Agility - motivation/stress
Hej!
Har ganska nyligen börjat träna agility och funderar över lite saker.
När jag tränar in ett moment använder jag mig av godis som belöning. Denna belöningsform skapar inte stress hos min hund men håller motivationen uppe ganska bra. När jag till exempel har lärt in slalomet så att det sitter, så har jag börjat använda leksak som belöning för att på så vis få upp farten. Detta fungerar utmärkt och jag har fått ett slalom som går ganska fort. Däremot skapar leksaken inte bara motivation utan även stress.
Detta kan översättas till andra situationer också. Om vi är ett gäng som är uppe på bhk och tränar kan min vovve ha svårt att koncentrera sig, men när jag har belönat honom för kontakt med mig genom att leka med leksaken med honom lyssnar han riktigt bra och kan till och med träna i närheten av andra hundar som springer. Problemet är ju fortfarande att stressnivån har ökat när jag egentligen eftersöker lugn och koncentration.
Hur hade ni gjort? Använt leksak eller inte? Hur hade ni arbetat med att hålla fokus och koncentration bland all liv och rörelse som är i "agilitymiljön"?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tränat med leksak tidigar men lagt ner med det toltalt efter att allt iprincip gick åt helvette för ett halvår sedan. Min hund stressades upp för mycket och hade redan byggt upp för mycket frustration och förväntan att han börjat med överslagshandlingar som för mig inte är acceptabelt. Att kampa och kasta leksaker undviker jag och speciellt bollar. Något jag däremot kan använda mig av är att ha leksaken som externbelöning. För Ben är det inte så stressande som att ha leksaken i handen eller i fickan och slänga runt med den. Utan leksaken ligger "död" vid sidan av planen och Ben vet att när ett frikommando kommer så får han springa dit och ta leksaken.
Jag har helt enkelt gjort så att jag lagt leksaken en meter från oss och ställt krav på Ben, tex kommenderat sitt eller ligg och sedan berömt och givit frikommando så att han lär sig att han får komma åt leksaken såsmåningom. Hunden ska alltså anstränga sig lite för att få ett frikommando. Det är det dom vill ha som belöning iprincip. Byt sedan ut leksaken mot en godis och lägg tillbaka den vid sidan av planen. Du kan göra samma sak med godis i en skål och ställa vid sidan av planen. Och när man lär in moment i agilityn är det faktiskt rätt viktigt med externbelöning och framförallt vart man lägger belöningspunkten.
Jag brukar även ta en näve godis och kasta ut framför Ben när han gjort något bra och speciellt i sammband med agility. Nosarbete är lugnande för hundar så jag använder mig mycket av att gömma godis, kasta ut det över planen osv. så att Ben får leta för att lugna ner sig.
Jag använder mig även av Bens sammarbetsvilja som belöning, hans otroliga hindersug och vilja att göra rätt. Nu arbetar jag mycket passivt inom agilityn och försöker istället lugna ner honom för att köra olika kombinationer osv. Så jag brukar träffa några polare för att träna men då brukar jag och ben oftast sitta och titta på. Han får änsålänge vara lös och ligga platsliggning då kopplet och att sitta fastbunden triggar upp honom ännu mer. Jag belönar med godis och lugna klappar när han är lugn och när jag tycker han är som bäst reser vi oss lugnt upp för att köra en kort kombination för att sedan sätta oss igen. Detta tar han som belöning då agility för honom är så pass självbelönande.
Dessa metoder har jag använt mig av, och hittils har dem fungerat suuuper!

#1 Tusen tack för ditt svar! Jag började nyligen med leksak som externbelöning och det fungerar bra. Jag kanske helt ska sluta tänka på farten ett tag, för det är egentligen bara därför jag använder leksak. Jag brukar också oftast sitta vid sidan av när andra tränar och titta på, träna passivitet och sen bara köra något kort moment.
(Såg förresten en film när ni tränade bla slalom, SUPERduktiga!
)
#2 Så lite så! Farten brukar komma med hindersäkerheten. Så, ju mer hindersäker hunden blir ju högre blir farten.
Det är otroligt bra att du tar tag i sånt här nu! Att träna lugnt och med mycket passivitet. Något som jag inte tänkte på i början och nu ett litet tag senare får man ta tag i problemen och sedan inser man vad mycket skada dem orsakat och verkligen satt sina spår.
Tack så mycket, jag är en liten slalom nörd 

