dvärgpinscher?
hej, jag undrar om det är någon av er som har ägt eller äger en dvärgpinscher.
jag skulle vilja veta alla bra och dåliga saker med rasen, och vad ni använde dom till:)

Jag har en Dp. en kastrerad hane.. Han tränar och tävlar i freestyle och agility..
Jag tycvker allt är bra med rasen förutom att han kan vara reserverad mot vissa främlingar och att han skäller väldigt mycket.. Han testar en helatiden..
Jag skulle inte säga att det är en nybörjar hund, de små liven kräver sin ägare.. Man måste vara bestämd och lugn…
<ag har lagt märke till att dvärgpinschern har lätt för att gå upp i varv och stressa.. Dock har inte just min de.. men jag har en kompis vars hund är uuppe i varv hela tiden och kan inte koppla av.. Så de första året skulle jag säga att man ska lägga mycket träning på passivitet och kontackt me en dp..
okej tack för svar
tror du att man skulle kunna ha en dvärgpinscher som gårdshund utan att den skulle sticka? och är dom keliga hundar? har hört att dom vill vara själva ofta. Har även hört att dom är en-manshundar och mycket vaktiga av sig, vad betyder det och på vilket sett påverkar de ?
och tror du man kan träna bort skällandet ?
Hej. Jag har också en DP och kan också säga att dom är ganska vaktiga av sig dock skäller inte min ofta utan mer om det plingar på dörren eller vid överasknings moment med främlingar. Som t.ex bakom ett hörn, trappa eller om det är mörk ute.. Annars är han väldigt tyst för att vara en DP och min är även väldigt lugn men det är som du säger dom flesta gillar att va själva en stor del men älskar även uppmärksamhet..
Jag skulle aldrig ha min lös då han spårar väldigt mkt och skulle lätt dra vid en spec. lukt.. Har hänt att även i koppel vill han jaga rådjur som kommer förbi, katter och även räv.. Så att ha dom lösa är kanske inte att rekomendera..
En enmanshund, njaa om du socaliserar dom med t.ex sambo så att man delar upp promenader, lekar och hjärngympa kan dom funka jätte bra med fler..
Min är en omplacerig ifrån en tjej som haft han själv och kom till mig och min sambo för 3 månader sen och han funkar jätte bra med både han och mig så för oss då vi aktiverar och delar upp "vårdnaden" så funkar det men såklart är det en som är en sk. flockledare och här hemma så är det mig han ser mer upp till och testar mkt mindre än min sambo..
Man kan alltid träna bort ett skall men aldrig fullt då en hund faktiskt skäller ibland men att minimera är aldrig omöjligt..
Min är riktigt kelig och älskar att sova bredvid en i sängen, ligga i soffan och bli kliad så han är ingen "off" hund och han älskar alla människor men kan skälla lite på dom till en början mest för att ja, testa dom..
Jag är hel nöjd med vårat val av hund och kommer fortsätta ha DP i huset! :D
^_^ / Martiina
oj! Såg inte alls hur länge sen det va du skrev det här!! HAHA! MY BAD!
^_^ / Martiina
Ganska trevlig, men reserverad, och passar inte bra med barnfamilj (vet en som födde upp dem innan och hon sålde inte till småbarnsfamilj), då dem är oftast vaktiga och reserverade.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.