Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 836 ggr
jagharingenaning
0

Varför gör hon så?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tik härhemma jagar kaniner ute såfort hon är lös och idag när jag släppte henne så pep hon jätteoroligt och letade efter kaninen med blicken (efter jag fick tag på henne när hon jagat ett tag). Varför gör hon så?

Dethär är ett problem då hon inte vill göra ifrån sig på kvällen för då har vi riktigt mycket kaniner här. Grejen är den att hon har börjat med det de senaste 2 veckorna, innan så total sket hon i dom. De kunde springa förbi henne framför näsan på henne och hon tittade inte ens åt dom.

Vad ska jag göra? I början så berömde jag henne för att hon kom tillbaka för annars sägs det ju att hon inte vågar komma tillbaka för att hon är rädd för skäll. Men nu har jag börja säga till henne när hon kommer tillbaka och såfort hon får syn på en hare och hon inte gör något (i koppel) så berömmer jag massor men när hon gör något (i koppel) alltså t.ex hoppar efter så rycker jag till i kopplet. Jag har testat massor men har jag varit för otydlig med henne? Eftersom hon verkar inte bry sig och/eller lär sig inte.

Är verkligen i behov av all hjälp jag kan få och kommer testa alla råd jag får för dethär är verkligen ett stort problem för både mig och hunden. Tack i förhand!

Maja2
0

Vad är det för ras och hur gammal är hon?

jagharingenaning
0

Schäfer, 4år.

Maja2
0

Släpp henne inte lös är mitt tips. Hon har upptäckt att jakten i sig är självbelönande.

Hur aktiverar du henne i övrigt?

pebb
0

Vad jag har hört så ska du absolut inte säga till henne när hon kommer tillbaka, då är hon ju duktig och gör som du vill. Man har ju bara någon sekund på sig för att korrigera ett felaktigt beteende. Distrahera henne med något annat, en rolig leksak kanske, eller lite godis. Det viktigaste är att du är konsekvent!

jagharingenaning
0

Det varierar lite men dethär är vad vi gör oftast.

På morgonen så tar jag bara en "göra ifrån sig" runda på 5min, när jag har vaknat lite så tar jag ut henne längre på ungefär 20-30 min i ´snabb takt.

Senare på dagen så tar jag ungefär (brukar inte ta tid drf skriver jag ungefär) 1h promenad men klövjeväska, hon bär 1kg på varje sida och går i snabb takt.

Jag tar ut henne emellan åt och kissar av henne, brukar träna ögonkontakt inne och början på något trick inne och går sedan ut, kastar boll och fortsätter träna henne ute. Sen på kvällen varierar det, kan gå en runda ibland och ibland bara ta en "göra ifrån sig" runda.

Maja2
0

Då är det nog hög tid att hunden får börja jobba ordentligt. En schäfer kräver bra mycket mer än sådär skulle jag vilja påstå.

Lydnad. Du måste jobba med lydnad, så att du kan Bryta hunden även om den börjar jaga.

Aktivering. Den kräver mycket mer i aktivering än att bära klövjeväska och träna ögonkontakt. Mer jobb för hjärnan, tex spår, sök. Anmäl er till brukshundsklubben och gå kurser

Karmatarerskanise
0

För det första är det bäst att inte ha henne lös.
Sedn är det kontaktövningar som jag tror kommer hjälpa. Hon ska fokusera på dig och inte annat när ni är ute.

jagharingenaning
0

#4 Okej då vet jag. Men har testat med godis bara och det spottar hon ut när hon har ögonen på en hare. Ska ta med bollen på nästa promenad så ska jag testa om bollen funkar. Tack!

jagharingenaning
0

#6 Okej.

#7 Okej, jag har tänkt på att börja skvallra med henne. Det skulle väl funka?

[Zorita]
0

Skulle rekommendera att ha henne i koppel där det finns kaniner så länge hon beter sig så. Jag hade samma problem med min hane som gillar katter, förut blev han tokig hela promenaden om han fick syn på en katt. (Han har dödat katter innan han kom till mig tror jag.)

Jag började med att låtsas att vi lekte "hitta katten". När han fick syn på katten fick han beröm och godis för han "hittade" den, alltså såg den. Sen fick han stå där och kolla på den medan jag höll emot i kopplet. Så fort han rörde sig det minsta bort från katten fick han beröm igen.

Nu funkar det inte alla gånger, men ofta när han ser katter kommer han till mig för godis. Vet inte om du läst något om skvallerträning, men det är i princip det jag försökt göra + belöning för att släppa tanken på katten och röra sig från den. Belöna som du gör innan för att hon inte reagerar eller tittar på dem alls också.

Om hon inte kommer på inkallning och är lös, spring åt motsatt håll, hoppa studsa och gör alla möjliga roliga läten i stället för att säga till när hon kommer tillbaks. Ryck i kopplet skulle jag avråda från, det hjälper inte mycket.

Är ingen expert, men det var lite erfarenheter från mig.

Maja2
0

Skulle vilja påstå att din hund behöver mycket mer än små justeringar… att träna inkallning är endast EN del i det hela… men hunden måste Aktiveras, för att den ska må bra och inte hitta egna akiviteter.

Är det DIN hund, eller dina föräldrars?

jagharingenaning
0

Jag har läst lite om skvallerträning och har tänkt jobba med klickern.

Tack, jättebra tips! Ska testa dethär nästa promenad!