#3 Det är jag som är lite ivrig, vill att det ska gå undan från början
Jag får ganska ofta tvinga mig själv att låta saker ta tid och lägga träningen på lagom nivå. Det är inte alltid lätt, speciellt inte när man har en smart hund som ibland kan betydligt mer än man tror, och ibland tycker man att han borde kunna vissa saker som jag faktiskt inte lagt ner alls lika mycket tid på. Det är verkligen självrannsakan som gäller när man tränar hund! 
Då råkar inte ha några filmer på lätta övningar? Typ bakom- framför- blindbyten. Eller andra övningar som man kan göra utanför agilityplan men som underlättar mycket i agilityträningen.
Jag skulle råda dig till att träna torrhandling. Sök på youtube på "torrhandling" eller "cirkelträning/cirkelarbete". Jag har inte tränat så mycket torrhandling med Ben men det är en viktig del i den pågående träningen, framförallt att underhålla denna träning. Men kan träna framförbyten och blindbyten när man torrhandlar. Det går helt enkelt ut på att röra sig i cirklar och belöna när hunden är följsam och springer vid din sida (inte framför, inte hoppar upp mot dig, inte jagar dig). Det är också viktigt att man varierar sida som man "handlar" hunden på.
Något som jag hade för vana innan vi började träna agility (helt enkelt för att underlätta träningen) var att jag inte alltid gick med Ben på vänster sida på prommenader utan hade honom ibland på höger sida så att han ska lära sig att den sidan också är okey att vara på. Jag har fått lite gratis också från vallningen när det gäller frammåtskick (att skicka hunden frammåt på hinder) då man använder sig mycket av kommandot "frammåt" i vallning. Super enkelt att använda det inom agilityn också.
Utanför agilitybanan kan man också träna på starter. Man kan lägga hunden vid sidan om sig och gå därifrån och sedan ge fri komando. Belöna när hunden är vid din sida.
När man hoppat upp en level i denna träning kan man lämna hunden liggandes (eller hur man nu vill att starterna ska se ut) och springa allt vad man har därifrån, sedan tvärstanna och göra "fejkade" lekinviter. Klarar hunden detta går du lugnt tillbaka och belönar med godis.
För ett år sedan tränade jag bakombyten på detta sätt: http://www.youtube.com/watch?v=G9f9P70ecFE
Inomhus och hemma. Ganska simpelt att göra framför tv:n eller liknande och detta för att hunden enklare ska förstå att om vi försvinner bakom den så kommer vi fram på andra sidan.
Hoppas du fattar något av vad jag skrev, blev ganska luddigt och komplicerat känner jag.

#5 Inte alls luddigt!
Jag måste träna ganska mycket på att han ska känna sig lika bekväm med min högra sida. När jag skaffade Lion var jag mest sugen på lydnad och tränade det ganska mycket, så nu gillar han min vänstra sida mycket mer!
Endel av det du skriver tränar vi för fullt på. Kunde först inte bestämma mig för om jag ville ha honom sittande, stående eller liggande i startposition, men har bestämt mig för liggande. Har kommit en bit på väg. Kan jogga iväg, tvärstanna, jogga iväg igen osv utan att han rör sig. Ska absolut söka på youtube efter fler övningar! Tack!
Nu har ni diskuterat frågan en del men jag MÅSTE bara passa på att rekommmendera boken "Släpp kontrollen lös" som till stor del handlar om stressade eller reaktiva hundar och hur man ska få fokus, kontroll och lugn på tävlingsplan. Boken fokuserar dessutom just på agility, även om själva agilityn inte diskuteras (bara hur man förbereder hunden).
Mycket läsvärd!
Särskilt om man, som TS, vill få hunden att fokusera bättre och lugna ner sig mer på tävlingarna.

#7 Jag har läst den! BÄSTA boken jag någonsin läst!!! Jag tränar till största delen passivitet och kontakt när vi är på /vid planen och använder själva agilityn mer som belöning. Sen har jag lite svårt att hålla mig ibland just för att det är så roligt att träna!

