Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4214 ggr
Schroder
0

American Bulldog

Varför har inte American Bulldog en erkänd hundras enligt skk?

Någon som har ett bra svar på det?

Mischa
0

Därför att dom stamboksförs av andra organisationer som inte är anslutna till FCI/SKK.

I dom flesta fall där raser inte är "erkända" i SKK handlar det om att deras organisationer inte är knutna till SKK på något sätt och är därför konkurrenter.

Svenska hundklubben däremot stamboksför standardtypen.

≧◔◡◔≦

Schroder
0

Hmm förstog typ hälften :P haha

Men om andra organisationer stambokför just ambull, varför kan inte skk göra samma?

Rasen har väl åndå funnits ett tag i Sverige som ja förstår?

[jakke94]
0

har ingen aning.. men det värkar inte finnas någon standard i rasen..

om man tittar på tex blocket så kan en ambull se iprincip se ut hur som helst..

sett några som liknat en engelsk bulldog, fast helvit (samma storlek) .. och en massa som liknar amstaffer fast helvita..

och sen vissa har "boxernos" och vissa inte :P .. så kan nog vara det.. att det inte finns någon standard för den rasen.

har hört att det är en otroligt svår uppfostrad hund, och har väldigt lätt för att bli agressiv, har även hört att det är den hundrasen som är "svårast"

[lottaeriksson]
0

#3 Klart det finns en standard!

Och anledningen till att de skiljer sig i utseende är att det finns två varianter i rasen, Johnson type (Classic) och Scott type (Standard).

Och sen vad det gäller dina uttalanden om att den har lätt för att bli aggressiv, vad baserar du det på? Alla Ambull's jag har träffat har varit jättegoa! Och de jag vet av som har hund av den rasen har aldrig haft några problem, vare sig det gäller agressivitet eller uppfostran?

[lottaeriksson]
0

#3 Standard hos ABRA

[jakke94]
0

#5 skrev i början; har ingen aning..

och det är inte "mina" uttalanden, jag skrev jag har hört.. :P
själv har jag bara träffat en och den var inte agressiv, man har hört att dem har en tendens av det… men som sagt, igen, detta är bara som jag hört!

Mischa
0

#2 det är mycket med det byråkratiska, jag vet inte heller hur entusiastiska eller intresserade rasfolket är att få rasen erkänd i SKK.

SKK kan i sig erkänna inhemska raser som ex. dansk/svenska gårdshund och hälleforshund, men jag tror inte dom har befogenheten att erkänna vad som hellst utan det är upp till FCI eller snarare amerikas motsvarighet AKC.

(det är inte bara att erkänna en ras)

#3 vilken ras som är svårast varierar nog i svar beroende på vem du frågar, men jag tror verkligen inte att ambullen är mer krävande än många andra aktiva raser i samma kaliber.

Utseendet varierar pga olika linjer, precis som att det finns hög och lågställd jack russell terrier, korthårig och långhårig collie.

≧◔◡◔≦

Schroder
0

Min arbets kompis har en Johnson type och han är totalt underbar, gosig och brötig, precis som dom skall vara :P

Tack för svaren jag fick reda på det jag ville ha :D

evelina87
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, rasen är inte godkännd av svenska kenneklubben. Den är enligt dem inte erkänd som en ras pga av att det finns två linger. Scott performance och Johnsson. Den förstnämnda är smärtare och mer rörlig än johnsson. Tyvärr avlas det Johnsson som är så breda att de får stora förslitningar i axelparti, dessutom är de så trubbiga i nosen att andningen inte fungerar..

Det är en stor förlust för den amerikanska bulldogen att John Kragenskjöld slutade med avel. Det var ifrån honom vi köpte vår första Amerikanska bulldog, Aston en Scott Performance med fantastiskt psyke. Glad, tillgiven och otroligt stabil. Fungerade jätte bra med andra hannar och trivdes med barn.

Tycker man om stoleken på en Rottweiler, men trivs inte med en enmanshund och vill ha en kompis som inte kräver en massa motion, så är detta den ultimata rasen. Se dock till att detv är en seriös uppfödare och att du får stamtavla. Rasen håller på att förstöras med all denna felavel och blandningar