotade lite bilder på en annan anställds spann..
Måste säga att det är bra trycka i dom hundarna som är på bild, dock lite högljudda men..
Bilderna är tagna med en mobil, så därför är dom lite korniga
Cooolt! kan tänka mig att det går undan
, har du någon pejl på hur fort det går egentligen?….
Så fräckt :) Det måste vara drömjobbet alltså :)

Härligt!!
Funderar nästan på en huskey till nästa hund. Skulle vara kul med dragträning. Men vill inte ha någon i lägenhet så det får bli när vi köpt vårt drömhus. Någon gång i framtiden alltså
oh va härligt d ser ut, d e nått jag vill prova så är det att ka hundspann =D

Ohh jag är så avis på dig. Jag vill ockås åka hundspann.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min moster tävlar med hundspann =) Camilla Eklund heter hon =) nån du känner till kanske??

Lena, om 10 hundar drar en släde med 5-6 turister så väger släden allt som allt 500-600kg. Då går det ungefär 15-20 km/h. Jag kör 4spann släde, släden väger ungefär 60-80kg. En anställd sitter i släden och då går det ungefär 25km/h. Dom som kör sprint kör i ungefär 50km/h, kanske inte verkar snabbt men det går faktiskt undan.
Zebben, jag bor i lägenhet med mina två Alaskan Husky och det går jätte bra. Hoppas du börjar köra :)
Åsa, kom till Kiruna nu till vintern så kan du få åka med :D
Thilda, vad tävlar hon i? Lång, medel eller sprint? :) Har bara kört i några månader så jag har inte nån riktig koll ännu :P
På bilden, vita hunden heter Rita och hunden bredvid heter Odin. "Halva" hundarna framför heter Tor och Inka..
Vilka bilder..man bara vill ut, bara att åka med på en slädtur en kall men solig dag….vad mysigt 

Vilken härlig bild! Den vita flyger fram!
Härligt!!!
mer bilder =D
7, tack för svaret jomen det går ju undan ändå ju, det blir ju stor skillnad att åka med än att stå och titta på kan jag tro…
Jaaa där ser ni nu då lotta kerstin och malin, det är mycket myyysigare på vintern
Ja okay en månad då Lena…men sen är det bra ;)

Malin, ska och köra imorgon och då ska jag försöka få lite bilder :D
Men Lena?
Vad är det för konstiga skador du har fått? kan köldskador sitta i hur länge som helst?
Ja det måste vara nått sånt..kan inte tänka mig nått annat ;)
hahaha man är väl vinterbarn jag var mera för vintern då med, men det har blivit värre med åldern hahaha, och än så länge har jag bara träffat 4 st i mitt liv som är som jag, det tyckte jag var såååå!!! bra :-)))))))
Ja vi har faktiskt en kille på jobbet som har samma sjukdom som dig…han älskar vintern 
jag älskar när första snön kommer, då går jag o Lusse ut o leker, värre än barna.. haha
#14 låter bra d, ser framimot bilder =D
7# jag vet inte ^^ men hon har en såndär släde o har en massa hundar framför… Hon kör många o även med få.. Hon bor runt Sollefteå trakterna =)

#20 Ja det brukar ju vara så att man har en släde och en massa hundar framför. Annars skulle det ju inte gå framåt.. Haha!! Om du vet vad hon tävlar i så skulle det gå lättare..
lotta, hälsa honom att han är en bra kille då

Om det där med att bo i lägenhet med husky, det skulle inte jag vilja göra. Vi har nu 3 alaskans och 2 sibbar och en 3:e sibbe på ingång under sommaren.
Cora och Vidar var fullkomliga monster mellan 6 och 18 mån, ca. Vi började gå ganska långt med dem rätt tidigt, cykling började vi med runt dryga halvåret. De var ute i hundgård dagtid, med bus, brottning, jaga och mer bus, och inne på kvällar och nätter. Varje kväll försökte de riva huset, kändes det som. Båda 2 snodde saker på bänkar, stal mat och var rätt odrägliga. Hade man tur räckte det med en lite promenad och ett ben, så fick man totta lite på TV.
Bara de blev lite mer vuxna, vilket smög sig på mellan 18-24 månader, så gick det bättre. Vidar stjäl fortfarande mat, och snodde i och för sig min mobil och gjorde några fina märken i den hgäromdagen, men ananrs är det rätt lugnt.
Piro har ju resten av gänget att härja runt med, men när han började bli stor ville inte Vidar leka med honom längre, rädd för att det ska gå över i bråk, tror jag. Samma sak med Freja, så Cora och Luomi får ta en stor del av hans energi. Även han har motionerats tidigt, med promenader, skidåkning och från 6-7 mån motion i spannet, även om det var kortare turer i början.
Jag kan ärligt säga att jag inte skulle ha orkat ha någon av dem i lägenhet utan hundgården. Har hört alltför många huskyägare som lämnat sina hundar i lägenheten fnär de gått till jobb/skola, och kommit hem till söndertuggade möbler od.
Visst, det kan fungera, men jag rekommenderar det inte. Den dagen vi ska sälja våra första sibbe-valpar, kommer jag att vara hård. Jag kommer inte att sälja dem till någon som inte har hund sedan tidigare, då de inte ska bo ensamma. helst ska det finnas hund av samma typ. Vidare så ser jag helst att de får tillgång till hundgård, hellre en husky som aldrig frå bo inne, än en som inte fär ligga ute i snön!
Fast det är ju bara vad jag tycker. Jack har ju fungerat bra hos dig, och har du tur får du en lugn och sansad hund i vappisen oxå, inte ett attackmonster som äter stolar till frukost och river ner krukväxter som hobby!
kram
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det ska jag göra Lena..han blir säkert överlycklig, för han får alltid höra att han är ding ;) Har du otur så kanske du får sällskap i kylrummet hihi

#23 Jo men det är ju också hur man uppfostrar hundarna från det att dom är valp. Om dom bott inne sen valp så brukar det oftast gå bra, men om det är hundar som bott ute sen dom var små så kan det ju orsaka lite problem. Men det är ju olika från hund till hund, och det är skönt att Jack klarar av att bo inne utan några problem alls. Han har ju varit innehund sen han var valp, och tror inte han har fått vara ute så mycket som han får vara nu. Tidigare ägarna hade inte riktigt tid för honom om man säger så, killen var musiker och tjejen fick barn samtidigt.
Jack och valpen har jag ju med mig på jobbet varje dag, och dom är ute hela dagarna då. Det är ju skönt både för mig och för dom, för dom får ju friskluft och då får dom ju även busa av sig bäst dom vill. Måste säga att det är SUPER skönt att dom kolugna om kvällarna och nätterna.
Nikita(valpen) är faktiskt bra och lugn inne när man säger till. Hon är otroligt klok för att vara valp!! Plus att hon är rumsren till 98%..*Mäkta stolt jag känner mig* Så jag hoppas hon tar efter Jack och lär sig att inne är man lugn och biter inte i något som inte är deras leksaker.
haha det blir han säkert glad över ;-)

Cora var 6 mån när hon flyttade hit, och inte ett dugg uppfostrad. Där kan man alltså skylla på hundgårdsboende. Vidar och Piro är i och för sig födda ute, men flyttade hem till oss vid 9 veckor. Rumsrena blev de väldans snabbt, knappt några olyckor alls, och bara av den blötaste sorten.
Vi har kört med samma uppfostran som Raksha, golden, dock med mycket mer jobb på att få dem trötta. Detta är mer rasbundet, och kanske hänger det mycket på vad det är för linjer och typ av husky. Våra har varit ute i hundgården från ungefär 9 på morgonen till runt 17-18 på em. Var glad att du har det jobb du har, så att du kan ha dem med. Fundera på vad som skulle hända om du jobbade på ett "vanligt jobb" där du inte kan ha hundarna med. De allra flesta lännar hundarna hemma då, och har man bara en lägenhet, är det ingen bra idé.
Själv har jag oxå ett bra jobb, där hundar kan följa med. Raksha är ju lös i affären hela tiden (hon får sitta bakom kassadisken när det kommer hundar). Jag har haft Luomi, Vidar och Cora med i perioder. De har då fått vara inne på kontoret. Dels för att "de kan skrämma kunder " med sitt utseende, men även för att risken är stor att de skulle snatta både ben, kaniner och hamstrar…
MVH Elin

Har lite nya bilder på spannet från idag. inte så mycket bilder. men en del iallafall, ska slänga upp senare idag
28, det ser jag fram emot ;-)

Drag är så härligt har bara kört med 4 hundar än med mina två + två kompisars hundar, nu när vi inte har snö, blir det mest sacco vagn tyvärr är den gjord för 1 hund så det blir en i taget ska se om vi kan göra om den, annars blir det mycket cykla nu, åka rollerblades är också kul bakom dem, blir avundsjuk när jag ser dessa härliga bilder längtar efter snö då, låter helt sjukt va, men det är en underbar känsla att stå bakom jobbande hundar, mina bor inomhus de med, det går bra med dem också men Nima hade lite problem i början men det var att hon kom från ett hem utan direkta gränser så det var vårat stora problem i början, men självklart behöver de mycket och då menar jag verkligen mycket motion för att inte riva huset, jag pluggar + jobbar inom vården så mina kan vara med på jobbet och sen är jag hemma mycket så det blir att vara ute med dem ca 4-5 timmar varje dag, skulle det vara så att jag av någon anledning inte skulle ge dem den motion de är vana vid märks det på Nima hon blir väldigt rastlös då och kan bita sönder saker, Mulan är däremot väldigt lugn jämt. Men huskys är en underbar ras skulle gärna ha fler men kommer nog bli sen när jag bor i hus.

#31 Bakom Ensam och Marwin står Jack och Cat.
såååå fina bilder jag blir så avis, hundarna är ju så vackra!!!
jätte fina hundar.. har ni mycke snö kvar ?

malin, mjae mycket och mycket.. tillräckligt iallafall :D nog kan man köra släde i minst en månad till.
okej.. va gör hundarna på sommaren, är det typ cykling o sånt eller släde me hjul eller e d för varmt då kanske.. hehe kan inte så mycket om draghundar =)

på sommrarna blir det att dom drar fyrhjuling, ibland cykel, springer med när man är själv och springer. dock inte om det är över +10 grader.
okej… dom kan äl klara ganska så mycket kyla? typ 40-50 minus eller nått snt?

Haha -40 & -50 är för kallt för hundar att jobba i. Men dom klarar av att vara ute.
okej.. =D

Skönt med värme på ett sätt, trist på ett annat…
Idag är det för varmt för cykel/fyrhjuling här hemma. Det blir promenader istället. Piro ska få klövja för att jobba hårdare. Vidar får ju springa lös och träna huvudet, och är nöjd med det. Tjejerna får bara promenader, skulle jag tro…
MVH Elin