Annons:
Etikettraser
Läst 15816 ggr
fayefaye
2011-08-09 15:02

Hur länge lever Grand danois?

Tycker att grand danois är en underbar ras och länge funderade jag på att skaffa en, men så hörde jag att de inte lever så länge…

Känner bara två som har haft grand danois och dessa levde bara tills de var 3 respektive 4 år. Ni som har mer erfarenhet av rasen, hade dom bara otur eller är det vanligt med så kort livstid?

Annons:
Noa-Nisse
2011-08-09 15:54
#1

Visst har de kosrt livslängd som alla andra storvuxna hundar. Men 3 eller 4 år tillhör inte en normal livsläng för en Grand Danois.

Förr låg medellivslängden på 6-8 år. Men nu (eller ganska länge sedan) så är den uppökad till 8-10 år.

Jag tror mycket beror på hur hunden får växa upp.

En nyfödd GD väger ca 600-800 gram och på ett år så kan iallafall en hanvalpen vara uppe i 70 kilo. Under den tiden så är hunden väldigt känslig och minsta fel kan bli väldigt stora sen. Om man gör som man ska under tillväxtiden så tror jag att chansen till att få en gammal och frisk GD är mycket större.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
2011-08-09 15:59
#2

Måste tillägga att det beror också på vilken uppfödare man väljer.

jag har mött många GD som är både 11 och 12 år, t.om. en som  är 13½.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
2011-08-09 16:03
#3

Vad jag har läst så är medellivslängden på GD idag 8-10 år. Förr låg den på 6-8 år bara men har alltså förbättrats. Sen beror det ju på gener och ev. sjukdomar.

Nej 3 och 4 år lät ovanligt, så det berodde nog på sjukdom skulle jag gissa, för medellivslängden ligger som sagt på 8-10 år.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2011-08-09 16:05
#4

Haha oj vi skrev samtidigt Noa-Nisse :P

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ladymon
2011-08-09 16:09
#5

Höll på att sätta i halsen när jag läste att en nyfödd GD väger ca 600-800 gram,våra valpar vägde 600 g och är inte i närheten av en grandis i vuxen storlek….  det låter lite litet…trodde dom var myyyycket större när dom föddes..hihi

Noa-Nisse
2011-08-09 16:14
#6

#4 hihih sånt som händer ^^

#5. hehe jasså :P nä de är inte större än mellan 600-700 gram när de är "nykläckta" ;P

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
Ladymon
2011-08-09 16:27
#7

Kan tillägga att vi hade en gradis vars mamma blev 13 :) så ja tycker kanske inte man ska välja bort rasen p.g.a kort livslängd … välj en bra uppfödare där du kan titta på att släkten, har bra stamtavla med friska långlivade hundar och var försiktig med motionen när "den" växer så de inte åker på höft fel. Så ska säkert allt gå bra.

fayefaye
2011-08-09 22:24
#8

Ok, skönt att höra!

Kan ju tillägga att den ena hunden dog av en hjärtattack när den sov i sin korg och den andra blev avlivad pga svåra ryggsmärtor (så i det sista fallet kan ju bero på fel hantering när den var valp).

Upp till toppen
Annons: