(OT?) Skaffa katt
Hej!
Efter att jag tagit hand om en "hittekatt" som fick kattungar hos mig, (de är nu hos sin ägare som hittades)
Så känns det ganska så tomt utan en katt.
Så nu funderar jag på att skaffa en katt som blir mig egen. Tänkte då skaffa en vuxen katt. Tänkte då färst och främst på en omplaceringskatt eftersom det kryllar av kattungar så tänkte jag att de vuxna också behöver hem ju.
Jag hade tänkt ha den som ute och innekatt. (självklart seriliera/kastrera den om det inte är gjort) Men så läste jag en annan tråd här om en som funderade på att skaffa katt och där skrev många om att det inte behöver fungera med alla katter bara för det fungerade med en.
Men vad tror ni? Klenod verkar ju vara "kattsäker" på den katten som jag hittade. Klenod gör ju inte mkt innomhus. Hon äter/vilar/dricker bara i princip och är väääldigt lugn. Så om jag hittar en katt som är van vid hundar. Borde det då inte vara större chans att det fungerar mellan dem?
Sen läste jag om ett "frirum" för katten. Då hade jag tänkt mig köket som Klenod ändå aldrig går in i. Man kan ju ta ett kompostgaller och klippa ut några ruter nertill så katten kan gå igenom men inte klenod. Om hon mot förmodan skulle få för sig att gå in i köket.
Tyvärr är ju min mamma allergisk… Men eftersom jag har den både som inne och utekatt så borde det ju vara enkelt att ta ut katte om hon kommer på besök?! Vill också påpeka att hon inte kommer så mycket på besök då det är oftast jag som kommer till mamma och pappa.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker absolut att det ska fungera! Vi har tre katter plus en hund, och det fungerar utmärkt! Vi har inte ens frirum för katterna, däremot för hunden, eftersom hon blir så trött på katterna när dom bara vill kela och busa med henne hela tiden! Hon har det sååååå svårt lilla tösen! (Tycker hon iaf)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Hur bor du? är det lämpligt att ha utekatt där du bor? vill dina grannar ha katt?(dom kanske inte kommer kunna vädra för att din katt smiter in hos dom) Tänk på att katten kan dö vilken dag som helst om du har den som utekatt(alla kan ju dö vilken dag som helst men jag menar överkörd) eller att den springer bort och är borta jättelänge eller för evigt. Släpper du ut hunden också vind för våg?(lite skämt för jag vet att du inte gör det, så varför göra det med katten då?)
Annars med frirummet låter bra, vi har gjort som du tänker, tagit bort några rutor ur ett kompostgaller.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 låter bra :)
#2. Jag bor i lägenhet. På bottenvåningen och hade tänkt göra en ramp till balkongen så katten kan komma in och likadant på insidan av balkongen.
Jo klart jag har tänkt på trafiken… Jag bor ju i stan men inte så centralt precis. Det finns mycket grönområden och små dungar här och där runtomkring och ganska många katter. Har iallafall minst 4 grannar som har katt.
Jag vet inte, men det känns mer okej för en katt än en hund att släppas vind för våg. En katt är ju mycket mer "egna" och klarar sig (vad jag har fått för mig) bättre ute ensamma än hunden.
Det känns som en självklarhet för mig att katter ska få komma ut och ströva bäst dem vill och inte sitta inne i en lgh och bli latfeta. visst att man kan aktivera katten innomhus med vad som helst men det känns ändå inte som samma sak som att de får komma ut. Men det är kanske en vanlig fördom?!
Måste katten korsa en väg för att ta sig till dungarna?
Katter klarar sig inte i våran miljö, hur många katter som helst blir ju överkörda. Du kan ju gå ut med katten i koppel, precis som du gör med hunden :) det gör jag och jättemånga andra, eller så har dom rastgård, att näta in balkongen skulle nog katten nöja sig med.
En sak som är bra om man tar en vuxen tex från katthem är ju att dom vet hur den är, så vill man ha en busig katt med mycket energi så finns det kanske en sån och vill man ha en lugn katt så finns det kanske en sån. :)
Visst kan det fungera med en annan katt. Frågan är ju om katten accepterar Klenod om du köper en vuxen.
