Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5706 ggr
Rafflan
0

doberman?

Jag gillar många olika hundraser och brukar fundera lite på hur raserna är och vad jag skulle vilja ha i framtiden.

Bl.a raser som domberman, rottis. pitbull och amstaff är raser jag tycker är sjukt snygga och verkar väldigt arbets villiga. Så kollade förut om dem raserna kuna vara nåt för mig.

Rottisar gillar jag skarpt och kan säkert tänka mig en sån i framtiden, dock med otroligt noga utvalda föräldrar.
Pittbull och amstaff valde jag bort då folk sa att det är en enhund ras, att har man en sån ska man helst bara ha den och inge andra hundar eller katter. Denna infon fick jag från ett pittbull forum så litar då på dem som ägare.

Dock är Dobermanen kvar, det enda jag hört är att dem kan vara opålitliga och lite knepiga i psyket och kan bli väldigt jakt och "död"-lysten (som jackrussels kan bli ibland)

Så doberman, funkar dem som familje hund? med andra hundar, andra djur? är dem tränings villiga och aktiva hundar, eller nöjer dom sig som soffa-hundar också? är dom oerhört vaktiga=agressiva vid vakt?

Gärna om det finns nåt forum

Vill INTE vända mig till uppfödare då dom lätt blir "min ras är perfekt, funkar till allt, gör aldrig nått fel" osv :/

[Sandraaa]
0

Många jämför dobermann med en ferrari, det kanske förklarar en del :D

Rafflan
0

#1 haha va? :P

ThunderClap
0

Jag skulle säga att de tre raserna du nämner är rättså olika varandra mentalt., vad för typ utav hund mentalt letar du efter egentligen? (förarvek? social? barnvänlig? skarp? arbetsvilja? vakt? kamplust? osv)

Tittar du på familjehund där du har barn skulle jag varken vilja ha dobermann (även om jag själv är uppvuxen med det) eller rotweiler, båda utav olika anledningar. (Dobe för skarp, Rottis för egensinig, men hellre rottis än dobber)

Tänk på att dessa tre raser är ARBETANDE hundar, utgå inte ifrån att ha någon soffpotatis, då kanske det är bättre att titta på hundar mer åt vint-familjen till.

Rotweiler är, iallafall om man ser till hanarna väldigt tuffa psykiskt och det där med arbetsvilja värkar inte alls alltid existera särskilt mycket. De kan vara mkt tuffa och ha egen vilja att tackla.

Stämmer mkt bra att kamphundar kan vara svåra att ha tillsammans med andra hundar, de är avlade för att kampa med andra hundar så passar man sig inte så är det vad de faller tillbaka till att göra ;)
Kollar du på frisk hund mentalt så rekommenderar jag nästan alltid hellre RENRASIG pitbull med arbetande föräldrar än renrasig amstaff med arbeteande föräldrar, pitbullarna är oftast mkt bättre i urvalet och i moderstamböckerna är kraven på de oftast högre.

Dobermann måste man vara petig med när man väljer, då som du säger det finns mycket mental ohälsa inom rasen, man måste vara väldigt, väldigt noga med val utav hund där. Tyvärr avlas det på "familjehundar" och "utställnignshundar" inom den rasen, något jag skulle resa långa vägar kring för att undvika mer än vad jag redan undviker inom andra raser på arbetande hundar, just eftersom de är mer skärpa ifrån början i rasen.
Som ras så har inte dobermann egentligen problem med andra hundar, utan det är dålig uppfostran som gör det isåfall.
De är mkt intelligenta och väldigt arbetsvilliga, om man gör det på rätt sätt, de är som sagt Ferrari's och kör man inte med rätt känsla så kommer man ha sönder den och vad de vanligtvis gör då är hoppar på och anfaller folk.

Att tänka på: vad är rasen ifrån början avlad för? Även om förälrarna är sååååå snälla familjehundar så finns det i dem. Är de som dobermann avlade för att vakta och attackera så är det vad de kommer göra om de inte får rätt motion och uppfostran, liksom att en pitbull kommer ge sig på andra hundar utan motion och uppfostran.

[Sandraaa]
0

Att dom kan vara väldigt svåra och krävande.

saandrra
0

Mina kusiner hade en dobberman förut, men dom tog bort han pga att han bet min kusin i huvudet. Han fick sy massa styng. :/ tur bara att han inte bet på halsen..

Så med detta vet jag inte om dobbe är en barnhund..
dock så har dom nu för ett par år sen skaffat en blandis, med dobbe, rottis å schäfer. Han är jätte snäll å barnvänlig, han tror han är en liten knä hund!

Men hellre än rottis än en dobbe..

