Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2209 ggr
toodiloo
0

Samma foder till båda hundarna?

Vad tycker ni, kan man ha vanligt vuxenfoder till båda sina hundar? Säg att man har en 1åring o en 10åring av samma ras..

Michaela-N
0

Beror väl på, om de har samma behov, så visst, men en 10-årig hund bör ju oftast äta seniorfoder för att hålla vikten.

zickan
0

Jag har en 5 åring och en 1 åring. Nu har de precis börjat dela på samma foder. Men min äldre kastrerade grabb, kan ha lätt att gå upp och kan behöva annat foder snart. Senior eller light. Men hoppas kunna få plats med en extra frys snart och börja på färsk rullar igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

mjo, min äldre hund gör det nu.. Men om det inte skiljer så mkt i fett o protein kanske man bara kan reglera mängden o ge unghunden mer mat? Seniorfodret av det märke jag ger är 24/10 o det vanliga vuxenfodret 24/14

Michaela-N
0

Vad är problemet med att bara köpa två olika foder?

toodiloo
0

bor lite trångt o har svårt med förvaring. Sen tyckte jag att det var smidigt att köpa en o samma o slippa köpa 2 olika säckar åt gången..

Måste jag det så gör jag ju det, det var bara en tanke..

Michaela-N
0

#5 Ahaa….. Mjo men jag skulle nog ändå försöka få plats med två säckar. Du kanske kan förvara något i källaren, eller så köper du mindre påsar varje gång.

zickan
0

Själv med samma problem. Att ge ene adult och andra valp. Gör att man måste stå och höka över dom. Ena hunden/fd valpen på nu 1 år. Har svår för foder och får lätt utstlag men äter snabbt. Och den äldre tycker om att ta några tuggar, dricka lite vatten och sedan kanske fortsätta äta. Han äter väldigt långsamt och rätt dåligt på torrfoder.
Så det är ritigt skönt att kunna köra samma foder på både två just nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

toodiloo
0

6: haha, jo men vi bor på högsta våningen.. o mindre säckar blir väääldigt dyrt när hunden redan äter ett högkvalitéfoder. Jag får se hur jag gör, blir iaf 2 olika när den andra hunden är valp,. Får se sen hur jag gör..

[Rocky70]
0

Ser ingen anledning att ha olika foder.Det är precis som du säger att bara dosera efter behov.

Tycker själv att det här med seniorfoder är ett lyckat säljknep av tillverkarna.

[countess]
0

Vi kör på samma foder dock en 1 årig collie och en 18 månaders sheltie ! Samma tränings och motion för båda det funkar för oss! Så länge hunden mår bra och håller hullet borde det väl inte vara någon fara ? Jag är dock ingen foder expert!

toodiloo
0

valpfoder tycker jag väl iofs att man ska ge, men sen.. Många fodertillverkare har ju inte ens seniorfoder.. O som sagt borde man kunna ge unghunden mer bara..

Anibaz
0

Beror ju på. Har man två hundar av samma/liknande ras så skulle jag absolut försöka ha ett foder som båda fungerade på.

toodiloo
0

Samma ras är det, men helt olika ålder.. man får väl se iofs, om gammelhunden lägger på sig av det vanliga fodret får man väl köra senior igen..

SaraC
0

Jag tycker inte att det är fel, men det beror ju som flera andra sagt på om fodret passar båda. Tror också att seniorfoder, speciella rasfoder och så vidare i mycket är bara ännu ett sätt för tillverkare att tjäna pengar genom att få oss att tro att vår hund behöver just det fodret. Se på de fodertillverkare som försöker göra så naturliga foder som möjligt utan en massa konstigheter och onödiga ingredienser, de har oftast bara 2-3 olika foder att välja mellan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

toodiloo
0

verkar vara nästintill exakt samma innehåll förutom fett%, 10/14

zoolatri
0

Jag har två hundar, tiken är 8 år och hanen10 månader. De äter samma foder. De är inte av samma rad men av samma storlek och har samma energibehov, det fungerar jättebra. Behöver ena hunden mer av något kanske du kan tillsätta något i dennes matskål, fiskleverolja eller vad det kan vara.

toodiloo
0

ja, precis :) o kanske ge unghunden mer mat :)

Mischa
0

Klart du kan, så länge det passar båda.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Jag tror du kan med ge samma foder :) Det är i denna ålder de går in i mer vuxenfoder iaf funkar det på båda ser jag inga beskymmer med ge samma foder tvärtom smidigt :)

Jespersen
0

Jag har en nioåring och en femåring som har käkat samma mat sen "lillan" slutade med valpfoder :)

Det jobbigaste med att ge olika foder (för mig som har plats) tycker jag är att dom alltid vill ha varandras. Blir ett himla passande på dom.. Alla hundar vi har haft har åtminstonde vart helt övertygade om att gräset faktiskt är grönare på andra sidan ;) Även om det nu skulle växa lightfoder på andra sidan.

toodiloo
0

Jag får som sagt se hur det funkar. Gammeltjejen har lätt att lägga på sig men det funkar bra med seniormaten nu, får se om hon går upp av vuxenmaten eller om det funkar bra..

Naiz
0

Ras har väl ingen direkt betydelse..? Jag och syrran ger våra samma foder, eukanuba, och det funkar superbra. Jag har en stor och hon två små.

Så länge man hittar ett foder som passar så är det, som många skriver, bara reglera mängden. Och nu pratar jag om vuxna hundar, eftersom du själv skrev att du ska ge valpfoder och sen övergå till förhoppningsvis samma :)

Jag tror inte heller riktigt på light/senior. Utan det är väl bara välja ett vanligt foder med mindre protein/fett om det skulle behövas.