Hjälp ang fot + kommando.
1) Vad använder ni för kommando/kommandon för att få hunden att sitta i fotposition? Ropar ni först in hunden med ett kommando och kommenderar sedan fot, eller har ni ett kommando typ ”hit” som betyder att hunden ska sätta sig vid er vänstra sida?
2) Hur lär man lättast hunden att gå i fotposition? Jag får till det när jag joggar och sedan stannar, men i vanlig marsch så blir hunden ofokuserad och förstår inte att jag vill ha kvar uppmärksamheten om jag inte ständigt påminner om det (dvs hunden går och nosar i backen eller springer åt sidan som vore det vanlig koppelpromenad just då).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. I början säger jag "sitt fot" när hunden ska sätta sig fot. När den lärt sig det räcker det med att man säger just "fot".
När jag kallar in vanligt så ropar jag bara "kom". Men vill man att hunden ska sätta sig fot så kan man i början säga "kom" och sen när hunden nästan är framme kommendera "fot" och "hjälpa" hunden till rätt position. Och sen när hunden fattar att den ska sätta sig fot på inkallningen när man kommenderar "fot" så räcker det med att ropa fot när man kallar in. Det är typ så jag gjort om jag minns rätt :P
2. Locka mycket och belöna när hunden tittar på dig så att den håller kvar fokusen. Ta kontakt med hunden, säg "fot" och gå framåt. Så fort hunden går rätt så belönar du glatt med rösten "bra" och säger igen "fot" och berömm med rösten och säg kommandot igen och berömm med rösten och sen så får hunden belöningen och ett "hopp och lek". Så liksom i början kan man kommendera flera gånger och berömma efter varandra för att "nöta in det" och hålla kvar fokusen. I början kan man behöva säga just "fot" flera gånger och sen följer ett "bra" då hunden gör rätt. Sen kan det räcka med att du säger fot i början och sen berömmer med ett "bra" flera gånger istället. Det kan behövas i början just för att behålla fokusen och för att hunden ska veta att "yes, jag gör rätt, snart kommer belöningen". Och börja med små sträckor. Det är så vi har kört på tävlingslydnadskursen.
Hoppas du förstår lite av mitt svammel :P
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ska tillägga att det är viktigt att du inte ger dig. Som när h*n ska gå fot och istället går och nosar. På't igen och ge dig inte! Säger du fot så är det fot, så länge som h*n vet vad fot betyder såklart. Och h*n ska gå fot en stund tills du säger till, sen kan h*n få sin belöning. Det kan tex. vara att h*n får ett "hopp och lek" och får gå och nosa där h*n ville nosa. Gör du så så kommer h*n snart lära sig att det ger ingenting att strunta i dig och "glömma bort" att h*n skulle gå fot. Glöm inte belöning, h*n måste ju få ut någonting av det. Annars kommer h*n tycka att det är trist.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Om du vill få hunden att komma och sätta sig i utgångsposition kan du börja med att ha hunden framför dig och locka med en godis, du för handen (som hunden följer) som ett U vid ditt vänstra ben (det blir som att hunden kommer mot dig och vänder upp för att komma i rätt position vid din vänstra sida. Efter några gånger lägger du in kommandot "fot" eller vad du nu vill ha för kommando. Sen börjar du lära in att hunden ska sätta sig när den är i rätt position.
ta små steg fram - stressa inte. Ha tålamod. Börja träna inne i hemmet där det inte finns mycket som stör, när det funkar inne kan du börja gå ut. kom ihåg att bara för att hon kan det hemma betyder det absolut inte att hon kan det på promenader eller på andra ställen, du kan få backa och hjälpa i början när du tränar på nya ställen. Det är trots allt mycket annat som är intressant runt om.
När hunden ska gå fot, säger jag fot. men vill jag bara att hunden ska gå vid min sida utan att den behöver ha ögonkontakt och samma position hela tiden (ex när jag är på promenad), så säger jag "hit".
Lycka till! :)
Hundar som jobbar - www.emki.se