Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4283 ggr
Mellaniee
0

Passar Irländsk röd setter mig?

Jag ska köpa min första egna hund, jag har tidigare haft en Labrador men det var familjens hund! Jag är 17 år och bor fortfarande hemma och planerar att göra det till jag avslutat min utbildning. Jag kommer vara hemma nästan varje dag. ( jag ska börja på underveristet nästa höst)

Jag har redan börjat planera köp och rasval.

Jag tycker jättemycket om rasen Irländsk röd setter, men jag har inget intresse av att jaga. Fungerar det ändå? Om inte kom med andra förslag :)

Det jag kan erbjuda hunden:
Minst två timmars motion varje dag!
Kan tänka mig att pyssla med många olika hundsporter beroende på vad
som passar hunden! Men några favoriter är

Agility
Lydnad
Viltspår
Kan tänka mig köra Lure coursing!
Sök
och freestyle :)

Tacksam för svar!

Mellaniee
0

vet inte vad som hände med texten ?

simonelund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej jag har inte en irländsk setter men har läst en del om dom vad jag har läst så behöver du inte jaga men mycket järn jumpa behövs och man hittar på saker och det är en hund du kan använda till vad som hellst agility lydnad dom ställer upp på alt men det är en hund som behöver motion och järn gjumpa

Mellaniee
0

Jo det vet jag. Men behöver den jaga för att må bra är framförallt min fråga :)

SaraC
0

#1 Du hade fått till någon ram runt texten och den var för stor för sidan så därför föll text bort. Har fixat till det och allt borde synas nu.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mellaniee
0

Tack så mycket Glad

simonelund
0

nej det ska den inte behöva har jag läst =)

Magdalenaa
0

Min morbor föder upp sånna raser dock jagar han och kör otroligt mycket spår osv med dom.
Vad jag vet känns liksom 2 timmar motion om dagen lite… för en sån ras. Själv går jag minst 3 timmar om dagen + träning varje dag, och jag har en dvärgpudel.

Men jag tror att rasen passar även om man inte ska ha den i jakt osv. Man får väl vara obeservant i skogen att den kan dra på något vilt osv om den är lös ;)

malinroth
0

Irländsk setter är ju en jakthundras och jag skulle inte köpa en sån om jag inte hade för avsikt att jaga med hunden, eller åtminstone var väldigt intresserad av jaktträning. Hunden är avlad för att vara en bra jakthund och bör också få komma ut i skogen och jaga tillsammans med matte/husse (min åsikt). Det finns ju massor med andra raser att välja bland.

LinaK
0

När jag bodde hemma hade vi några grannar som hade två stycken, dom krävde enormt mycket motion. Mer än två timmar om dagen, dom var ute väldigt mycket i skogen och aktiverade dom på olika vis.

Jag tycker du borde kolla på någon annan ras, finns många raser som passar in på det du vill göra med din hund Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mellaniee
0

Hat också kikat på Australian cattledog, vad tror ni om den då?

Och den irländska settern läste jag är uppdelad precis som Labben i två linjer en som är inriktat på utställning och en på jakt..

Mellaniee
0

Har också tänkt på Irländsk varghund, vad tror ni ?