Jag kan bara säga att jag generellt inte håller med i diskussionen hittills.
Stress behöver man, det är det att man inte vill att det ska slå över till negativ stress. Negativ stress beror oftast på frustration, vilket i sin tur beror på att man är otydlig i sin träning, hunden vet inte exakt vad som förväntas av den.
Jag tror INTE på att lita på att farten kommer efter hand, det är nämligen alldeles för många hundar som lär sig att agility går i ett visst tempo och inte alls ökar farten med säkerheten. (Dvs många hundar som tävlat i flera år och aldrig någonsin kommer i närheten av det tempo de håller till exempel när de leker med andra hundar)
Dessutom, även när den teorin stämmer så är då inte hunden van att utföra hindren i fart och man får slarv när tempot ökar. (Det krävs till exempel mycket starkare muskler för att stanna på kontaktfält när man kommer i full fart, så det sitter inte enbart i hundens huvud)
Mitt mål är hela tiden tydlig, snabb, agilitymässig träning, vilket ger snabba, koncentrerade hundar.
Det har funnits en artikel om agilitymässig träning på carpe momentums hemsida, men de har bytt till wordpress och jag hittar inte artiklarna. Här finns en blogg som skriver lite kort om det: http://asashundar.bloggagratis.se/www.asashundar.se/www.asashundar.se/sida-38/
Jag har själv en hund som i sig själv lätt går upp i negativ stress och tappar fokus i andra situationer, men det är inget problem i vår agilityträning, "trots" att jag belönar mycket med kamplek.
Jag vet, jag låter kanske burdus och kategorisk i mitt inlägg, men jag har sett så mycket sånt här på kurser jag hållt och stressade hundar lugnar ner sig fort och effektivt med tydlig träning, korta, fokuserade pass och tydliga pauser. (Om ni vill veta vad som ligger bakom mina erfarenheter så har jag tävlat agility sedan -95, varit agilityinstruktör sedan -00, tränat upp 6 hundar till högsta klassen och hållt x antal kurser.)
Någon som inte tror mig är välkommen att komma hit på gratis privatlektion så jag kan bevisa min tes. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#9 Jag är absolut med på att stress behövs! Och visst är det så att jag ser att motivationen ökar, han blir snabbare och håller sig till mig istället för allt annat när jag har leksak som belöning. MEN, jag har svårt att avgöra när han går över sresströskeln (för det vill jag ju verkligen inte). Men du rekomenderar alltså att jag ska fortsätta med leksak som belöning?
Privatlektion låter ju toppen! Vart bor du? 

#10 Som jag ser det så går stressen över tröskeln när hunden inte kan fokusera sig längre. Så länge den jobbar på vettigt så ligger den på rätt sida.
Det är inget jag funderar över på träning, jag fokuserar på att få till bra träning, i min definition på bra träning så ingår en fokuserad hund, så jag funderar liksom inte över stress som sådant över huvud taget.
Jag bor i Varberg.
Medis på akvariefisk.

#11 Okej. Eftersom du jobbat med detta ganska länge så måste du nästan ha träffat hundar som har haft svårt att fokusera, som lätt blir "stressade" (eller vad vi nu ska kalla det) i den omgivningen. Vad rekomenderar du för träning?
Trots att min hund utför det jag ber honom om när jag använder leksak så upplever jag ändå att det inte är på ett balanserat sätt (det är sååå svårt att förklara). Jag vill ju att han ska vara taggad, men inte hur taggad som helst.
Om jag tar ett annat exempel. När jag tränar hundmöten så använder jag inte leksak av den enkla anledningen att jag vill att han ska koppla den andra hunden med att vara lugn och känna sig trygg (Det sker inte med hjälp av leksak). Jag är ganska säker på att jag skulle få till hundmöten där utfall inte existerar om jag belönar med leksak, MEN min hund kommer då alltid bli uppspelt och vilja leka när han ser en annan hund, och det var ju inte mitt mål. Någon som förstår? Tänker jag konstigt?

