Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2619 ggr
Clariiz
0

Knöl :S

Jag kom hem från Thailand inatt.. Och efter jag sovit satt jag som vanligt och kelade med en av mina hundar i fotöljen.. (Disa) Jag är och var ensam hemma just då.. Jag satt och klappade henne då jag kände en knöl. Förhoppningsvis är det inget men jag är ju orolig. Knölen är ungefär like stor som ett vanligt myggbet.. Kanske nån milimeter tjockare.. Den sitter vid sidan av ryggen, ganska närma baken. Den är stenhård..

Jag är väldigt orolig då jag mist en hund som hade en knöl under magen, den var ju större en min egen knytnäve men jag är otroligt orolig.. :S.. Jag älskar verkligen den här tjejen och har gråtit redan.. Jag överlever inte om hon dör.. Kanske det bara är en knöl som inte är farlig alls men jag kan bara tänka på att jag kommer missta henne.. :'''(.. Nu grinar jag ingen.. :'(..

Nån som vet vad det kan vara?? Ska prata med Mamma när hon kommer hem.. Kanske hon vet vad det kan vara….

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

AnneN
0

Kan ju vara lite vad som hellst men är ni oroliga så kan ni ju boka tid hos vetten för en kontroll

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[helenal]
0

ring vetten

Clariiz
0

Jo, jag ska prata med mamma om det.. Även om det inte är farlig är det ju bra att kolla..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

zeretki
0

Vad är det för ras? Kan du undersöka om rasen har anlag för fettknölar? Kerry Blue Terriers har denna "åkomma". Lite som finnar fast inte infekterade utan det är fettkörtlar som bygger upp sig. BLir de för stora kan man ta bort dem hos vetten men små kan man klämma själv, om det inte gör för ont alltså. :)

Men kolla du hos vetten.

lena1
0

ja det har jag hört också om fettknölar,men kommer inte ihåg om dom var hårda ellr mjuka….men ta det du lugnt och invänta svar från mamma och vet i så fall, det ordnar sig säkert ska du se….. även om jag förstår din oroFlört

IdaJ
0

Det låter som en fettknöl, min bullmastiff hade en vid nacken - en hård liten knöl som satt i huden, men hör med veterinären om du är orolig.

Wikstr_m
0

fettknöl!! det är jag 100% säker på.. ofarligt för hunden.

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

Mamma sa att det  inte verkar vara nån fara :). Bara vi ska hålla lite koll om den försvinner eller inte.. Blir den större eller inte är borta om ett par veckor åker vi nog och kollar hos veterinären :)

Hon är en Basset Hound/Bouvier korsing.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

AnneN
0

Låter som ett vettigt förslag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smurfan-13
0

Så länge knölen inte växer, ändrar färg eller det blir fler skulle jag ta det lugnt & kolla upp det nästa gång vi hamnar hos vetten (tex vid vaccinationen)

DianaK
0

Ja absolut ska ni kolla upp knölen, har själv erfarenhet av att man sagt fettknöl om knölar, och så har det visat sig vara allvarligare grejer på G.

Lycka till! och så håller vi tassarna och hoppas att det bara är en fettknöl.Glad

Vänliga hälsningar/Diana&VovvarnaSkrattande

zeretki
0

Men om du klämmer på den och det kommer ut fett, då är det väl en fett knöl? Om man klämmer och inget kommer ut så är det INTE en fettknöl? Eller?

Faxlin
1

313: Inte alla fettknölar går att klämma fett ur. Och jag skulle inte rekomendera att någon börjar klämma på en knöl. det kan sprida sig en vanlig infektion i bästa fall. Men det kan också vara så att man har sönder en tumör. Vilket man inte vill.
Vet av att min ena tös haft en fettknöl. den var rtt stor och satt rätt långt bak på ryggen. den varken växte eller försvann. Men den gjorde ingen skada heller. Så hon hade den var.
Men jag anser att man aldrig någonsin ska klämma på en knöl. Man vet aldrig vad det är och vad man förstör eller förvärrar. Lämna klämmandet åt de som är utbildad.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zeretki
0

Jaja, du har säkert rätt. ;) Jag menade inte klämma så hårt. Men Axl's fettknölar har alltid varit som finnar, en del har ju kommit ut av sig själva också om man bara rör vid dem. Då har det ju inte gjort ont heller.

Men jag förstår din varning ändå.

Faxlin
0

#15.
Mitt inlägg var inte illa menat mot någon. Bara en allmän varning. Så det känns bra att du förstod det. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars