Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1883 ggr
Eywa
0

Har ditt barn blivit allergiskt?

Detta är kanske en konstig fråga men jag är 22 år gammal och självklart funderar jag på barn någon gång i framtiden.

Jag är rädd för att mitt/mina barn blir allergiskt.. Har något av era barn blivit det? Hur löste ni det?

Jag vet inte om jag skulle palla att göra mig av med både hund, katt och häst och inte få ha djur på kanske ca 20 år. Jag skulle vara olycklig ända tills barnet flyttade hemifrån.

Har detta hänt er?

Loveradio
0

Det är nått jag också oroar mig över, om mitt/mina barn jag skaffar i framtiden blir allergiska. Djur betyder allt för mig, så det skulle vara hemskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Det har ju kommit fram att barn som utsetts för djur redan som bebisar har mindre risk att utveckla pälsallergi än de som växer upp utan djur.

Eywa
0

#2 Det är helt sant, men det behöver inte alltid hjälpa. Jag känner en tjej som fick göra sig av med sina två hästar och sin hund, varav ena hästen hade hon haft i 15 år! Hennes dotter blev allergisk trots att hon blev utsatt för djur sen födseln. Den här kvinnan var helt förtvivlad och är det fortfarande..

Vattnadal
0

Jag har valt bort barn i mitt liv av den anledningen. När jag var barn hade vi alltid djur, katt från 2 års ålder, hundar från 6 års ålder, sen marsvin och lite annat med. När jag var 16 gick det inte att dölja min alergi för mamma längre. Läkaren rådde oss att avliva alla djur. Katten och råttorna omplacerades til bra hem, men hundarna fick stanna kvar. Vi tokstädade huset, våttorkade allt 2 gånger i veckan, ut med sängkläder lika ofta. Det gick bra för mig, men då var allergin inte så allvarlig, och har blivit bättre med åren.

Nu har jag massor av djur, och har inte en tanke på att göra mig av med ett enda, särskilt inte hundarna. Nu sover bara 4 inne, resten är ute i hundgårdarna, så det underlättar för min egna näsa.

Är mamman själv allergisk ökar risken att barnen blir det. 50% risk att ett barn blir allergiiskt för mig, det finns inte. Alltså har jag mina djur, och mamma får vara glad att ha 6 barnbarn via mina 2 systrar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

#3 Nej, självklart hjälper det inte alltid. MEn riskerna ska tydligen vara mindre.

Man får ju väga upp vilket som är viktigast för en. Barn eller djur.

Anibaz
0

Jag, mamma och syrran är pälsdjursallergiker, men vi har två katter och en hund, varav den ena katten är långhårig och hårar som f*n.

Allergi är ärftligt. Om du är allergisk men din partner inte är det, är det 50 % chans att barnet blir allergisk. Är båda allergiska är risken väldigt stor att barnet också blir det.

Eywa
0

Det här med att risken är högre om man själv är allergisk är ju väldigt intressant. Så om jag ska skaffa barn ska jag helt klart inte ha barn med någon som är allergisk xD

fettmedkevlar
0

Well.. Jag är pälsdjursallergiker och har haft astma och allergi sedan 2 veckors ålder. Vi hade två hundar när jag var liten, och det har gått bra.

Jag har själv idag 5 hundar och visst kan jag märka av min allergi i samband med förkyldningar. Kan ibland också känna av allergin mer om jag kommer till andra som har mer än en hund(beroende på ras förstås).

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Doglovers]
0

Det finns så många sätt att minska allergi problemet. Det är alltid tråkigt med allergi. När jag var liten så var jag och en annan tjej de enda som var allergiska på hela skolan. Nu är det tvärtom. Skrämmande.

Läkarna misstänker våran hygien hysteri. Barn badas innan dagis och även efter på kvällen. Det finns många exempel. Dom får knappt smutsa ner sej. "Skitiga barn är lyckliga barn" barn sjukdomarna vaccineras bort, (som tur är) Barn hinner inte bygga upp ett imunförsvar.

MEN om man har ett husdjur och blir allergisk kan man först försöka med att husdjuret får vara i vissa delar av huset/lägenheten. Och att man håller dörren till sovrummet stängt och förbud mot djur.

Jag kan fortfarande känna av vissa av våra hundar, men jag behöver ju inte stoppa ner ansiktet i pälsen på den. Sen kan det också vara att dom har en massa pollen i pälsen som man reagerar emot. Långhåriga katter kan man klara bättre än korthåriga, då det är ett ämne i saliven från katten som utlöser reaktionen. Korthåriga kommer åt att slicka mer i pälsen än långhåriga. Jag tål långhåriga katter bättre, men inte på sommaren eftersom det finns en hel massa pollen i pälsen.

Så kan man få hjälp att få tips och råd så kan man klara allergin bra.

Våra 3 barn varav den äldstta var väldigt allergisk som liten klarade av att växa upp på ett jordbruk med djur. Nu jobbar alla 3 inom jordbruk. och den som var sjukast är djurskötare. Så man får inte se allt för mörkt på allergin. Så tror jag det beror lite på vilken läkare man kommer i kontakt med.