Du tänker helt rätt, det kallas för klassisk inlärning, att hundens känsla i situationen kopplas till beteendet så att beteendet i slutändan även utlöser känslan.
För en hund som går upp mycket i varv och har problem med självkontrollen så rekommenderar jag mycket omvänt lockande och liknande självkontrollsövningar i agilitysituationen.
Självklart anpassat till vad det är för beteenden hunden håller på med som man vill få bort.
Om det är att den inte slutför hinder, att den biter i armar, att den vallar hinder eller vad det nu är, de 3 sakerna skulle jag ta mig an med olika lösningar. (En hund som inte slutför hinder skulle få jobba mycket med omvänt lockande i andra träningssituationer i ett första stadie, en hund som biter i armar skulle få jobba mycket cirkelträning med belöning i förarens händer, med en hund som vallar hinder istället för att hoppa dem skulle jag bygga hindervärde.) Och med alla de 3 hundarna skulle jag vara väldigt noga med upplägget av mina pass, att pauserna är tydliga och att förflyttningarna är agilitymässiga.
Vad som är "för taggad" kan jag inte uttala mig om utan att ha sett hunden, men min förutsättning är i alla fall att hunden ska vara så taggad att den springer sitt snabbaste. (Den simpla faktan är att det generellt sett är typ 100 gånger lättare att dämpa en snabb hund än att få en långsam hund snabbare.)
Medis på akvariefisk.
Min hund går upp i varv när det gäller bollar och leksaker . När jag tog henne och man tog fram en boll var hon antingen 3 meter upp i luften eller låg plat på marken och rörde sig inte ur fläcken , det tränade jag bort och fick henne att arbeta för att få tex bollen ! Nu använder jag mig av leksaker i agility träningen för att få upp fart , Men det gäller att använda dom på rätt ställe :) som #9 säger att ha en fokuserad träning ! När jag började tex med slalom ville jag ha en lugn hund = godis belöning för att sedan få upp fart belönade jag med boll. men bara för att jag använder bollen ska hon endå kunna fokusera på uppgiften för att få bollen . Så jag tycker du gör rätt att använda leksaken ! Så länge hunden inte bara tramsar runt eller som min hund var uppe 3 meter i luften hela tiden! Som träningen idag . Skulle lägga ihop ett hinder plus slalomet började först med att belöna med godis och bromsa henne lite lätt för att sedan dom 2 sista gånger avsluta med en boll !

#13 Jag är helt med på det du skriver, och egentligen kanske inte min hund passerar gränsen till negativ stress som det ser ut idag. Dessvärre är jag rädd för att det kan bli som för #1, att problemet uppstår om jag tränar för mycket med leksak. Jag ska nog kombinera helt enkelt!
#14 Jag tänker ungefär likadant, att det viktiga är att använda rätt belöning vid rätt tillfälle! Min hund blir inte alls hoppig eller jobbig på det sättet, men blir extremt intensiv. Han gör nästan vad som helst för att få jaga en boll men gör oftast moment lite för snabbt pga iver. Till fotgående till exempel är det extremt svårt att använda leksak som belöning, eftersom han gärna kryper ihop och väntar på att den ska kastas. (Såklart mitt fel som säkert råkat belöna fel ett antal gånger).
Hur som helst, det är inte alltid helt lätt att anpassa belöningsformen för att hålla träningen på en balanserad nivå.
Har ni några tips angående passivitetsträning i pauserna, och hur gör jag pauserna EXTREMT tydliga?

#13 Jag är helt med på det du skriver, och egentligen kanske inte min hund passerar gränsen till negativ stress som det ser ut idag. Dessvärre är jag rädd för att det kan bli som för #1, att problemet uppstår om jag tränar för mycket med leksak. Jag ska nog kombinera helt enkelt!
#14 Jag tänker ungefär likadant, att det viktiga är att använda rätt belöning vid rätt tillfälle! Min hund blir inte alls hoppig eller jobbig på det sättet, men blir extremt intensiv. Han gör nästan vad som helst för att få jaga en boll men gör oftast moment lite för snabbt pga iver. Till fotgående till exempel är det extremt svårt att använda leksak som belöning, eftersom han gärna kryper ihop och väntar på att den ska kastas. (Såklart mitt fel som säkert råkat belöna fel ett antal gånger).
Hur som helst, det är inte alltid helt lätt att anpassa belöningsformen för att hålla träningen på en balanserad nivå.
Har ni några tips angående passivitetsträning i pauserna, och hur gör jag pauserna EXTREMT tydliga?

