Kissar bara på samma ställe
Från första dagen jag fick hem Valle så sprang jag ut med honom och satte ner honom på samma ställe, samma gräsplätt varje gång han var kiss/bajsnödig. Problemet är att han nu vägrar att uträtta sina behov nån annanstans än just den där gräsplätten. Nu när han är 15 veckor så tycker jag ju att han borde våga göra ifrån sig på andra ställen, inte bara den där gräsplätten? Men icke!
När jag går promenader med honom så håller han sig heeela tiden, tills vi är hemma igen och kommer till gräsplätten. Då är det okej att kissa och bajsa. Likaså när vi går i skogen, även om det är helt lugnt och inget som distraherar eller stör så vägrar han göra ifrån sig. Samma sak när jag var inne i stan med honom. Okej visst gör han ifrån sig ibland på andra ställen, t.e.x när jag tog med honom och sov över hos några kompisar, då var han ju tvungen att kissa ute hos dom.
Haha jag har verkligen svårt för att kortfatta mig 
Hursomhelst så vägrar han kissa/bajsa under promenader. Så hur "gör" man för att han ska våga kissa på andra ställen? Och under promenader? Eller kommer det med tiden? Hur var det för era hundar när de var valpar?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min vovve kissade alltid på samma gräsplätt men hon kunde bajsa överallt. Det tog rätt lång tid för henne att sluta med det. Den stackars gräsplätten var helt gulfläckig 
Min sheltie är likadan eller var likadan! Jag såg till att byta plats på tex morgonen så hon var tvungen att kissa någon annanstans Sedan såg jag till att hon inte fick möjlighet att kissa på sitt ställe! Men jag vet inte hur man ska göra med en valp ? Det kankse är bra men någon gång måste dom ju lära sig det men vet dock inte när :S Hon var 8 månader när jag fick henne och hade tydligen varit en gårdshund vad jag fick veta ! Nu kissar hon och bajsar överallt! Dock inte i koppel vilket kan vara mitt fel ganska mycket
Hon har bajsat en endaste gång i koppel sen jag tog henne för 11 månader sedan , och det är för att jag jämt går med henne lös! Ja jag vet det är dumt och nu har jag faktiskt börjat ha koppel på henne men hon är en jäkel på att hålla sig i koppel!
#1 Haha, den gräsplätten han är på ser inte heller så himla rolig ut. Men det är iofs inte bara han som kissar/bajsar där utan det gör också dom andra hundarna som bor här, men dom kissar åtminstone inte bara där utan lite överallt på gården. Bajsade gjorde Valle ett tag på en annan gräsplätt, alltså hade han ett ställe där han kissade och ett ställe där han bajsade 
Det var exakt så med valpen vi har nu. Han kissade bara på våran tomt. Men nu är han snart 7 månader och könsmogen så nu kissar han lite varstans :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Så var exakt min vovve också!
Jag gjorde helt enkelt så att jag bara gick koppelpromenader, gick hon inte på toa, då var det upp till henne, sen gjorde jag så. Tillslut var hon ju såklart tvungen att gå på toa. 
Nu går hon på toa överallt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#2 Jo men precis, alltså det gör ju inget att han kissar på samma plats just nu. Men han kan ju inte bara kissa/bajsa där hela livet. OCh det är ju nu han borde kunna våga kissa nån annanstans, nu när han är lite äldre. Och jag vill ju att han ska kunna göra ifrån sig på promenader, för han ska ju inte behöva hålla sig hela vägen tills vi är hemma igen. Men att byta plats kanske är nått man skulle prova att göra.
#4 Okej :)
Måste tillägga att varje gång jag går ut med honom till gräsplätten så går han alltid runt och nosar jättelänge och "letar" efter den perfekta platsen att kissa/bajsa. Det är också jobbigt, speciellt på morgnarna när jag är helt nyvaken. Då går jag ut med honom och kissar gör han direkt, men bajsa tar alltid sån tid då han alltid ska nosa sig omkring efter den perfekta platsen på gräsmattan. Ska det behöva vara så?