[jakke94]
0

känner två dobbis ägare, båda har stora problem med sin hundar, tuggar på allt, kan ej var ensamma hemma, klarar ej andra hanar m.m

av dem raserna du tycker om hade jag valt amstaff :)
känner många amstaff ägare som har flera andra hundar :P  tex känner jag en som har 3 amstaffs, alla okastrerade hanar, det funkar fint :P

och känner en som har en amstaff och en mops, funkar också bra :P sen en annan har en amstaff och en strävhårig foxterrier :P

[jakke94]
0

#3 tycker tvärt om vad du tycker, tycker det är säkrare att köpa en renrasig amstaff med SKK-stamtavla än en renrasig pitbull,
Dels är det enligt mig sjukt svårt att få tag på en vettig pitbull uppfödare i svergie, isåfall skulle jag ta en import vilken tar lång tid och kostar mycket.

när det gäller amstaff vet jag flertalet kennlar i svergie som jag skulle våga köpa en amstaff av, som både har mentalt och fysiskt friska hundar, som även är snygga utställningmässigt.

AnneN
0

Här har du ett dobberforum, kanske kan du få svar på dina frågor om rasen där… http://dobbeforum.hemsida.net/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Jag håller inte me om att du inte kan ha pitbulls tillsammans med andra hundar..

Det gäller att träna hunden från den är valp lite extra kanske till skillnad från många andra raser, men absolut inte omöjlig..

Sen gäller det ju med alla raserna du räknar upp att verkligen ta reda på vad det är för hundar som man har att handskas med =)

ThunderClap
0

#7 Är svin-svårt att få tag på svensk-födda renrasiga och stamboksförda pitbulls, yes. Jag känner bara importerade ärligt talat, de som påstår att deras "pitbulls" är renrasiga svenska brukar visa sig inte vara det..
Det är mkt lättare att få tag på amstaff därför, men jag har aldrig sett någon som varit särskilt bra brukshund alls jämfört med de renrasiga pitbulls jag träffat.

#9 Kan förtydliga mig, jag säger absolut inte att det är omöjligt att ha kamphundar ihop med andra hundar, bara som du säger att man måste vara uppmärksam och jobba lite med det.

Rafflan
0

#3 enda kravet jag har är att den vill arbeta och ska inte vara för liten så nu går jag från typ det och utseende jag gillar, hittar jag en ras kollar jag med såna som har den och ja, sen blir den på listan "kan passa" eller "passar inte" ;)

Jag vill inte ha en soff-potatis, därför jag fråga om dom var det
Dock från alla svar så tror ja inte doberman e rasen för mig ;)

Men jag har ju en hund nu som jag ska träna och tävla med så har gott om tid att leta vida på eventuella raser som ska passa mig.

Ska jag har Rottis ska det vara tik då dem ska vara lite lättare mot andra hundar och liknanade ;)

Har även kollat å valt bort border collie, tollare och hovawart

Men men hittar jag en ny ras jag gillar får vi väl kolla mer på den ;)

Tack för ditt långa svar :)

#4 Okey, ja det kan ju rottis också vara, så det beror ju på vilket sätta.

#5 jo har också hört såna hemska historier, men precis som du bara om renrasiga som blivit knäppa.

#6 jo jag har träffat endel urgo amstaffs, vi har bland annat en som bor länge bort på vår gata, den brukar komma å leka med våran yngsta hund ibland, och jag älskar en amstaff korsning, ägaren får passa sig, jag kanske stjäl henne ^^

Så den e igentligen inte helt stryket då jag har lite förkärlek till rasen, men ska jag ha en sån blir det mycket koll innan jag köper :P

#8 Tusen tack, ska kolla in det på en gång :D

#9 Jo, men hört många som har problem med just pitbull, tex att hanarna ska vara väldigt dominanta, även tikar kan vara väldigt dominanta. Sen beror det ju mycket på hur mycket kamplust hunden har, på tåget hade jag en anna resenärs pittbull i knät(unghunds tik) och den hunden var helt underbar :)

[Sandraaa]
0

#11. Fast det där med att rottistikar är lättare mot andra hundar är fel, har faktiskt pratat med en rottisuppfödare om detta och han sa att han upplever tikarna som väldigt tjurskalliga mot andra tikar främst.

_Dobermannen är som en Ferrari, svårkörd - men när handlaget sitter sällan omkörd.
_Det var det jag syftade på förut.

ThunderClap
0

#11 Kamphunds-raser är dominanta med andra hundar (ska ej vara med människor då är det fel avlat), är undantag överlag när de inte gör det eller ägare som jobbat bort det.

Fördelen med kamphundar som jag inte kan säga nog många gånger är framförallt att de är förarveka och sociala.

Om jag får sticka ut hakan lite så min syn på kamphunds-raser är att har jag inte hund med mig så brukar jag inte vara särskilt försiktig med att gå nära den typen utav hund, de är avlade för att ge sig på hundar, ej människor. Däremot så tar jag det oftast väldigt försiktigt med hundar som är avlade för att vakta och försvara emot människor så som schäfer, dobermann osv.

Jag får betalt för att jobba med två korsningar med pitbull som inte är så mentalt välmående, kan säga som så att de ger sig inte på människor någonsin i stort, men de hamnar lätt i bråk och biter andra hundar och varandra.