Oj, det blev visst dubbla inlägg. Någon får gärna ta bort ett!
Jag håller helt med Lojs. Jag har arbetat som in i h*lvete för att få upp farten på min hund - för hon springer definitivt inte sitt snabbaste på agilityplanen. Detta är på grund av att jag ville att allt skulle bli rätt i början, inte att hon sprang så fort hon kunde. Dessutom litade jag på alla som sa "att farten kommer" och visst, det gör den, men inte i samma utsträckning som ifall jag hade tränat fart och motivation med tillhörande stress från början! Agility går på tid, hunden behöver stressen och det är inget vi ska ta ifrån dem! (såvida vi inte vill ha en långsam hund..)

#15 När jag själv tränar så skickar jag bort hundarna till sitt pausställe och bytar hund när jag pausar, mycket tydligare än så blir det inte. ;)
När jag håller kurs så tipsar jag om att man antingen lägger hunden "plats" på kommando eller sätter sig på huk och håller i halsbandet.
Har man en hund som är duktig på burlekar så är det ju bara att skicka bort den till buren.
Slänger in en video ifrån när jag precis börjat med mitt nuvarande paussystem på mina hundar.
Medis på akvariefisk.

#18 Det låter som att jag ska vara glad att jag har en snabb hund!
Förstår att det kan vara frustrerande att inte få upp den fart som man vet att hunden har kapacitet till!
#19 Va duktiga dom är! Och så vansinnigt söta!
Hur har du tränat in detta? Själv har jag börat använda en filt som är hans vilo/pausplats. Tränar i pyttesmå steg och belönar när han ligger på filten, kan gå några steg ifrån honom och han stannar. Han kan ligga där och titta på när andra tränar men bara på ganska långt avstånd.
#20 vad har du för hund? Snabb är hon, men inte tillräckligt. Och ordet tillräckligt är väldigt olika beroende på vem man frågar, i mitt och ronjas fall handlar det om landslag - och då är hon för långsam, och precis som du säger är det frustrerande att hon inte springer sitt absolut snabbaste.

#20 En BC-blandras. Han är adopterad och exakt vad det är för ras/raser vet vi inte. Men att det är bc i honom är tydligt
Oj landslag, vad roligt! Min dröm är att så småningom kunna tävla, men i nuläget känns det viktigare att träna på att han ska bli stabil i olika miljöer.

#20 Tack! Jag vet inte riktigt hur jag fick in det, det gick väldigt fort och lätt. Jag tror det var en kombination av att de dels har en del vallbeteenden, och är därmed lätta att skicka iväg bort att lägga sig, och dels är de duktiga på burlekar, kan en hund bra burlekar så är det lätt för dem att generalisera till andra situationer.
Medis på akvariefisk.

