Skendräktig, vad ska jag göra?
Min syster ringde mig precis och berättade att min tik har fått mjölk i juverna. Jag har undrat över varför hon för någon vecka sedan började bädda i både soffa och säng och jag var rädd att hon av någon okänd anledning gick runt och var supersstressad.
Nu visade det sig dock att hon blivit skendräktig. Detta är första gången hon är det och hon är 5 år gammal.
Hon verkar inte lida av detta, hon gnäller lite extra, är en lite större pina på promenaderna, bäddar lite samt har lite mjölk i juverna. Men man märker knappt av det.
Jag funderade på om jag borde aktivera henne mer och ge henne mindre mat? Jag har läst att detta inte bevisligen ger någon effekt, men vad har ni för erfarenhet?

Jag har en tik som blir skendräktig efter varje löp, men jag brukar inte göra något speciellt åt det, kanske aktivera lite mer så hjärnan får annat att fokusera på och sedan bara vänta ut det.
Undvik att styka henne på magen/juvren eftersom det kan sätta igång mjölkproduktionen mer, men håll ändå lite koll så hon inte får mjölkstockning i så fall behövs veterinär.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min gamla tik blev också skendräktig efter varje löp. Bäddade och tog små leksaker som "ungar" och vid ett par tillfällen hade hon också mjölk i juvren. Jag tror det kan hjälpa med aktivitet så hon får annat att tänka på. Samt att när man är ute på promenad be någon ta bort "leksaksvalparna". Har också hört att man inte heller ska klappa på magen eller överhuvudtaget kela för mycket. Men det är inte säkert att det funkar…
Tack för tipsen! Ska öka lite på aktiveringen och inte klappa henne på magen och hoppas att det hjälper till att skynda på "tillfrisknandet".
Någon som vet hur det ser ut om det blir mjölkstockning? Hon är mycket själv och slickar på juvren.
Hon verkar ha fått en ökad aptit också? Kanske beror på något annat?
Tur för mig så tar hon inga "valpar". Men hon kanske börjar med det, ska hålla koll!
Min Tess, som är 10 år, blir skendräktig varje gång hon har löpt. Då bäddar hon, krafsar och piper…..har även hänt att hon har dragit iväg med mitt täcke och min kudde, vilket ALDRIG skulle hända i vanliga fall. Jag uppmuntrar inte beteendet men bannar inte heller….utan hon får rida ut det, sen är hon tbx till vardagen igen, så att säga….
Jag brukar plocka bort hennes leksaker och "snutte-kudden"……samt aktivera med spår och sök, som hon älskar. Då blir hon så trött att hon inte orkar med några "bebisar" 

Bra tipps här över.. men vill också poängtera att en tik inte ska behöva gå skendräktig efter varje löp, inte så att hon blir påverkad.. tex blir stressad, bäddar piper slutar äta , får mjölk, händer detta ofta så finns det medecin som får tiken ur sken dräktigheten fram tills man kastrerar,
Som flera tidigare sagt dra ner på maten (iom att hon annars kommer lägga på sig mera, hennes kropp tror ju att hon behöver samla kraft inför valpning och amning, samt att det kan fördröja tiden de är skendräktiga). Även ökad motion och mer aktivering är bra.
#5 Hur menar du då? Alla kanske inte vill kastrera sin tik. Dessutom är skendräktigheten en naturlig grej för hunden, så medicin ger man väl endast om det verkigen behövs och hunden har stora problem under sin skendräkt.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#6 ja visst alla vill inte kastrera sin tik men blir den sjuk eller mår så dåligt att den måste äta medecin gång på gång.. så måste man jue kastrera vare sig man vill eller inte., Det fick vi göra med våran tik. Jag menar inte "vanlig" sken dräktighet utan som våran som slutade äta blev stressad droppade mjölk och dessutom inte kom ur sken dräktigheten utan medecinering ! :)
Min tik har de senaste två löpen blivit skendräktig, hon har dock inte blivit påverkad så att det märkts något på henne förutom att hon får mjölk. Hon har fått juvertumörer efter båda skendräktigheterna trots att hon fått Galastop (mjölkhämmande) utskrivet direkt jag märkt att mjölken varit på G. Vet inte hur vanligt det är att de får så men kan varar värt att hålla koll på!
Jag har fått råd av vet att motionera henne extra mycket för att hon ska sluta producera mjölk så snabbt som möjligt. Så det är en bra idé att göra det även av den anledningen :)
Om det inte går över snart så åk in till vet så får du säkert Galastop utskrivet. efter första gången brukar det gå bra att bara ringa in och be om ett e-recept.
Jag tycker inte att man ska göra operativa ingrepp, såsom kastrering, om det inte är alldeles nödvändigt.
Hormonella svängningar iom löp är väl helt naturligt, eller??? Vem har inte upplevt PMS???

