Lydnads problem - följsamhet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ett litet problem i träningen. Min schäfertik är jätte duktig på de olika momenten men jag har lite problem i följsamheten. Hon går fot bra, 100 procent ögonkontakt men jag tycker att hon går lite långt bak. Innan hade jag motsatt problem, att hon gick för långt fram. Jag har försökt med allting. Trigga henne och det funkar, men så fort jag slutar så hamnar hon på efterkälken. Det är inte det att hon inte tycker det är roligt utan hon trorbara att det är där hon skall gå.
Jag har också försökt att bara berömma när hon kommer fram en bit, men det har inte helle fungerat i längden.
Vi tävlar inte i lydnad på "riktigt" (har tänkt det i framtiden) utan bara varit på lite klubbtävlingar och hon tappar alla sina poäng på följsamheten för att hon är för långt bak!
Någon som vet hur jag skall göra?
Belönar du med godis eller lek? :)
Om du belönar med godis så testa att ha godisen i munnen mellan tänderna. Det gör ju att hon söker sig längre fram.
Och titta inte på henne! För det blir ett tryck bakåt, utan titta framåt för då kommer hon att söka dina ögon och på så sätt komma längre fram.
Blönar du med leksam så sätt den under högra armhålan :) Eller håll även den mellan tänderna, så att hon söker sig framåt.
Annars tror jag också att ni går lite för långt. Bygg förväntan på korta sträckor, och sluta när hon går som bäst! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Det låter väldigt lågiskt. Det skall jag definitivt prova!
Jag belönar med godis, dock känner jag mig väldigt osäker om jag inte ser vart hon har sin blick någonstans. Det är säkert inte på henne som problemet ligger. :)
En fråga till då. När man ger kommandot ligg så lägger hon sig "bekvämt", svårt att förklara. Men hon lägger sig med bakbenen ut på sidan så att hon ligger på höften istället för på bakbenen. (hoppas ni förstår).
Hur skall man gå till väga för att lära om det. Byta kommando kanke? Men hur får man henne i såfall att lägga sig rätt. (hon lägger sig "rätt" när vi träffar riktigt stora hundar, så det är antagligen felinlärt bara)
Tack på förhand :)
Har du boken "Lydnadsträning i teori och praktik" ? Här tror jag att du kan finna massor med bra tips :)
#2 Förstår precis, har samma "problem" med min Schäferdam ;)
Jag gick också o tittade på henne hela tiden, vilket gjorde att hon kände trycket från min blick o gick lite bakom. Men så fort jag slutade titta på henne okollade rakt fram, sökte hon sig framåt. Ett jättebra tips är att filma så som du gjort nu, när du tittar rakt fram, för då ser du ju vart hon hamnar.. Det har jag gjort :)
Och det med att hon lägger sig bekvämt, det gör min också. Men jag fick lära om hela Ligg.
Alltså, jag började inne. Och kommenderade ligg.. Och så fort hon la sig rätt så klickade jag o kastade iväg godisen, så att hon aldrig skulle hinna lägga sig på sniskan, eller ja.. bekvämt haha :)
Så jag skulle nog göra så också, att du lär om ligg.. Och att belöningen uteblir om hon inte ligger "rätt".
Lägger hon sig på sniskan, ta upp henne och lägg om :)
#3 nej det har jag inte, men jag vet många som rekomenderar den så från och med nu står den med på min inköpslista! :):
#4 Ja, jag får ta och filma. Enligt reglerna skall hundens huvud eller skuldra ligga i höjd med förarens knä, eller har jag fel?
Okej, då är det till att börja om från början :)
Jag tänkte på när du sa att du lade henne ner, klickade och sedan slängde iväg godisen så att hon inte hann lägga sig bekvämt. Kan inte hunden koppla det till att man får resa sig upp utan tillåtelse?
:)
Det kan den säkert göra.. Men det tar jag sen.. Alltså att ett Ligg är ett Ligg, tills jag säger annat.
Fokuset la jag på att hon skulle ligga RÄTT. När hon sen vet HUR hon ska ligga, kan jag ställa högre krav på henne. Men eftersom hon inte vet HUR hon ska ligga, så kan jag ju inte kräva att hon ska stanna när hon inte ens vet vad det är hon stannar för liksom.. Om du förstår min luddiga förklaring?! :) Haha
Jag tror det är skuldran som ska vara vid knät, föresten haha :) Men jag kan ha fel!
ojsan, vad pinsamt. Nej skuldran är ju skuldrebladen, och det är ju tur att hon inte lägger sig med dem i backen. Jag menade ju höftbenet såklart. Haha (efter tre års djursjukvård på gymnasiet med massa kurser på djurens anatomi!) haha :)
Om du tittar på hur du går så håller din vänstra hand när du går. Den håller du bakåt, om du går normalt med båda armarna - inte är förlamad med din vänsterarm
, hur går hon då?
Hundar som jobbar - www.emki.se
Börja med att inte gå och stirra bakåt på hunden, det brukar kunna trycka tillbaka och sänka väldigt många hundar. Räta upp dig, rak rygg och blicken rakt framåt, säkra men ändå lättsamma steg där du hjälper hunden genom hela fotgåendet med hjälp av din egen kropp.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Oj denna tråden var gammal. Jag kan iallafall uppdatera med att det har gått lite frammåt. Jag har följt era råd och inte kollat ner på henne men jag blir väldigt osäker då jag inte se om hon tittar på mig eller inte.
Just för tillfället har hon tappat massa motivation till lydnadsträningen. Hon går på antibiotika mot borrelia så vi tränar inte mycket nu under behandlingen. Men sedan två-tre månader innan vi fick reda på att honhade det så tyckte hon inte alls att det var roligt att träna lydnad. Dock kan det ju ha varit borrelian som gjorde henne omotiverad.Jag försöker leka med henne och vara den roligaste matten i världen, så nu håller jag tummarna för att hon blir mer motiverad när hon är frisk :)
Tack för alla svar! :)