Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1492 ggr
rebz
0

Tappat fokus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag och Bino gick en kurs i tävlingslydnad maj-juni. Nu har vi inte tränat så mycket på ett par veckor (sen kursen slutade). Men de senaste dagarna har jag känt att det är dags att ta tag i det igen. Han är duktig när man manar på honom/berömmer mycket och han har gånger då han är i sitt esse.

Men nu när vi tagit tag i det igen har jag märkt att han tappar fokus rätt lätt och när vi går fot så håller han inte kontakten hela tiden. Han håller den lite i början och sen tappar han och bara går lite slött brevid och tittar framåt. Visst, vi har inte hållit på så himla länge men jag vet ju att han kan det!
Han är skitduktig på inkallning med ingång. Och han vet var han ska vara när han får kommandot "fot". Men han har helt enkelt tappat fokusen som han brukar ha. Jag var ute nyss och skulle träna men han ville inte alls, trots att jag manade på honom och berömde som tusan när han gjorde rätt… Det var rätt kvavt men vi tog paus och han fick dricka men ändå var han inte på hugget…
Jag ska gå ut senare vid 11-12 "ikväll" och testa att träna lite då när det är mycket svalare.

Jag brukar köra kontaktövningar hemma = hålla fram/lägga fram/slänga fram godis, han ska ta kontakt innan han får ta det, och jag har även utökat tiden han ska hålla kontakten.
Samt så brukar jag hålla godis i brösthöjd på mig själv, ställa mig med ryggen mot honom och så ska han gå runt och ta kontakt med mig och då får han godis. Har även gjort det svårare så jag snurrar bort mot honom när han går runt så att han får "jobba" för kontakten (tror ni fattar hur jag menar :P)

Så, någon som har några tips som kan göra att han får mer fokus på mig? Och om någon har tips på hur man får mer "driv".
Kan väl tillägga att han fyllde 1 år 22:a juni så han är inte så gammal och är fortfarande väldigt ung i sättet…

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

fia-mia
0

Vet att en del som tävlar i lydnad håller en leksak under armen när de tränar fot och dylikt. Vet hunden att den behöver tillåtelse för att få leksaken bör den ta ögonkontakt med dig.

Testa kan man ju alltid, har dock inte testat själv.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

rebz
0

#1 Bino gillar att leka och ha lite dragkamp. Men han är inte mycket för att "jobba" för leksaker. Han vill ha belöning i form av godis, i hans fall är det korv då det är det som alltid går hem hos honom.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Zabina
0

Jag har haft lite liknande problem emellanåt, men har helt enkelt kommit på att det beror på att jag inte har tränat på rätt nivå. Antingen har jag gjort det för lätt, eller för svårt. Om jag märker att Lion börja tappa fokus börjar jag på en lättare nivå. Då kan det räcka med ett par steg med full kontakt för att jag ska belöna. Nästa gång behöver han gå lite fler steg, och gången efter det endast ett par steg igen. Sen fortsätter jag så. Jag belönar också på olika sätt. Behöver jag till exempel en snabbare inkallning eller ett snabbare slalom belönar jag med leksak (Lions favorit men som höjer stressnivån rejält och därför använder jag det inte så ofta).

Så mitt tips; variera tiden han behöver jobba innan belöning, och variera även "belöningformen".

rebz
0

#3 Okej. Ja men grejen är ju den att jag vet att han kan, då han har klarat 4-5m med full fokus på mig utan några problem tidigare. Men ja, jag får väl backa några steg och se hur det funkar.

Grejen är den att det är svårt att variera belöningsformen, då han alltid vill ha godis. Vet han att jag har godis så vill han 9/10ggr inte ha leksak eller något annat. Men ibland så gillar han att ha lite "dragkamp" med kopplet efter att han fått godis och ett "hopp och lek", så jag får testa med det också :P

fia-mia
0

Skrev ett inlägg med samma innehåll som #3 men det försvann. Hon skrev exakt som mig så jag skriver inget nytt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Zabina
0

#4 Det är jättelätt att tänka att ens hund kan saker, "han har ju alltid kunnat detta innan", men ibland förändras saker som inte vi människor tänker på och som påverkar hunden enormt. Det kan vara förändringar i miljön, tex något som stör eller distraherar hunden. Eller, som du själv skriver, att det är för varmt osv osv. Det kan också vara så att hunden tycker det har blivit tråkigt att träna fotgående, kanske för att det är för lätt (eller för svårt), eller att den inte ser någon större mening med att utföra detta. Då gäller det att testa nya varianter och göra det hela lite mer intressant igen!

rebz
0

#6 Ja det är klart att man gör det. Men när man vet att hunden klarar vissa saker så kan man börja ställa krav på hunden. Men ja jag får testa att backa lite och se hur han reagerar. Han börjar ju mogna mer trots att han är valpig och han har inte riktigt "testat gränserna" något tidigare så det kanske kommer lite smått nu istället.

Zabina
0

#7 Tycker absolut du ska testa. Berätta gärna hur det går sen! Glad

emmakinnunen
0

Är matte rolig och belönar ofta (när hunden då går i bra position) kommer drivet att öka och även fokuset. Strunta i ögonkontakten, den kommer automatiskt när hunden tycker det är roligt - då kommer den veta att den roliga belöningen kommer från dig och kommer då vilja ha fokus på dig.

Kan hända att du gått för fort fram. Börjat vänta med belöningen för länga när du sett att hunden börjat förstå vad den ska göra - alltså innan den verkligen kan momentet.

Man får aldrig tro att en hund kan saker till 100%, alla hundar även hundar på sm tappar fokus osv om man inte belönar och tar det för givet att hunden kan. Ingen jobbar gratis.

Men det går att få till, som sagt är matte super rolig kommer ingenting annat vara mer intressant än dig och all fokus kommer ligga på dig.

Hundar som jobbar - www.emki.se

Zabina
0

Hur går det med träningen nu?

Maja2
0

Jag skulle säga att hunden helt enkelt inte är motiverad, när den beter sig så. Att säga att en hund KAN något, är ofta lite felaktigt.

Min instruktör säger ofta: 20/20/20. För att man ska kunna säga att en hund KAN ett moment, ska man ha gjort det 20 gånger, på 20 olika ställen, med 20 olika störningar. Det blir VÄLDIGT mycket träning, på många ställen… men många olika störningar.

Ofta gör man felet att man tränar på samma ställe… ute på gården el dyl.  Jag har börjat byta ställe, ibland går jag bort på ica-parkeringen, ibland ner till parken, ibland bort till fotbollsplanen, ibland ute på gården, ibland på grannens gård….   Nu har jag en hund som har mycket motor, som älskar att träna… så jag har faktiskt aldrig behövt stöta på det där problemet…. jag har väl någon gång fått höra av andra, att jag måste öka svårighetsgraden, för annars kommer hon att tycka att det är tråkigt…. så det är något jag tänker på. Jag har börjat skriva träningsbok, och det hjälper mig mycket. Annars är det lätt att man tragglar med samma samma hela tiden.

Har du en hund med för lite "motor" skulle jag rekommendera att lära den att leka och tycka om leksaker, för att få upp lite gaist. Godis är dämpande, och det verkar inte vara dämpning hunden behövde. Nu kan det åxå vara så att hunden helt enkelt hade en dålig dag, dvs, var uttröttad pga något annat, hade ont någonstans etc.