Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1414 ggr
Ketang
0

Är han osäker eller aggresiv?

Min Whippet är from som ett lam hemma med familjen. När dottern tar hem kompisar (runt 3år) och busar så rör han inte en fena. Dom kan leka hur mycket som helst med honom och han är lika glad vad dom än verkar göra. Även om jag ibland sätter stopp för deras påhitt.

Men under en kortare period har han hoppat över staketet och verkligen terroriserat grannarna, vilket är fruktansvärt jobbigt! Våra grannar är dessutom lite "bättre" är oss och lite pedanta osv. På promenader osv bryr han sig inte så mycket om mötande människor. Men när han är på egna upptåg utanför tomten skäller han och nyper grannarna i benen vilket givetvis skrämmer vettet ur dom då dom inte alls är vana vid hundar. Han verkar osäker, men om han är det varför hoppar han då över staketet och in till det han är så osäker på?

[Renor]
0

Han kanske bara är uttråkad och han vet att de blir liv o rörelse när han hoppar över staketet…

Mischa
0

kan det vara så att han rymmer och hittar på "skoj" själv för att han är uttråkad?

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#1 Oj, vi postade samma tanke samtidigt :)

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det låter som att han har det lite småtråkigt som de andra säger. Vad gör du med honom om dagarna?

Loveradio
0

Understimulerad kanske?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Kan vara ett stress beteende som kommer från understimulering som flera skrivit. Kanske lite mer hjärngympa kan hjälpa?

Ketang
0

Han hoppar över när han är själv ute en stund och det spelar inte så stor roll vad vi gjort innan på dagen. Vi kan har varit i skogen eller tränat osv men är han ute lite för länge själv så sticker han.

Men, frågan är egentligen varför han nyper grannarna i benen? Han älskar folk som kommer hit och har aldrig visat någon rädsla eller osäkerhet vad gäller andra människor tidigare. Är det för att han är själv utan mig som trygghet han gör så?

Mischa
0

För att det blir liv i luckan av att nypa dom, dvs det blir roligare så när dom hoppar/springer/gapar eller vad dom gör.

≧◔◡◔≦

Ketang
0

#8 Okej, hm. Ja dom blir ju livrädda när han kommer i 200 knyck och skäller och biter dom. Har i dag satt upp plastpinnar med eltråd i två olika höjder ovanför häcken vi har mot grannarna. Ingen ström på, men det kan ju vara värt att se om det fungerar. Det är skit fult och ser ut som det bor en riktig tajkonfamilj här, men det är det värt om han stannar i trädgården nu!

[Ronon-m]
0

Tycker också det låter som understimulans. En trött hund orkar inte göra sådant… Du kan testa att ge honom en riktigt gott ben, märgben tex och då kommer han få kämpa med det istället för att ta ut det på grannarna :)

[Forest]
0

10 håller med dig en nöljd hund hittar inte på egna "hobbys"  för de är redan nöjda. Flört

Ketang
0

Men hur är det då med rasen? Väldigt många whippet ägare har höga staket just för att hundarna hoppar över annars. Alla dom kan ju inte ha understimulerade hundar. Och det är ju ingen arbetande hund jag har. Han borde vara nöjd med det han får. Förutom att han ibland hoppar över staketet är det en lugn och harmonisk hund som inte hittar på några bus eller har andra fuffens för sig.

[Ronon-m]
0

#12 Men testa att ge honom ett tex märgben så kanske han fokuserar mer på det än att hoppa över staketet. Testa skadar inte :)

Ketang
0

#13 Han tröttnar fort på ben av olika slag. Jag brukar ge honom paket med godis i som han kan pyssla med en stund. Men vi bor i hus och har för vana att ha öppet ut hela dagarna på sommaren så hundarna kan gå ut och in lite som dom vill och han ligger gärna ute på gräset. Men ska man sysselsätta honom med något får man ju hålla på jämt. Sen ligger det ben ute som han smugglar med sig ut och gräver ner, gräver upp, gräver ner igen osv osv. Men det verkar inte vara tillräckligt heller.