Sen tycker jag inte att man ska ha katter som utekatter om man bor i städer. Även om det finns grönområden så finns det vägar och bilar. Kan inte ens räkna alla katter på mina händer som kompisar ägt och som dött på vägarna. För kattens skull bör man ha den inne. Sen får man ju självklart ha flera klätterträd osv.
Om du har möjlighet vore det mycket bättre om katten får vara inne. Med ett stort klösträd, leksaker och annan aktivering brukar det inte vara något problem. Att katter klarar sig själva är en gammal fördom/ myt, jag tycker det är bättre om katten får komma ut i koppel eller på en balkong eller i en kattgård.
Och superbra att du vill ha en vuxen omplacering!
#4, nej bara en gångbana vad jag kan komma på nu.
Jo koppel borde ju också fungera. Men blir dem verkligen tillfredställda av det? såklart beror det ju på om man är ute 1 min eller 1 timme, men ändå?
Jo precis så tänkte jag med om en vuxen katt. Den är ju oftast färdig i sitt sätt.
Men sen är det ju som #5 säger också. en vuxen katt borde ju ha svårare för att acceptera en ny hund än en kattunge?
#5. jag vet många som är emot utekatt i stan och det är väl kanske inte det optimala… men jag vill gärna att katten ska få komma ut…
Me jag vet många å andra sidan som bor på landet och har utekatter. Det finns många som dör där också av vägar. fast ett fel rättfärdigar väl inte ett annat…
får väl fundera lite på det.
#7 Katter klarar sig bra innomhus också, med bara promenader i koppel ute. Så länge de har det de behöver där inne.
Visst dör dom på landet också, men vid färre vägar dör det färre katter.
Om man köper omplaceringskatt så står det ofta om de är hundvana, så det kan ju hjälpa en vid val av katt. Sen får man ju prova och se hur det går. Brukar gå bra vad jag har sett, så länge hunden inte är på.
Har en väninna som alltid går ut med både katt och hund i koppel, varje gång hunden ska ut :)
Låter ju kanon, tycker absolut du ska skaffa katt. Jag har två katter och dem är ju för härliga.
Är det en utekatt kan du absoluit ta ut katten när mamma din kommer på besök.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
# 8 katter mår absolut inte bra av att bara vara inne! alltså, är det bara jag som tycker det är helt galet att innekatter ens är tillåtet? ush, ni som säger att katter klarar sig bra inne har antagligen aldrig träffat en harmonisk och lugn katt. Visste ni att katter går runt 3-4 mil varje dag ute? att de har en instinkt att komma ut? Det går liksom inte att lära en katt att bara vara inne då det sitter i det medfödda att få komma ut. För att inte tala om jaktinstinkten som inte kan tillgodoses med ens leksaker. Näe, de flesta innekatter får psykiska problem efter ett tag, inte okej tycker jag. Det skulle nästan vara mer humant att ha en hund inne hela tiden. Att gå ut med en katt i koppel räcker verkligen inte.
Måste säga att man blir förvirrad av olika påstående här.

Du skriver att din mamma är allergisk, och du kan ta ut katten om hon kommer på besök.
Jag själv är allergisk mot katt och det spelar ingen roll om man tar ut katten och dammsuger innan jag kommer på besök hos någon som har katt. Det finns ändå så mycket allergener kvar i bostaden så jag reagerar direkt. Och katthår är ju betydligt mycket finare än hundhår och mycket svårt att få bort från möbelklädsel/gardiner och annat textilmaterial. Så jag får helt enkelt avstå besök hos folk som har katt.
Du skriver också att din hund "verkar" vara kattsäker, det uppfattar jag som att du inte vet 110% med andra ord.
#10 Ja du verkar vara den enda som tycker det är galet att innekatter är tillåtet.
#10 Katter mår och klarar sig Perfekt bara innomhus. Jag har två innekatter. Du har kanske inte träffat en innekatt? :) En katt som är uppfödd till att vara innekatt har ingen längtan att få komma ut, om man inte visar den nån gång att såhär är det ute, alltså tar ut katten. Har man köpt stora klätterträd till katten, roliga leksaker tex tunnlar, aktiveringsbollar, och ger katten massa olika gömmställen så har katten det bra. Min ena katt går jag ute med i koppel och det räcker kanon, han blir nöjd efter 45-60 min. Min andra katt gillade inte alls att vara ute när jag fick honom, men nu tycker han att det är ganska trevligt. Men båda mina katter är lugna, trygga och harmoniska innomhus! Dom trivs bäst där. Och det finns såkallade kattspön där katten får tillfälle att "jaga". Ingen katt jag känner till eller läst om har fått psykiska problem av att vara inne. Det handlar inte om att dom är inne som dom får psykiska problem. Men en innekatt kan ha överskottsenergi om inte ägaren aktiverar sin katt ordentligt. Det är som med hundar :) Och de katter som lever inne lever 100ggr säkrare och lever längre än en ute katt. Och att låta katten springa runt själv ute är igentligen enligt mig samma sak som att låta hunden springa runt ute själv! :)
TS: Jag tycker att det låter bra! Jag har två katter och en hund och det funkar kanon. Om hunden är van vid katter och katten vid hundar så brukar det inte vara något problem :) Mina katter har aldrig träffat hundar innan jag fick hem dom och då var dom 9 månader, och idag är dom absolut bästa vänner :)
#10 Visa gärna siffror på att "de flesta" innekatter får psykiska problem. 
Jag ser det helt tvärt om, att det är dumt att ha utekatter.
Dagens katter är så domesticerade att de inte har samma behov av att komma ut och jaga som de hade en gång i tiden. Och för all del, skaffa utekatter, men inte inne i stan. Det är inte där dom hör hemma, och det tillgodoser inte något behov när de får springa och gömma sig för bilar eller de blir överkörda och skadade eller dödade. De ska vara i naturen, inte på cement och i trafik.
Och jo, jag har mött väldans massa harmoniska och lugna katter som är innekatter. Har även stött på instabila katter som varit både utekatter och innekatter, men det handlar snarare om uppfostran och gener än om ute/inne.
Sen är det ju problem med utekatter eftersom de ofta går in hos andra, pissar och skiter i barnens sandlådor osv. Skaffar man en katt får man ta ansvar för den precis som man gör med en hund. Varför ska andra acceptera skit från katter?
Som sagt, på landet eller inne tycker jag. Det är att ta ansvar och bry sig om kattens välmående!
#12. jo jag skrev "verkar" eftersom Klenod bara fått nära kontakt med en katt i hela 1½ åriga liv. Visst har hon sett katter utomhus ofta men jag tycker inte det är samma sak. En hund kan ju inte säkert vara helt "kattsäker" om den inte träffat minst… låt säga 20 katter i såfall.
Jo det är ju just där skon klämmer… Mammas allergi. Jag vill ju gärna att hon ska kunna komma och hälsa på.
#10 Är det fakta eller bara ett dumt påstående du kommer med när du säger att "de flesta innekatter får psykiska problem". Jag vill gärna se statistiken du grundar det på. Men troligtvis finns det ingen sån statistik. Och därför är det bara ett tomt påstående utan underlag du kommer med. Inte fakta.
Jag är just nu kattvakt åt några kompisar i en vecka och har 4 innekatter i min lägenhet. De har inga psykiska problem alls. De är sociala, lekfulla, gosiga katter. Inga konstigheter. Och de mår hur bra som helst.
Det jag däremot tycker är fel är att ha fd. utekatter som innekatter. Då kan de få psykiska probem. Eftersom de från att ha levt ett händelserikt aktivt liv utomhus plötsligt hamnar inomhus i en lägenhet och aldrig får komma ut igen. Det är ohumant enligt mig. Och det är därför vår katt jag och min pappa hade fick flytta ut till min faster på landet, för han trivdes inte alls inne. Eftersom han hela sitt liv fått vara ute. Men jag ser absolut inget fel med att ha katter som aldrig fått vara ute, som innekatter.
