Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1478 ggr
[PiercedNymphaea]
0

Koppeltränade hunden, han bajsade inne.

Jag var ute och tränade min hund Hugo (2 år) att inte dra i koppel, första gången gick det bra, men nästa tur ute så gick det inte alls och jag fick stanna hela tiden och vänta på att han skulle ställa sig jämte mig igen eller vända och gå åt andra hållet.  Han kissade lite här och där och så gick vi hem igen, men efter 3 minuter efter att vi kom in så bajsade han i köket.

Jag förstår ju att han kom av sig hela tiden när jag stannade hela tiden eller vände om, men ska jag inte kunna träna honom att inte dra i kopplet utan att han går på toa i lägenheten?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du nyss skaffat honom?

Självklart ska han lära sig att göra ifrån sig ute, men då gäller det ju att du ger honom tillfället till det- dvs att du ger honom frikommando el. liknande där han får nosa och göra sina behov innan ni går hem.

[PiercedNymphaea]
0

Ja jag har haft honom i nästan 2 månader, är fodervärd.

Jag gav honom tillfällen till att sniffa men han var väldigt stissig, kanske var löptikar ute. Han har aldrig bajsat eller kissat inne innan.

Maja2
0

ok… ja då är det bara att fortsätta jobba :)  För det gäller att träna sin hane så att han fungerar även om det är löptikar i närheten :)   Gå kurser om du har möjlighet!

[PiercedNymphaea]
0

Jag ska "bara" ha honom till höst, sen ska jag vara fodervärd åt en tikvalp åt samma uppfödare. Men kommer klart fortsätta träna honom, men det är svårt att försöka lära en hund något när han är helt spänd och okoncentrerad, har du några bra tips?

Maja2
0

Träna kontakt inomhus först. Belöna varenda kontakt han tar, både spontan och när du ber honom. Fortsätt Sedan utomhus med samma sak, ute på gården tex. Belöna all spontan kontakt.

Du kan även öva genom att tex sitta framför honom och hålla en godbit i handen. Ge honom den när han söker ögonkontakt. Öka kraven så att han håller ögonkontakten längre innan han får godbiten.

När hunden lär sig att det lönar sig att söka kontakt, kommer hunden åxå att SÖKA kontakt. Det gäller att börja i rätt ände så att säga :)

[PiercedNymphaea]
0

Vad bra tips, tack!