American Bulldog
en heltecknad(!), vart är han stamboksförd?
http://www.blockybulldogs.com (föder upp standard ambull)
≧◔◡◔≦

Blocky har vi med varit i kontakt med,verkar supertrevliga!
Gillar inte att rasen är så liten i Sverige, rädd för inavel där :( Tycker det är sån skillnad på Amerikanskfödda och svenskafödda Ambullar.
Ett jäkla go i dom vet jag, älskar och måste får jobba mycket :) Superfin hund, jag är sååå sugen själv ;)
Ps, Danskfödda sägs vara väldig bra och dom har dessutom många fina linjer i danmark :)

Underbara hundar, dagpassar en liten tjej på dryga året.
har inte haft hand om någon hond som är så "katt lik" gillar att krypa upp i knäet och gosar massvis..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
http://www.blockybulldogs.com/ (Rättade till adressen)
Så otroligt vackra hundar! Jag får lite Alfons Töntbull-känsla. 
(Bild; Blockbulldogs, Teesa Tiddlywinks)

#2 ja rasen är liten trots att allt fler uppfödare verkar ploppa upp men i danmark har väl rasen varit större en längre tid, martin på blocky får man ganska snabbt förtroende för, det va ett himla fram och tillbaka innan dom fick sina första ambulls från true grit (?)
≧◔◡◔≦

#6, ja det är den uppfattningen jag med fått. Martin pratade vi med innan vi bestämde oss för Bullmastiff istället och han var himla ärlig och trevlig!
Inte för att de behöver vara bättre hundar för att dom är större men jag tycker man ser sån himla skillnad på amerikanska-danska-svenska. Danska är något mellanting som jag skulle kunna nöja mig med, amerikanska ska alltid vara "värst" vilket inte nödvändigtvis behöver vara bra för hälsan. Medan jag tycker det verkar vara något som saknas i den svenska ambullen då den alltid ser så liten och smal och "o-muskelös" ut.
Obs, att detta är inget jag helt vet eller har forskat sådär jättemycke i utan det är endast min egna personliga åsikt. Det ända jag vet och hört av bra hundfolk är att man ska kolla flera led bakåt så det inte är linjeavel vilket jag liknar på snudd till inavel och det är inget jag är så bestämd av att det inte får vara av den anledning, tycker bara inte man ska stödja det utan hellre då lägga tid på och få hem nytt blod ;) Dom jag träffat har varit stabila hundar men outtröttliga nästan ;) Kan tänka mig att det snabbt blir några cykelstunder för att få av energin där ;)
#7 Intressant att höra.
Jo, linjeavls används flitigt, det ger snabbt resultat men kan påverka negativt i längden.
Tycker ambullen verkar vara en mycket intressant ras, men det blir staff för min del nästa gång endå ;)
≧◔◡◔≦

#8, ja hur lika är egentligen ambull och amstaff? suttit och försökt utläsa den exakta skillnaden är? Dom är väl från början samma och att ambullen korsades med bulldoginslag om jag förstått det rätt? Svårt att hitta bra bakgrundsfakta på nätet ju :(
#9 amstaffen är helt och hållet plockade från rena pitbulls, och det finns pitbullinblandning inom vissa standardlinjer, men mer än så är det inte.
Ambullen skall ju vara just en ren bulldog medans apbt, amstaff och staffen är bull and terrier dvs en kombination mellan bulldog och terrier.
Så som jag har fattat det kan ambullen och apbt ha samma bakgrund i dom gårdshundar som dom amerikanska nybyggarna hade (dom tog ju med sig bull and terriers från england).
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Therese,
Grattis till den vackra Amerikanska bulldogen du har och härligt att du skaffat denna ras. Jag var en av de första med min familj som tog in den Amerikanska bulldogen till Sverige.
I vintras gick vår älskade Aston bort vid 9 års ålder.
Aston älskade att cykla, men det var ingen hit att köra långa cykelturer utan vi fick köra några hundra meter för att stilla hans cykelbegär.
Rasen är lämpad för korta ruscher och inte för långa distanser på grund av att de är så maffiga i frampartiet.
Gällande uppfostring är det kanon och låta valpen leka med en äldre "tuff" tik som ger dig lite avlastning. Vi hade Astons mamma som avlastade oss. Mycket ryggläggning är som vanligt bra för vilken valp som helst och det är lika bra att hunden får vänja sig vid att ligga på rygg lite då och då när det passar dig,Vilket småhundsägare oftar missar, därav deras beteende (drar inte alla över en kam). hör gärna av dig om du önskar mer info.
Härligt med brindel, var kommer han/hon ifrån?
Hälsningar
Evelina