Visst var min utekatt harmonisk. Men det är dessa innekatter också. Visst finns det vissa saker som är medfödda, som jaktinstinken. Men innekatter får utlopp för den genom lek med t.ex leksaksmöss. Och utekatter genom att jaga riktiga möss. Det där du skriver om motion. Det handlar om hur mycket motion de är vana vid. Utekatter blir vana att röra på sig mycket och kan gå flera mil som du skriver. Men innekatter har inte det behovet av att motionera lika mycket, eftersom de är uppvuxna med en begränsad yta att röra sig på.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#16 Ja, det kan blir fel om katten varit utekatt och sen plötsligt inte får komma ut mer.
Fast en kompis till min mamma har en katt som är utekatt på sommarstugan under sommarhalvåret och innekatt när do bor i stan på vintern, och den klarar omställningen bra konstigt nog.
#15 Min hund bor med två katter nu, dem följer med på promenader och hon jagar dem aldrig. Andra katter däremot skulle inte tacka ne jtill att jaga, men hon lyssnar när jag säger åt henne. Jag anser att hon är 100 % kattsäker.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Du får väl fråga din mamma hur pass allergisk hon är. Jag är också allergisk mot katter, men klarar att hälsa på hos gon med katt så länge jag ser till att inte peta mig i ansiktet med min händer (som förmodligen har katt år eller katt"baciller" på sig).
#16 Jo precis. Vi försökte gå ut med honom i koppel dagligen, men det hjälpte inte heller. Snarare tvärtom så blev han sämre av det. För då ville han bara ut igen direkt när han kom in. Men det är ju klart, han hade levt hela sitt liv ute på landet och sen plötsligt blev han instängd i en lägenhet. Ne så min faster som bor på landet fick ta över honom. Och där mår han jättebra :) och har bott där i ett halvår lite drygt. Det är det livet han är van vid och trivs med. Fast självklart saknar jag honom jättemycket, har liksom haft honom i 8 år och vuxit upp med honom… Önskar att jag kunde ha honom hos mig i min lägenhet som innekatt, men det vore ju bara själviskt eftersom han ju inte trivs.
Okej det var lite ovanligt :) men häftigt
TS. Jag tycker din plan om att skaffa katt låter jättebra :) låter väl genomtänkt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Dom som säger att det är fel med inne katter har inte katt själva eller så vet dom inte om riskerna. Vad gör du om du flyttar om några år och inte finns möjlighet att släppa ut katten längre? ska du bara göra dig av med katten då?
Det som gäller med innekatt är en inätadbalkong, och en miljöberikad innevistelse, dvs katträd och möjlighet att kunna visstas på olika höjder m.m
Mina katter går ut i sele när väder tillåter. Den ena äldre omplaceringen tycker mest om att bara vara och äta gräs, min kattunge är som en hund, jag markerar att vi ska gå hit och dit och hon följer med och är väldigt intresserad av nya miljöer.
Jag har två utekatter som bor med mina föräldrar. jag fick inte bestäma om dom skulle vara ute eller inne för att jag var för ung. Men jag skulle aldrig någonsin vilja ha en utekatt igen. delas blir dom svåra att flytta, kan t.o.m springa tillbaka till sitt gamla revir. sen alla dessa småsaker ingen tänker på att ta upp som ohyra, små skador, och annat som även kan överföras till oss människor om vi har otur. Fågelloppor i sängen är ju inte att rekomendera.
Sen som andra säger vill dina grannar ha katt? de som bor runt dig, vill dom ha en katt? Katten tar sig friheter. Mina utekatter dom springer in till grannen och snor mat och vill kela och där finns 2 allergiska barn. tur är dom vän med familjen så dom vet vad dom får göra för att få ut katterna eller vem dom ska ringa. Samt har mina föräldrar betalat allt som katterna förstör eller familjen måste köpa för att skydda sig mot katterna.
