Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 957 ggr
Lajsii
0

Valp som ska gå över på torrt foder

Min pappas hundvalp på 4 månader vill inte äta sitt uppblötta torrfoder och jag har nu testat att ge henne lite torr mat och det är hon helt galen i.. men sen när pappa gav henne det hemma så spydde hon upp allt, antagligen pga att hon åt för fort och kanske för mycket.

När hon åt uppblött så blötte de upp ½dl mat, men nu när hon ska ha torr mat kanske hon inte ska få ½ dl till att börja med. Kanske är bra att veta  att hon är en fyrvägskorsning mellan shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel och japansk spets. En liten hund med andra ord! Hennes storlek nu är väl ungefär som en fullvuxen chihuahua.

Till min fråga, hur mycket ska vi ge henne i torr mat för att hon ska få i sig tillräckligt men inte börja spy. Kan det vara en bra idé att dela upp måltiden på 2 ggr så hon får en fjärdedels dl först och sen efter ca 15 min en fjärdedels dl igen för att maten ska hinna svälla i magen?

Tacksam för svar :)

Eywa
0

Hur ofta får hon mat? Om hon bara får 2 ggr om dagen kan ni försöka dela upp det på 3 eller 4 gånger om dagen. Annars är ett riktigt bra tips att köpa en aktiveringskula eller använda en pet-flaska och lägga kulorna i, då får hon jobba med hjärnan samtidigt som hon inte kan vräka i sig. Om ni väljer petflaskan (1/2 liters) så är det även ett bra sätt att vänja valpen vid höga ljud.