Spela död/rulla runt
Jag försöker lära min Seth att spela död/rulla runt, men vi har lite problem att komma vidare.
Jag klickar när han rör huvudet åt sidan, men efter nån veckas försök kommer han aldrig längre än att snegla åt sidan.
Har även försökt att lura honom åt sidan, men det gillar han inte alls utan reser sig upp i stället.
Han gillar att ligga på ryggen under lek osv, så tror inte han skulle ha problem med det egentligen. Han rullar fram och tillbaka på gräs, men tyvärr har vi inget ställe med gräs utan störningar eftersom vi bor i lägenhet.
Någon som har något tips på hur vi kan komma vidare? Något vi kan jobba på innan detta, kanske ett annat trick eller så? Eller frågar jag för tidigt och ska fortsätta klicka för sidosneglingar?
Tränar minst 2 ggr varje dag utom vilodagar, men det blir ju inte alltid just detta, bara ifall det skulle ha någon betydelse.
Jag shejpade inte fram rulla runt och "spela död" som heter Pang! i vårat hus ^^ När jag lärde in detta kände jag inte till shejping.
Jag gjorde så här:
När vovven låg på sidan knuffade jag försiktigt över henne på rygg och belönade med mycket gott godis. Efter några dagar lade jag på ett kommando och det tog inte lång tid innan hon förstod. Nu kan hon slänga sig på marken så att luften går ut lungorna när jag säger rulla runt xD
Pang lärde jag henne inne men rulla runt lärde jag henne ute så att hon skulle få ett större spelrum och jag lärde henne rulla runt först, om det nu har en betydelse. När jag säger pang och formar handen till en pistol så slänger hon sig på rygg, men du kanske vill att din hund ska ligga på sidan?
Hon brukar rulla sig i gräs på sommaren så jag passade på då och första gångerna var det lite läskigt men sen gick det hur bra som helst och båda två är favoritkommandon att få :)
På min förra hund gjorde jag som #1 - hjälpte till lite. Det gjorde jag när jag lärde vår nuvarande valp Tass också. Ibland går det fortare. Vad de än säger. Är dock olika från hund till hund också.
Min förra hund spelade död liggandes på sidan. Han var så rolig dock, han låg jättestilla, men han kunde aldrig låta bli att vifta lite, lite på svansen bara för det var så roligt.