Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1734 ggr
MichaelE
0

Resa till Norge

Vad krävs det för att man ska kunna åka till Norge med en hund under en hel dag?

Behöver jag några veterinärsintyg, vaccinationer, pass och dylikt till hunden?

Om någon vet, vart vänder jag mig för mer information?

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du behöver pass vet jag inte, men skulle väl rekommendera att ha det. Det är ju bra att ha vaccinationerna uppdaterade oavsett, men något speciellt intyg behövs inte för Norge, och avmaskningskrav som för andra europeiska länder behövs inte heller vad jag vet.

Du behöver inte göra titertest som för andra länder för Norge. Antar att vargar och rävar rör sig såpass över gränsen att en hund inte gör mycket skillnad.

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tydligen kräver norrmännen avmaskning. Mer info här från jordbruksverket.

[jakke94]
0

tänk på att även vissa raser är förbjudna i norge!

Karmatarerskanise
0

#4 Bra där. Det glömde jag skriva. :)

MichaelE
0

Vad jag förstår det som så måste man avmaska hunden från rävens dvärgbandmask innan man åker dit och inom en vecka efter hemkomsten.

Även vaccination mot rabies är bra såvitt jag förstår det.

Har nu tagit kontakt med Mattilsynet och för se vad jag får för svar.

Karmatarerskanise
0

#6 Bra att du tagit kontakt med dom. Alltid säkrast :)

MichaelE
0

Gäller följande hundar:

pitbullterrier,
amerikansk staffordshire terrier,
tosa inu, dogo argentino
fila brasileiro

Jag har en Schäfer/Alaskan Malamute så det är lugnt.

fidojunior
0

Jag åkte tåg dit med min hund och det enda som behövdes då var biljett. Stannade där i en vecka också. I och för sig så var detta var kanske 6 år sedan så de har säkert ändrat reglerna.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

MichaelE
0

#9 dem har ju det.

fettmedkevlar
0

Det finns någon blankett på nätet man ska skriva ut och därmed avmaska hunden mot dvärgbandmask. Efter att man har gett avmaskingen så har man 48 timmar på sig att åka in till Norge, åker man senare så finns risken att man får vända om.

Jag har för mig att veterinär eller något sådant måste intyga att hunden är avmaskad.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

MichaelE
0

#11 Ska till veterinären imorn och fråga lite medan vi ändå ska dit med vår hund.

fettmedkevlar
0

#12 Toppen, du får gärna meddela mig vad dem säger. Har själv funderingar på att resa till Norge med hund.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

MichaelE
0

#13 Resan ser ut att bli inställd pga en skada vår hund har i ena tassen, vilket gör att han kan inte följa med på äventyr och vi kan inte heller lämna honom ensam under resan till Norge.

Men tack för alla svar.