Jag tycker att du ska gå in i katter.ifokus och läsa lite. finns vissa som säger bra med utekatt där men jag tror inte att dom har erfaranhet eller kunskap om riskerna. Sen finns det ju dom som säger "en katt är en katt" också.
Jag säger inte att nån är korkad, man får tycka att ute katt är bra men jag vill veta varför och hur dom tar itu med alla risker dom utsätter sin katt för.
Sen har jag för mig att man enligt lag ska kunna ha uppsikt över sin katt precis som med sin hund för att den ska vara ute.
Du får jätte gärna skriva privat med mig om du har frågor eller tankar kring utekatter v.s innekatter. kan ge många tips.
#21 ja enligt lag ska man ha uppsyn över sin katt, plocka upp efter den, se till så den inte förstör något, betala ifall den förstör. Det är samma som med hundar.
TS det finns ju såkallade allergivänliga raser, sphynx, cornish och devon rex, la perm. men precis som "allergivänliga" hundraser så är det individuellt vad man tål.
Du har ingen kompis som har katt som du skulle kunna hälsa på tillsammans med Klenod?
#10 Oj vilka påstående, jag ser också mer än gärna denna statistik
"aldrig träffat en harmonisk och lugn katt" hah, du skulle du se min innekatt jag har här hemma. Det är nog den mest lugna och harmoniska katt jag träffat. Tror du skulle ta tillbaka ditt påstående om du träffade henne.
Känner flera personer som har innekatter, och det är absolut ingenting som katterna lider av. Dom är precis som vanliga katter!
Gå in på Katter.iFokus där finns det jätte många som har innekatter.
------------------------------------------------------------
Jag tycker inte man ska ha katt utomhus om man bor i tätbebyggelse, det kan hända en katt SÅ mycket. Trafik, elaka barn/människor, katter är nyfikna och risken finns att den blir instängd någonstans.
Men koppelpromenader eller/och innätad balkong så kan det fungera alldeles utmärkt.
Annars tycker jag att du verkar ha tänkt på det mesta Noa-nisse angående kattköp. Tänk på att om du tar dig an en omplacering så fråga om katten är hundvan och om katten varit ute mycket förr. Jag hade tagit hand om en katt som varit innekatt hela livet för att inte riskera att den vill ut och vara "fri".
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#22 Jag tror verkligen inte att det finns en sådan lag.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
#25 Nu hänvisar du dock till jordbruksverkets föreskrifter, ingen lag som du talade om i #22
Rubrik: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
#27 Ja, men det är ingen lag utan en föreskrift, kopierad från L80 tror jag.
#28 Jaha….
tycker du inte att man ska ha uppsikt över sina djur? eller är det okej för dig att dom förstör dina saker, kissar i sandlådan som din lillasyster brukar leka i?
Ksanske harjag fel, men jag har alltid trott att det bara finns föreskrifter om hur man tar hand om djur, som stöds av lagen i fråga. Men men, även jag kan ju ha fel :)
#30 jag är trög, fattar inte din mening.
men tycker inte du att man har något ansvar för sina djur? eller är det bara för katter man inte har ansvar?
#29 Jo det tycker jag absolut att man ska. (Apropå vadå?)
#31 Att det är föreskrifter som jbv skriver ut, följer man inte dessa (som inte är en lag utan en föreskrift) så kan man få böter eller upp till två års fängelse tror jag det var.
#32 för att det är det "lagen" handlar om, att ha ansvar för vad ens djur gör.
Men då är det ju som en lag.
#33 Det är fortfarande ingen lag.
Om det inte är så att det är en lag du pratar om nu.
#34 föreskrifter tar jag som att man bör följa dom men det är inget måste och man kan inte få böter/fängelse om man inte följer dom. Bryter man mot en lag kan man få böter/fängelse. Men det är kanske inte så.
Förlåt för OT.
Läste nu att föreskrifter är lag eller förordning, alltså är det lag.