Här är en lång och tråkig video på när vi tränar burlekar, om någon vill se hur sådant kan se ut.
Medis på akvariefisk.
En annan sak som är viktigt att tänka på är faktiskt att när man försöker dämpa en hund så kan detta göra hunden frustrerad och skapa negativ stress. Jag ser hellre att man som förare försöker befinna sig på samma nivå som hunden istället för att försöka dämpa den.
Åh, mitt favoritämne! Alldeles för många gånger har jag jobbat med detta med stress/motivation, men visst har man lärt sig otroligt mycket också ;) Då ska vi se här…
Allt handlar ju om inlärning, klassisk som operant. Stress ÄR bra, både en själv och hunden presterar bättre med lite stress(lite "upp i varv" alltså) när det är något som ska göras. Lite stress är bra även i nosarbete. Enda gången stress inte är bra är väl när hunden ska sova… Och åt andra hållet så är negativ stress aldrig bra. Det går inte att prestera som bäst när man är i negativ stress.
Angående leksaker - kopplar hunden den till stress, eller negativ stress? Tappar du greppet om hunden eller jobbar den som bäst? Är det negativ stress ska det inte användas, är det positiv stress får det gärna användas. Även till hundmöten! Känner en hund som älskar bollar, och lär hon sig att hund=boll så kommer hon backa förbi mötande hundar och inte alls lägga märke till dem mer än när hon upptäcker dem. Backa gör hon av lycka och förväntan till bollen som hon vet kommer, fråga mig inte varför ;)
Något jag vill nämna är att det går jättebra att belöna även passivitet med aktivitet. Sover hunden så kan man mycket väl belöna med träning. Det gäller att stärka viljan att ta det lugnt! För tro mig, hundarna har lättare att gå från vila till positiv stress än de har att släppa den negativa stressen över huvud taget.
Fart är också något man får "träna" upp. Inte så mycket i att springa snabbast möjligt, utan mer att kunna springa på utan att tappa hjärnan. Få in "snabb fart" i träningen så att säga, för många hundar går ju in i långsam fart i träning då de lärt sig att det inte ingår. Också slår det lätt över i för mycket lek/stress, gäller att balansera upp det.
För mig är det viktigast att hunden kan växla mellan Aktivitet och Passivitet. Vila=jobba! Min senaste somnade Direkt när han "skickades på vila" (Lojs beskrev det där bra längre upp, med skifta hund, vila på plats osv.), då fick han ju jobba snabbare! Och så vill jag ha det.
I träning gäller samma sak, i t.ex. jakten och agilityn vill jag ha en hund som i princip sover på startlinjen. Tar vi tre hinder och kliver av sen ska hunden åter igen sova innan den får köra igen. Belönar jag med kamptrasa(eller godis) ska den sova innan jag skickar på ett hinder. I jakten får hunden aldrig ett kommando från utgångsposition om den inte sitter och sover.
Jag sätter heller ALDRIG upp hunden i träd eller liknande för att tagga igång den, det är för mig det dummaste man kan göra (eller rättare sagt; gör det gärna men kom inte och klaga på att hunden stressar upp sig sen). Jag låter aldrig en hund som VILLVILLVILL jobba och skriker efter det få jobba. Mina hundar visar det genom att gå in i defaultbeteende, sova, eller göra det de ska (sitta lugnt och vänta innan vi kliver på plan), mycket bättre för alla. Mina får jobba för att de sköter sig, inte för att de skriker högst eller tjatar mest.
Just nu har jag en bc här, han fick träna i morse och satt sen på helspänn för att få träna, följde mina rörelser hela tiden. Nu sover han och har sovit ett tag på rygg trots att jag rört på mig så NU först kan vi träna igen! Medan de andra somnade på två röda efter träningspasset ;)
Mycket bra har nämnts ovan, och "släpp kontrollen lös" tar upp otroligt mycket bra övningar som jag tipsar alla om att kika på. Det är ett bra steg in i "känslotänket", även om jag kan tycka att boken saknar vissa av mina stora grejer i träningen. Tur att man kan tänka själv ;)

