Bulldog som bulldog?
Utan att fuska genom att googla eller ta fram stora hundboken, vet du då skillnaden på
Engelsk bulldog och Amerikansk bulldog?
(utseendet)
Näää, eller jo, men kan inte förklara, fast gör ett försök ändå.
Eng bulldog är ju kort och bred, med stort huvud. Men am. bulldog ser nog helt annorlunda ut har jag för mig, men kommer inte ihåg hur den ser ut. 

Nope! Inte min favorithund. :) Fast jag har fuskat och googlat nu. *fniss*
Det är väl ganska stor skillnad, engelsk är den "vanliga" bulldoggen med den typiska, konsiga anatomin. Den amerikanska ser mer ut som en pitbull- eller amstaff-liknande hund, vad jag vet så finns det två olika varianter. En med längre nos, och en med mer ihoptryckt, typisk bulldoggnos.
Hoppas jag har rätt nu, så jag inte är helt ute och cyklar i alla fall… =P
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

den amerikanska bulldogen är dessutom större än den engelska, och lättare i kroppstypen :)
Ibland påminner den am. bulldogen om Dogo Argentino, utseendemässigt.
det är väldigt stor skillnad, eng. är mycket mindre, bredare o "hängigare" i läpparna. am. bulldoge större, och mer lik en staffe tycker jag iaf.
(har själv en fralla;))
Finns nästan inga likheter, skall man dessutom vara petig förekommer ambullen i olika typer baserat på avelslinjer medans eng bulldog har samma standard rakt igenom.
Sen förekommer det x antal försök till återskapningar av eng. bulldogg, bla victorian och olde english.
≧◔◡◔≦
Japp, jag vet skillnaden.
Vår rottis lekte en del med en am.bulldog-tik (jättesöt) när båda var mindre. ^^
Hon påminde väldigt mycket om en amstaff när hon var valp, men när ju äldre hon blev desto mer fick hon det där am.bulldog-utseendet.
#3: Tänkte faktiskt förklara på ungefär samma sätt. =)
Den engelska bulldogen är liten och "stabbig" med ett litet underbett (?), medans den amerikanska bulldogen har ett muskulöst utseende och påminner mer om en väldigt muskulös lite större amstaff-liknande hund (enligt mig).
De jag sett har varit väldigt breda över bröstet (bogen?).
Det är min förklaring på skillnaden. =P
Sen om den är helt korrekt, vet jag inte.
Men det är så jag ser raserna.

Ja den engelska är ju kortbent och väldigt kraftig, 'rynkig' och näst intill platt nos medans den amerikanska skulle jagt säga liknar mer än Pitbull el. dyl. till utseendet.
Mvh Ellenfyrkant
Yes, enligt mig är skillnaden är stor :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Ja absolut stor skillnad, har alltid tyckt att am bulldogg ser ut som en amstaff med bulldoggs huvud (lite längre nos dock och smalare huvud).
Stor skillnad! Den engelska är kortbent, med stort huvud och bred kompakt kropp.
Amerikanska är högre, och liknar amstaff/pitbull i kroppen men med bulldogg-ansikte.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jo då, jag har en så det är det inte så svårt =) Men som någon sa så är det många som tror att han är en dogo argentino trots att han har bruna fläckar ^^ Dock dom som är bekanta med rasen stannar upp och vet precis vad det är för hund.
Det är stor skillnad på dom. Tycker ärligt talat inte ens att dom är lika:P