#26 föreskrifter fungerar som lagar och bryts dem så är det som att bryta mot en lag. Ts, jag tycker att du ska ha katten inne. Jag har själv innekatt, en väldigt lycklig sådan. Eftersom du dessutom tänker köpa en vuxen katt har du de bästa förutsättningar att leta efter, och hitta, en katt som trivs inne. Är du sugen på raskatt? Bland de olika raderna finns olika egenskaper precis som det skiljer sig mellan hundraser:) Sjöv har jag en cornish rex, som en del allergiker tål, bl.a. hennes uppfödare. Du och din mamma kanske kan åka och besöka uppfödare till olika raset och se o det finns någon ras hon tål, så behöver du inte fundera på var du ska gömma katten när din mamma kommer på besök:)
Johanna, ta ditt förnuft till fånga och köp genast en ny hund istället! problemet löst
(katter är ju sjukt läskiga djur…)
#38 Ja katter kommer från en annan planet och är här för att ta reda på hur dom ska kunna ta över våran planet!
Haha nej men jag håller med #37, du kan ju öven leta vuxna raskatter. jag har kattallergi men dål mina Cornishar, vet dock folk som inte tål mina så det är olika för alla. Men jag lånande hem min omplacering i en månand innan köpet gick igenom. På så vis kunde jag testa och se om det funkade för oss. Cornish rex katter är otroligt sociala och ska vara med och hjälpa till med allt och kan ibland vara "i vägen" hela tiden, men dom vill bara väl ;)
Älskar mina Cornishar och ångarar mig inte ett dugg! :)
Finns dock mycket att tänka igneom innan man skaffat katt :)
#38 hahah :P katter kan vara läskiga. Men inte alla ^^
Klart jag vill ha en hund till, en GD i såfall. Men hur skulle det ser ur med två st i en lgh!? HAHA
Har alltid tyckt om katter och stackars pappa som älskar katter och har alltid haft katter förr fick ge upp sitt favoritdjur när han träffade mamma.
Jag får väl se hur jag gör. Jag vill ju gärna ha en katt. Men vill inte ha den som 100% innekatt, men sen säger ni här att det inte är bra att ha utekatt. såå, tyvärr verkar det ju lida mot att inte ha en katt…
Jaha, där krossades den drömmen snabbt?!
haha nä men skämt åt sido. Jag får försöka hitta på en lösning… hm
#40 Du kanske redan skrivit det, men varför vill du inte ha en innekatt?
Och ja, katter kan vara riktigt läskiga 
#40 tror det mest beror på att mamman är allergisk, och hur jobbiga mammor än kan vara så kan det ju endå vara trevligt att dem någon gång lite då och då kan komma på besök ;)
Alltså det är inget dåligt med att ha utekatt. Dem är så mycket gladare och mår så mycket bättre när dem får vara ute och bara vara katt, haha.
Sen att folk vill ha sina instängda, då är det ju så. Men jag tycker inte du ska ge upp drömmen om katt bara för att vissa här säger att det är fel, dåligt, blablabla.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hera, som #42 säger så är mamma allergisk. Men ibland känns det som hon är mer allergisk om hon vet om att det har varit en katt där än om hon inte vet om det :P Det har jag sagt till henne men hon bara skrattar :P
#44 Aha :)
Haha jag säger som #38, skaffa en hund till i stället
Jag kan inte skaffa en katt för min Seth skulle döda den (det har han gjort som gatuhund). Innan det ville jag skaffa katt… Men nu har jag en fostervalp som är lika stor som en katt och det funkar bra som substitut
Skulle nog inte gå tillbaka till att ha bara en hund igen, två minst för det är så kul när de leker ihop!
Svårt det där med katter tycker jag. Jag bor på landet, så här är katterna ute… och om man läser lagar och regler om hund och katt, så ska man väl se till att de får leva så som det gagnar deras natur… typ?
Framavlade innekatter, trivs alldeles utmärkt inne.. och det kanske andra katter gör åxå… och att de lever ett osäkert liv utomhus, det är ju ett som är säkert. Så… vad är bättre? Tja… svårt.