#9 jag tror inte att vetrinärer opererar om de inte anser det nödvändigt. Oavsett om det är hormonella fel , livmoderinflammation eller hjärt fel :)
och det går inte att jämnföra pms med en hund som blir sjuk p.g.a skendräktighet !
#7 Men så skrev du inte i ditt tidigare inlägg..
För övrig är min tik kastrerad.
#10 Veterinärer opererar om man ber dom. Precis som när man kastrerar hanar är det upp till en själv som ägare.
Har i alla fall aldrig hört att något nekats operation.
Tack för alla tips!
Tänkte på det här med att minska matintaget, hur mycket bör man minska? Hon väger ca 26-27 kg och äter 5 dl om dagen av Taste of the wild. Ska jag ta bort en halv deciliter eller mer?
Ingen som har svarat om mjölkstockningen, ingen som vet hur det ser ut?
#10 Önskar att jag hade kvar den inställningen…….men efter ett antal år av frekvent samvaro med veterinärer, så inser jag att "dollartecknen" snurrar även i den nischen. T ex: foder för xxxx kr, som är fullproppade av spannmål. Vem har sett en hund eller varg repa hö eller dra upp morötter??? Nä, just det, ingen. Kolla på innehållsförteckningen av fodret från vet….ööööh, spannmål, eventuellt 4% kött…….
#14 Dollartecken är det nog hos många.
#10 Jag kastrerade henne enbart för att minska risken för alla dessa sjukdommar. Samt att löpet var jobbigt för henne.

#13 Vid mjölkstockning så blir juvret spännt, hårt och ömt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

oavsett om de rekomenderar kastrering p.g.a hormonella problem eller livmoderinflammation så behöver det nödvändigtsvis inte vara p.g.a de vill tjäna pengar utan för att de rent av måste kastrera… men de kanske ni inte tänkt på.. eller så kan man jue iofösig avliva om man känner för det. Nu tycker jag ni lägger helt obefogad skuld på vetrinärerna ! men men de var inte de tråden handlade om. Jag sa bara att man ska ha i åtanke att vissa faktiskt blir rent sjuka av att vara skendräktiga så man ska inte bara gå runt och tro att de är vanliga pms eller helt naturligt om de blir påverkade kan medecin eller operation behövas !
Det kan självklart vara helt normal skendräktighet, MEN det finns också skendräktigheter som inte är som det ska,
Man kan självklart kastrera sin hund om man känner för det, Men då får man betala det ur egen ficka och försäkringsbolaget tecker då inte som de hade gjort om ev vetrinär beslutade att kastrering är befogad p.g.a sjukdom..