#24 Det är precis det där i tränar på (fast med filt istället för bur). Det fungerar riktigt bra. I nuläget kan jag skicka honom till filten när den ligger på några meters avstånd, och när det inte är för mycket störningar. Jag kan springa ifrån honom, tvärstanna, springa omkring och larva mig, plocka upp pinnar på marken (pinnar är en ganska stor störning i och för sig). Han kan ligga där medan jag tränar med en annan lugn hund i närheten, men bara när vi tränar typ sitt, ligg, tass osv, inte om den hunden rör sig för mycket eller för snabbt. Skam den som ger sig, så småningom lyckas vi nog med det också!
#25 Visst, du har nog rätt!
#26 Härligt med långa detaljerade svar!
Jag skulle inte säga att jag tappar greppet om Lion när vi tränar med leksak, han blir taggad att utföra det jag ber honom om. Ibland upplever jag att han slarvar lite, för att han tror att han snabbare ska få sin belöning (vilket han såklart inte får!) Egentligen handlar det kanske inte om slarv från hans sida, utan snarare att jag varit dålig på att visa vad jag menar, eller att jag vid något tillfället belönat fel. Om jag en gång belönar trots att han slarvar med sista slalompinnen så gör han exakt samma sak nästa gång, så han lär sig otroligt snabbt (superbra såklart, men otroligt krävande för mig!
)
Okej, en sovande hund på startlinjen vore ju verkligen drömmen! Så snälla du, kan du inte beskriva i detalj/steg för steg hur du gjorde. Detta bara måste jag få till! 
#27 Ja, tränar du med filten och har honom Lugn där så kan du alltid flytta in filten till startlinjen, begära samma sak där och sen stegvis fasa ut filten. Men då är det ju meningen att han verkligen ska vara så avslappnad som du vill ha honom på den också, och gärna klara att andra hundar rejsar på plan innan honom ;)
Jag har varit stenhård med att vänta in att hunden somnar innan jag tränar igen, även på hemmaplan i vardagen alltså. Det Tar massa massa tid första gången när man försvårar situationen, men det är så värt det! Oftast behövs det bara en gång då jobbet är så himla belönande för hunden. BCn jag nämnde ovan fick sitt träningspass när han sov på rygg, sen tränade vi, bröt träningen och han funderade inte mer än 20 sekunder innan han gick och la sig. Sov efter 10 minuter. Stora förbättringar mot morgonens 2 timmar!
Jag tränar som vanligt helt enkelt, bryter med ett tydligt bryttecken som inte betyder "jag bryter för att du gjorde fel och nu får du anstränga dig så får du belöning igen" utan som verkligen betyder "träning OCH belöningsmöjligheter slut". Och sen struntar jag helt i hunden tills den lagt sig ned och sover. Då först kan jag belöna med ett träningspass, en promenad, en godisbit, ett märgben… Sen kan man alltid få in något mer där, som att lägga sig på en viss plats och sova eller lära in ett lugnt följande beteende när man rör sig.
Jag gör precis samma sak med matskålen när de får mat ur skål. Funkar extra bra om de är riktigt matmotiverade. "Släpp fokus på det du vill ha och sov istället så får du din mat". Eller med leksak lägga den någonstans och låta hunden få den först när den sover. Gör dock skillnad på träningspass och vila! Det är mindre bra om man tränar, hunden vill ha belöningen och bestämmer sig för att lägga sig och sova… viktigt att vara noga med att belöna aktivitet i träningen under denna träningsperiod alltså.
Sen gör jag samma sak på plats. I skogen och jakten kan jag gå och lägga ut mina dummies i ett sök, sedan väntar jag tills hunden släppt fokus och gärna vilar vid min sida. Då får den kommando. Och samma i agilityn, lydnaden osv. Hundarna minns mycket väl vad som är på g trots att de "somnat"!
Det absolut svåraste är att hitta gränsen mellan att hunden vilar och är lite aktiv ändå. Och att göra det lagom svårt, är det för svårt kan det dröja ett helt dygn innan hunden släpper det och det kan dessutom förvärra problemet med stress och hunden blir Mer aktiv av träningen.
Sen behöver ju inte hunden sova, men jag övertränar detta hellre än att träna lite halvtaskigt. Jag vill att hunden slutar fokusera på det den vill, varvar ner och "tänker på sig själv" så att säga. Lär dig se din hunds trötthetstecken så kommer det gå mycket fortare!

#28 Tack! Jag tycker att det är ganska svårt att avgöra när han verkligen är avslappnad och när han bara "spelar" avslappnad. Jag tycker ofta det känns som att man övar in ett trick, typ "Lägg dig ner så det ser ut som att du vilar så får du träna sen". Och som du skriver så är det naturligtvis viktigt att träna på lagom nivå, det är nog mitt största problem! Jag tror egentligen jag behöver mer träning än hunden 

Åhh, idag har vi tränat! Efter en hel dag av bad och lek med andra hundar var min vovve ganska trött så nu för en stund sen tog jag tillfället i akt att träna på "gå till din plats" (som betyder gå till filten och stanna där tills du får frikommando). Jag visste att det kanske var på gränsen till för svår övning, men tänkte att det kanske skulle fungera med tanke på att han var trött och avlappnad. Jag har en hund till över helgen och var bara tvungen att se ifall min hund var redo för "gå till din plats" medan jag tränar med den andre hunden. Det gick såååå bra! Han låg på sin filt och kikade medan jag övade slalom med den andre.
Jag lyckades få med detta på film men vet inte hur man gör för att lägga upp den här. Tänkte att det kunde vara bra för att få lite kommentarer! Någon som vet hur man gör? Filmen är ganska lång så jag vill nog korta ner den innan, men oteknisk som jag är vet jag inte hur man gör det heller…