Jag hävdar (som bara har hundar, ingen katt) att den dag mina hundar inte kan leva som Hundar…. då är det dags att säga farväl. Men… när katter inte kan leva som katter? Hur ser kattens liv ut? Vad är kattens natur?
Svårt.
och hur stimulerande tror ni att det är för en katt att sitta inne i samma hus/lägenhet i nästan tjugo år? jag skulle gärna vilja höra er säga det som säger att det inte är något fel alls på att ha innekatter. Om en hund kunde gå på låda och vara rumsren inne, skulle ni hålla den instängd då med?
#48 De blir stimulerade om man som kattägare ser till att ge katten det den behöver i hemmet. Och som skrivet, man kan gå ut med sin katt i koppel precis som med hunden.
Hur ser du på ansvarsbiten? Du tycker inte det gör något när katter springer vind för våg? Ska kattägare inte ta samma ansvar som hundägare?
#48 Vem har sagt att katten ska sitta inomhus konstant i 20 år? Ingen vad jag ser. Koppelpromenader och innätadbalkong/uteplats fungerar utmärkt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det beror helt pa katten och agaren hur mycket aktivering katten behover och hur mycket aktivering du som agare kan ge katten om den mar daligt inne eller ej, om du kan ge din katt den aktivering som behovs kommer din katt inte ma daligt som inomhus katt men om du inte kan ge din katt det den behover mar den ju sjalvklart daligt.
En katt mar utmarkt av nagra koppel prommenader da och da, jag sjalv tog med mig ena katten i koppel samtidigt som jag tog hunden pa promenader och en innatad eller inglasad balkong mar katten annu battre av, att kunna sitta och spana pa balkongen ar en favorit hemma hos mig.
Katter och hundar, det ar individuellt vissa individer klickar helt enkelt inte men om bada djuren ar vana vid varandras arter brukar det fungera bra speciellt om hunden ar van vid katter, jag tycker absolut att du ska skaffa dig en katt men jag rekomenderar dig att ha dom som innekatter, bada och borsta katterna ofta och vadra ur hemmet innan din mamma kommer gar det nog bra annars finns det allergi vanligare raser men en omplaceringskatt ar ett utmarkt val.
Kastrera gor man med bade honor och hanar.
Medarbetare på matlust
Vi bor ute på landet (eller mina föräldrar gör det). Hemma hos mamma har vi våra 2 katter endast som utekatter. Dobby får dock komma in ibland. De har ett rum i ett av våra uthus där de får mat, vatten och även kan ligga och sova om de vill. De håller sig främst på tomten, men ibland även ute i skogen.
Hemma hos pappa går katterna ut och in som de själva vill.
Jag har då aldrig tyckt att det har varit ngt fel med det, då är det snarare som flera tidigare säger ohumant att ta in en katt som tidigare haft tillgång till att vara ute.
Jag tycker nog ändå att det känns mer naturligt för katter att få vara ute och spatsera som de vill. Däremot tycker jag inte att man ska ha katt ute om man bor mitt inne i stan.. Då föredrar jag själv att inte ha katt alls, men jag är nog mer en hundmänniska trots allt :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ja du… Mina svarforaldrar fick nyss ett meddelande att deras katt ar dod… Hade de inte haft katten som utekatt hade deras katt nu vart vid liv… Det ar jatte bra med utekatter 
Olyckor kan handa innekatter ocksa men de minimeras ju med en otrolig summa om katterna halls inomhus och utomhus under uppsyn (koppel, inhagnad)
Medarbetare på matlust
Jag ska skaffa en Cornish Rex till Jul. Den kan du ju inte ens ha ute hela året så inget snack om det. Sociala katter som ofta gillar hundar och brukar fungera utmärkt i koppel. Fäller inte och många som är allergiska klarar av den utmärkt. Så för mig blir det vare sig hund eller katthår inomhus då ingen av dem fäller.
Att skaffa katt är ju som att skaffa hund. Ta en bondkatt och du har ingen aning om vad du får. Skaffa en raskatt och du har hyffsad koll på hur de kan bli som vuxna.