Rafflan
0

#12 hehe jo, inget är ju svart och vit, det finns alltid undantag, men dem jag pratat med anser det vanligare hos hanarna. Sen beror det så klart mycket på träning ;)

Jag har träffat 1 rottis tik som var helt underbar, ägaren tänker ev ta valpar på henne och om tidpunkten är rätt för mig så köper jag en valp av henne då, denna hundarn har världens bäst psyke, är inte uppvuxen med barn men små barn kan dra henne i läpparna, hoppa på henne och bråka med svans och öron utan att hon bryr sig, dock får man ju lära barnen att man inte får göra så ;)
Men sen är även ägaren till denna tik helt otroligt duktig med hundar ;)

#11 mm, men hunden jag ska ha måste ju funka med katter och barn också och visst att kamp-raserna inte ger sig på människor, men barn som irriterar dem, eller katter som rusar runt kan vara störande för dem?

Och sen det att det verkar vara svårt att hitta icke importar som ska vara renrasiga och på importerna vet man ju kanske inte hur långt det är i ledet till någon hund som kanske användes inom kamp? :/

ThunderClap
0

#14 Finns i stort sett ingen hund oavsett ras i världen du bör lita på till 100% ensam tillsammans med barn, absolut om vi börjar prata om barn som är störande.
Har du tänkt att ha små barn så kan mera krävande raser även anses lite fel att titta på om du inte har aktiv partner då de ju behöver mkt motion och när man är gravid och har små barn så blir det rätt jobbigt att träna hunden så den får ut sitt motionsbehov.

Glöm inte att de blir vad man gör de till, skaffar du den som valp och är hård på den om att man inte får röra katt så bör den ju mycket väll kunna lära sig det utan större besvär.

Vill du ha "barnvänligt" (igen, jag skulle aldrig lita helt på någon hund och de blir vad man gör de till) skulle jag nog inte titta så mkt på bruksraser utan mer på mildare temprament så som på vinthundsraser, vallare och aportörer och sällskapshundar.

Skulle jag köpa hund på stamtavla, så som med en importhund så skulle jag gå på att det i många generationer finns tävlingsresultat eller tjänsthundar. Men jag skulle också titta på en hund som ska tränas och tävlas inom bruks, blir svårare om man inte vill ha fullt så skarp hund. Tidigare pojkvän som har dobe som tjänsthund inom vakt har importerat båda sina som valpar osedda på bara stam och att de på båda sidorna varit tjänst och tävlingshundar på hög nivå i flera generationer för att garantera att det inte är utställnings-skit utan en brukshund han skulle få. Är lite lotteri och gäller att vara så påläst som möjligt och helst ha kontakter som jag förstått det.
Har inte pratar närmare med någon utav de som importerat pitbull om vad de utgått ifrån, men de tränar/tävlar i weightpulling eller olika typer utav gameness och jag känner mig rättså säker att de har tittat på att föräldrarna och bakåt i flera generationer presterat bra inom de områdena.

Undrar om jag verkligen svarade på något nu eller bara svammlar runt lite Skäms

Rafflan
0

#15 det är det att jag har yngre syskon och kusiner osv, barn i familjen. Och hunden följer ju med på jul å liknanade så därför måste den funka med barn.

Klart barn inte ska vara själv med en hund, men om hunden inte tål barn går det snabbt för den att hugga :/

Måste inte vara en familje hund, och många har ju bruksraser och barn så ;)

ThunderClap
0

Som sagt, jag lärde mig gå emot dobermann som innan det att han i nästan vuxen ålder kom till min far blivit för hårt pressad och gjorde vad dobermann gör, de försvarar sig. Så han gav sig på alla män och hanhundar han kunde komma åt, men med uppfostran och uppsyn så gick det ok att ha honom kring barn sedan.
Hundar blir vad man gör de till vill jag säga med detta, skaffar du valp som desutom inte har dåligt förflutet så som våran första hade så finns det ju ingen riktigt anledning i världen till att inte kunna ha med den kring folk. Titta bara efter mentalt stabila föräldrar så underlättar det livet massor :)

simonelund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

alla raser du nämner är hundar som behöver en bra uppfostran mycket motion och hjärn gumnastik man kan skafa vilken hund som helst till familje hund om

1: täncker på att din hund inte är en leksak åt barnen hur snäl den är för om det gör ont och hunden säger till så använder dom oftast munnen.

2: Dobberman är en hund som behöver mycket hjärn gymnastick och den måste få arbeta det är en bruks hund likaså en rottis men om du ger dom dett så har du en sött hund som du kan gosa med i soffan.

3: när man ska köpa en kamp hund får man INTE glöma social träningen redan som valp att den vänjer sej med andra hundar som valp och lär sej upföra sej ordentligt med mäniskor och med hundar som valp.

om du gillar hur dobberman ser ut men du tycker att det är för krävande hund kolla på vinthundar dom behöver också motion men är lite lättare att ha och göra med.