Vi har en ganska mysig trädgård med lite öppna ytor som han rusar på och buskar, stenmur, stubbar och en helt nybyggd hundgård med en massa spännande saker i som han kan pyssla med osv så tomten i sig är ju inte tråkig och som en fotbollsplan direkt heller. Vi brukar sätta ut dotterns pol på sommaren som han också roarsig med ibland. Men det hjälper inte.

[Ronon-m]
0

Jaha okej, då förstår jag. Vad jobbigt… Hoppas det löser sig för er! :)

Ketang
0

Ja, det hoppas både jag och grannarna också Skäms

Men vi har hittat ett "Gunnebo" staket som inte blir så himla dyrt att sätta upp. Vi hade tänkt oss ett snyggt trästaket, men det hade gått på minst 10 000:- och då är bara virket inräknat, med allt så hade vi nog varit uppe i 12-13 000:- Nät staketet det lutar åt att vi sätter upp i stället kanske kommer kosta max hälften.

I dag har vi nästan hunnit färdigt med hundhuset och han har varit i hundgården nästan hela dagen frivilligt efter som dörren hela tiden varit öppen. Så med lite sällskap verkar han hur nöjd som helst… Men det verkar inte som han ser vår andra hund som så mycket till sällskap.

[Forest]
0

nja jag menar inte hobby att hoppa över staketet utan mer för att hitta på att skrämma o bita grannarna. Det är en hobby som inte är så himmla bra påhitt iaf. Och visst Wippet kan hoppa o springa Flört bra staket är en stor fördel. Eran andra hund kanske inte är så rolig hund enligt honom heller? En fråga till har du bjudit hem grannarna till er fikat i trädgården osv? Tänkte om han då ser att de är välkommna och helt okej eller att du där får vara snabb på säga ifrån honom till nypa till grannarna så han lär sig. Ben osv trist att han tröttnar på det, gömma godis o sånt är kanske inte heller hans grejj heller? för det är annars lovande, jag går gömma leksak ute o sen ska våran hund leta den p ådet viset säger jag oxå namnet på saken. Våran äter nästan inget godis så därmed fick jag hitta på annat o leta efter :)

Ketang
0

#17 Att bjuda in grannarna är ju en kanon bra idé! Då kan dom få lära känna honom lite också. Meeen, tyvärr tror jag inte att dom är så glada i oss just nu. Tänkte att jag ska gå ner med en blomma i veckan och be om ursäkt ännu en gång. Kanske kan fråga dom om dom vill komma upp på en fika då… Riktigt bra idé! TACK!

fettmedkevlar
0

#14 Har man skaffat hund så får man ju se till att tillgodose aktiveringsbehovet hunden har. Och Whippet är ju en vinthund, dvs en hund som behöver få röra på sig ordentligt och aktivera hjärnan för att bli trött.

Oavsett ras så är mental aktivering ett måste för att hunden ska bli trött ordentligt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Ketang
0

#19 Och var står det att jag inte tillgodoser hans behov om jag får fråga?

fettmedkevlar
0

#20 Jag läste igenom inlägg #7 och #14 samt första inlägget, ser ingen text om hur du aktiverat honom mentalt. I något inlägg skrev du att du ger honom godis som han får sysselsätta sig med samt att du sätter ut en pool, och jag förstår inte riktigt.. Menar du att det är aktiveringen?

Om du nu tillgodoser hunden mentalt, på vilket sätt ger du honom aktivering då?

Ketang
0

Så bara för att jag inte skriver att vi spårar ett par gånger i månaden. Träffar andra hundar och leker/går promenader med och tränar vardagslydnad samt "party trix" så gör jag automatiskt inget alls. fråga i stället för att ta förgivet och sen döm. Jag togupp det jag aktiverar honom med på tomten eftersom jag ville förklara att tomten inte är så himla tråkig.

Zebben
0

Hans beteende behöver inte alls betyda att han är understimulerad som många skrivit. Jag känner snarare att hans beteende är något han har tagit på sig som en uppgift han anser att han behöver sköta.

