Tonåring?
Kommer hundar i tonåren? Min hund är 16 månader och ska till att löpa snart (tror jag). När hon möter en hanne blir hon som förbytt. Tex om hannen sitter i sin hundgård och vi går förbi och sedan börjar hon skälla och leva om, nafsa efter mig bete sig allmänt stökigt. Det är tydligt att hon vill att vi ska gå tillbaka till hannen. Hon skäller så skrikigt och högljutt att folk reagerar (pinsamt). Annars är hon en ängel. Nu har det blivit så att jag inte går förbi där en viss jämthundshanne bor, det är hopplöst. Hon blir ett monster i några minuter och jag har noll-koll.
Bara en fråga: går det över?

Ja hundar kommer in i tonåren och det låter som din tik är både tonåring och antingen löper eller ska löpa snart 
Och ja tonåren går över, de blir vuxna så småningom!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dels blir de ju tossiga av alla hormoner kring löp, som gör att tikar kan vara mer än lovligt tkiga. Detta tycker jag är värre de första åren och dämpar sig när de blir äldre. Det kan märkas flera veckor innan löp, under löpet blir de värre. Jag har haft en tik som väckte oss flera gånger vaje natt för att gå ut och ragga! Sen blir de skendräktiga, kan skenvalpa och ha valpar. Så jo, tossiga och hormonfulla unga tikar kan man riva sitt hår av.
Sen kan det mycket väl vara så att hon börjar komma i en tidig psykisk könsmognad. Då är det dags för henne att fundera på att flytta hemifrån. Den instinkten sitter ju kvar, trots att de inte bor i "hundfamiljer i det vilda".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har varit en vecka i Stockholm och där var hon mycket lugnare - där finns ju inga hundgårdshannar att uppvakta. Imorgon är hon tillbaks på hunddagis, så skötarna där kommer få det hett om öronen (men det är dom bra på). Hon har några favvo-hannar på dagis också.
Alla hndar gör det men man märker inte det på alla hundar, vår hund märkte man inte det på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.