Nu ska jag vara lite petig av mig :P. Man ska inte ta promenader med valpen. Utan hålla sig till ett ställe, tex. en innergård. Möjligtvis kan man kanske ta en kortis till soptunnan på andra sidan vägen för att slänga bajspåsen men promenader ska man inte ta. Dels för att valpen ska känna sig säker och bli mer modig att göra ifrån sig och dels för att en liten valp inte ska motionera i form av promenader. Bus och lek på innergården går bra eller kanske om man åker till stan och går i lugn takt och tittar och sätter sig i solen och fikar etc, för det är inte "motion" på samma sätt som att gå promenader. För genom att promenera så belastar hunden knän och leder och valpens skelett är så mjukt så det kan bli missformat om den "motioneras" i för ung ålder.
En valp vill inte berätta för andra hundar att "här är jag", det gör den genom att kissa och bajsa då den genom doften visar att den varit där. Därför vill valpar oftast kissa och bajsa på ställen där den känner sig trygg. Det är därför man håller sig till samma ställe när valpen är liten. Och ju äldre den blir desto modigare blir den att med sin doft visa att den varit där. Därför vill Valle bara kissa och bajsa på vissa ställen. Och ju äldre han blir desto mer vågar han ju och när ni börjar ta kortare promenader när han blir äldre så kommer han att bajsa och kissa under promenaden. Men än så länge är det för tidigt för honom att våga göra ifrån sig på några andra ställen är den där gräsplätten du snackar om.
Små hundar kan man ta kortare promenader med när den är runt 6 månader, då de växer klart mycket fortare än större hundar. Och längre promenader kan man börja ta med dom när de är runt 8-10 månader. Man märker lätt hur mycket valpen orkar och det gäller att se dom tecknen. Nu är ju Valle lite större, och jag vet inte hur det är med tex. höftproblem för just Boxer. Men jag skulle nog vänta med kortare promenader till han är 7-8 månader. Han är ju av en krävande ras men det är ändå viktigt att du är försiktig. Och ju mer motion som hunden får som valp, desto mer motion kommer den kräva som vuxen.
Du får som sagt göra precis som du vill, men ville ändå säga min sak. Du förstår nog :). Kan du inte lägga in någon mer bild på Valle, har ju inte sett några "nya" bilder på ett tag :D
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Du behöver nog inte oroa dig, så har våra hanhundar gjort. Det är för att dom känner sig trygga på den platsen. Så småningom så kommer han att kissa på andra ställen då han blir lite mer självsäker, det är jag övertygad om. Tog några månader innan våran havanais började kissa på andra ställen. Nu pinkar han överallt (utomhus) som den hanen han faktiskt är 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#7 Men nu när han är 15 veckor så tycker jag ändå att man kan börja gå kortare promenader. Det är ju inga ansträngande promenader. Bara 5-10 min långsamma promenader runt kvarteret i hans egna takt, så han miljötränas, och en sväng i skogen där han får vara lös. Och jag har inte märkt att han blir trött av det, men märker jag att han blir det så vänder jag ju direkt :)
Jag måste ju gå korta promenader med honom för annars får han ju ingen miljöträning :) och när skolan börjar måste jag ju gå till bussen med honom. Och det är inte heller dagliga promenader jag går med honom, utan ungefär varannan dag. Mest är han lös på gården och leker. Men 30 min-promenader ska jag ju absolut vänta med tills han är större. Just för lederna och höfterna som du skriver.
Jo men det förstår jag :) förstår hur du tänker.
Ska absolut lägga upp några nya bilder på "lillkillen". 13 kg väger han förresten nu. Kan knappt greppa hur snabbt han växer. Nu orkar jag knappt bära honom längre. Och mer än dubbelt så mycket ska han ju väga sen. Min lilla bebis börjar bli stor :/ haha
#8 Skönt att höra, då kan jag vara lugn alltså :) blev nästan oroliga att han bara skulle kissa på den där gräsplätten hela livet, haha.
*Tass*
Enja har än idag sitt nattkiss på samma ställe som liten valp nämligen en liten gräsplätt vid "infarten" av våran gård/innegård. Hon kissar nästan aldrig i trädgården o bajsar inte alls där. Så promenader är viktiga ganska bra för man vet att det är bajsfritt iaf från hundskit :) Har inte haft detta problem då hon kissa lite här o där med sin storasyrra, jag tror det hjälpte oss en del iaf :) Idag är hon 1.6 år o kissar här o där ute verkligen gör reklam att hon existerar