För att få bort just detta beteende finns det en enkel lösning. Att sätta bättre staket.

Vill man inte sätta nytt staket så får man lägga ner en hel del tid på att ändra hans beteende mot grannarna. Skvallerträning är en mycket bra lösning. Googla på skvallerträning, har tyvärr inte riktigt tid att berätta mer om det.

Men som sagt…..beteendet behöver inte betyda att hunden är understimulerad utan snarare att beteendet är inlärt. Självbelönande dessutom då det blir action när han gör detta.

Mischa
0

Nä precis, dom flesta vinthundar är ju inte värst aktivitetskrävande och TS verkar ju aktivera sin hund mer än en stor del med whippet gör.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

#24 Vinthundar är inte krävande? Oh my säger jag bara.. Då vet jag inte vad du har träffat på för vinthundar.

Ketang
0

Och jag undrar ju vad du har träffat på för speedade vinthundar. whippet i alla fsll nöjer sig med ganska lite om man jämför med hundar som kräver en hel del…

Zebben
0

Håller med….vinthundar är inte direkt jättekrävande om man jämför med många andra raser. Visst har de ett stort behov av motion och få "springa/blåsa ur sig" men jämfört med krävande raser så som schäfer, malle, rottis, border c mfl så är de inte direkt krävande. Men här är det så klart väldigt individuellt.

Mischa
0

På vilket sätt är dom aktivitetskrävande? vad jämför du med då?

TS aktiverar sin whippet med spår och trix, vilket jag tror är mer än vad dom flesta vinthundar får när det kommer till hjärngympa.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Jag anser hittar hunden på ett eget arbete som 23 skrev. så bör man kanske ge den ett nytt arbete att göra dagligen. Behöver inte vara så krävande arbete kanske bära en sele under denna promenad ja vad som helst för enkel lösning men belöningen ska vara stor. Givetvis bättre staket och sen var med hunden mer ute o hindra grabben från få chansen att skräma grannarna. Synd att de är så aviga från komma över på en fika för att se att hunden faktist funkar o är klappvänlig :) Bra hade vart om han tar godis att de ger honom något då. Jag hade själv en grannhund som kom på besök han tyckte det var så trevligt att komma över utan matte Flört barnen älska han o man gick hem med honom, givetvis ringde jag o sa att han var här nu men vi kommer med han sen  :) vi ville pussa lite på honom först bara

Zebben
0

Om grannarna varit sammarbetsvilliga så hade de kunnat hjälpa till med träningen av Din hund. Tex att ändra hundens förväntning.

Tex att Du gett dem en påse med belöningsgodis i små små bitar. Varje gång de går ut på tomten  så ska de snabbt som sjutton kasta över en näve godis på Er tomt. Då har han att göra ett tag. Sen ska de fortsätta göra så varje gång de ser att han är ute och de är på väg ut. De måste också kasta gärna över hunden så han får vända sig om från dem för att kunna börja söka godis.

Då får man en förväntan bort från grannarna och ökar intresset på den egna tomten. Samtidigt upplever han grannarna som en tillgång som kan dela ut resurser.

Be Dina grannar om de har lust att hjälpa Dig med detta. Om inte så kanske det går att muta lite äldre barn (om de har några) genom att ge dem 10:- för varje gång De kastar ut godis till Din hund. Lätt förtjänta pengar för barnen och mkt bra träning för Er.

Ketang
0

#29 Men jag kan ju omöjligt aktivera honom hela dagarna. Det går ju inte praktiskt även om jag skulle velat det. Jag har klövjeväska på honom någon gång i veckan. Men det spelar ingen roll om han spårat eller bara legat i trädgården och solat hela dagen han hoppar ändå. Peppar peppar, nu har det inte hänt sen jag skrev första inlägget om det. Men det enda jag gjort skillnad är ett högre staket.

Jag förstår om hundar tar saker i egna händer för att dom är stressade/understimulerade osv. Men jag tror inte att han är det. Varför ska jag då ge honom mer jobb?

#30 Jag ska prata med grannarna och se vad dom säger. Kan det fungera är det värt ett snack med dom!