#11 vad var det jag inte skrev ?
#18 Du skrev fram tills att man kastrerar. Sen när jag undrar hur du menar med det så skriver du att alla såklart inte vill göra det. Och det (alltså det sista) skrev du inte från början :P
#17 Självklart betalar inte försäkringsbolaget för att man frivilligt vill kastrera sin hund. Är det någon som har sagt det?
13, ofta blir de hängiga vid mjölkstockning som 16 skrev men oxå får de ibland feber därmed väldigt hängig- tror du att hon får det kontakta genast vetrinären gör jätte ont har själv haft det när jag fick mitt första barn. Sen matintaget jag minska inget på våran fd hund men jag ökade mortionen o mer aktervering på henne.
#17 Har aldrig hört att försäkringsbolag ersatt nån för kastrering pga skendräktighet? Eller missförstod jag dig nu?
#21 Det tror jag faktiskt att dom kan göra. Om veterinären rekommenderar kastrering för att hunden blir skendräktig efter varje löp och mår sk*t + behöver medicin för att över huvud taget komma ur skendräktigheten tror jag man kan få det betalt.
#22 Tvivlar starkt på det, snarare om tiken får tumörer eller annan sjukdom på livmodern.

Ja jag menar att man kan medicinera fram tills operationen, Vad jag förstod så är det första steget, Man opererar inte (kastrerar) om tiken är så pass dålig.
Vad jag menar med att alla kanske inte vill kastrera är väl samma som det låter.. alla vill väl inte kastrera men ibland är det ett nödvändigt ont. Ang försäkringsbolag kanske det är olika , Precis som att försäkringskassan inte alltid "godkänner" en sjukskrivning trotts att läkaren sjuksrkivit. Vi hade agria och hade en full vetrinärvårdsförsäkring som teckte operationen, Samma gäller vid livmoderinflammation då man också måste kastrera, Men ja kan inte säga att detta gäller på alla försäkringsbolag, sedan beror det väl på vilken typ av försäkring man har tecknat ! Jag menar inte att hennes hund är så dålig att den är i behov av medecin, Men återkommer detta samt att de behöver medecin för att komma ur sin skendräktighet så kan medecin behövas, Så var det för vår tik. Hon hann dock bara löpa två gånger innan operationen gjordes, Men hon var riktigt dålig också ! det enda jag menar är att man inte alltid ska tolka skendräktighet som pms och liknande , de kan bli riktigt påverkade få mjölkstockningar feber, sluta äta, bli stressade, de kan sätta sig både psykiskt och fysiskt. Men just i det här läget ser jag väl ingen andledning att oroa sig. hunden verkar jue ha ett gott allmäntillstånd.. hoppas jag förklarat mig förstårligt nu.
#6 : men hur menar du nu? så bara för att tiken blir skendräktig menar du att man ska kastrera henne?? Vargar kan väl också bli skendräktiga eller?(tror det) De lever med det utan problem så att göra ingrepp pga detta känns faktiskt bara onödigt
#22 Vår hund godkände de iaf inte försäkringsbolaget, trots att hon blev skendräktig efter varje löp (dock inte så att hon fick mjölkstockning och blev fysiskt lidande, det var mer jobbigt för henne psykiskt). Tror också att hunden måste få följdproblem innan de gör något. Naturligtvis kan man ju välja att kastrera ändå.
#24 Men man kan ju inte jämföra skendräktighet med livmoderinflammation, det är ju ett akut tillstånd.

#25 nej så menade jag inte, du kan läsa igenom de jag skrivit så ser du.
#26 jag tror kanske inte att man får hjälp ekonomiskt av försäkringsbolag för att hunden mår psyksiskt dåligt endast, Tror inte heller att vetrinären skulle rekomendera kastrering p.g.a de.. men de där är väl idividuellt.. Sedan ang att jämnföra skendräktighet med livmoderinflammation som är akut, Jämnfört med en hund som kan äta medecin tills den mår bättre och sedan opereras för att slippa gå på medecin i all evighet eller hela sitt liv, vet jag inte om det spelar så stor roll.. agria teckte vår operation som sagt även om den inte var akut, Opererade bort en cysta på en hund förut också, det godkändes också och var inte heller akut.. så jag tror inte att just akut operationer godkänns i större utsträckning än andra operationer ?