Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3936 ggr
Chilli10
0

Kantarellplockning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu haft semester och sista veckan har vi 3 gånger gett oss ut i skogen för att plocka svamp. Vid första tillfället hittade vi det på bilden nedan :)

Chilli tycker det är jätteskoj att springa och busa i skogen, hon får verkligen tokryck :D Lite jobbigt att vänta medans svampen plockas bara. Vi har haft sele (hennes nya snygga rosa av märket Hurtta;) samt långlina. På så sätt kan hon springa lös, men man har ändå koll på henne :) Funka kalas-smidigt tkr jag.

Tycker din/dina hund/hundar om att vara i skogen?
Har ni hittat ngn svamp? :D (om ni nu brukar leta!)

Chilli10
0

Detta hittade vi andra gången, det var verkligen HUUUR mkt som helst, överallt. Sträckan vi plockade på då var ca 150 meter lång. Tungan ute Galet mycket helt enkelt!

Sackum
0

Härligt! :D Vad blir det av svampen sen? ^^

Har själv varit urusel på att hitta kantarellställen och inte hittat ett enda i mitt (ganska korta ^^) liv, tills förra året. Då gick vi till vår närmaste skog bara och hittade flera liter, annars hade vi bara letat i skogarna runt Dalslands lilla fjäll. Xavi var förstås med, alltid kul att vara i skogen med honom, finns så mycket aktiviteter man kan hitta på där. :D

Chilli10
0

#2 Har rensat den, ätit en del redan också :) Men kan säga att efter detta jättefynd får jag och sambon inte plats med mer i vår lilla frys. så får plocka och sedan ge bort, för det är så himla kul att plocka så låta bli kan jag inte göra om jag väl hittat ;)

Ja, visst är det roligt att vara i skogen! Vi lekte lite kurragömma också, tyckte hon var kul. Sen balansera på trädstammar. :)

Chilli10
0

Glömde skriva att hon käkade en hel del blåbär från risen också, ser så sött ut ^^

Sackum
0

Haha, känner igen det! Älskar också att plocka svamp, men tycker det är jätteäckligt att äta… Någon enstaka smörstekt kantarell kan dock vaa gott ibland. C:

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste bara fråga. i vilka sorters skog hittar man kantareller? lövskog eller det kvittar?

Medarbetare på Hundar.ifokus

pius314
0

#6 saxat från svampguiden "Växer i löv- och barrskog och är vanlig i hela landet utom i Norrlands inland. Förekommer även i fjällbjörkskogen." Så det är bara ut och älga runt i skogarna :-) Ts: åh mums sååå kul att plocka, halvkul att rensa, men de är ju iaf inte så angripna av mask tack och lov :-) Vi har också varit ute med långlina och det är en riktig hit för lillkillen :-D

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Doglovers]
0

Jag var ute och plockade 10-12 liter på bara ett ställe. Det var alldeles gult där jag stog. Man vet ju knappt vart man ska börja. Var även ute i går och då hittade jag bara några ensamma gulingar. Tror det varit andra före.

Mina vovvar får snällt stanna hemma när jag plockar bär och svamp. Så himla jobbigt att ha dom i koppel. Men har jag valp så får den absolut följa med. Sen när jakten börjar har jag alltid en hund med mej. Bra träning på söket då. Då sitter man oftast still rätt länge. Super effektivtSkrattande Längtar tills trattisarna kommer. Då brukar jag fylla en korg varje dag. Bär är jätte dåligt här i år.

Chilli10
0

#7 Nej det är ju inte superkul att rensa :P  Nu är dock svampgränsen i vår frys nådd, så vi får ge bort det vi plockar framöver ;) Vad kul!

#8 Haaha, men visst är det roligt när man hittar så mkt ändå :D Ja, kan tänka mig att det blir jobbigt att ha flera hundar kopplade att hålla reda på.

Vår rottis fick alltid gå lös, han fullkomligt älskade det :)

Michaela-N
0

Mumma! Skicka gärna hit en påse, ääälskar kantarellmackor stekta i smör…. :)

[Asta]
0

åh vad jag blir avundsjuk. Vi brukar plocka svamp men har inte varit ute i år. Verkar vara ett bra svampår! Kanske får ge oss ut. Nu för tiden har jag maken i skogen och han har super lokalsinne. Förr hade jag en hund som jag lärt att när jag sa "nu åker vi hem" så gick han direkt till bilen. Själv har jag nämligen en förmåga att gå lite vilse i skogen. Men Hade jag jycken med mig så kunde jag gå som jag ville.

Aldrig funderat på att lära hunden kantarellsökning? Vi har pratat om att göra det med våran när han blir stor.

pius314
0

#11 har du gps i mobilen? Då kan man ju släppa en nål där bilen står och sen vandra fritt (så länge batteriet inte tar slut :-S) Jag har visat kantareller för vår valp, men han vill äta upp dem, så kanske nästa år :-)

Chilli10
0

#10 Haha Skrattande

#11 Åh vilken bra kommando :D Själv har jag bra lokalsinne, och det är skönt. Jo faktiskt, vi har börjat lite smått. Har tänkt att gå efter en artikel jag läste på canis hemsida om hur man lär hunden kantarellsökning. Det går sakta frammåt. Största problemet är ju att man måste ha ett par färska kantareller :P

#12 Haha, Chilli åt också en kantarell när vi var ute :P

[Asta]
0

#11 har bara jobbtelefon och vi får inte så flotta mobiler så jag har inte någon supergps precis. Och på den tiden fanns det definitivt inte.

Men maken fungerar bra Glad. Använder mobilen för att ringa maken så får han agera gps. Och valpen - äter den inte allt? Eller har det stadiet gått över?

#13 just nu verkar det inte vara några problem att få tag i färska kantareller tycker jag det ser ut som.

Anibaz
0

Mamma älskar kantareller och tycker att jag ska lära Smilla kantarellsök. Har aldrig varit och plockat kantareller men det blir väl säkert av någongång.

Ang skogspromenader så blir det flera gånger i veckan. Har alltid haft mina hundar lösa i skogen och det är det absolut bästa som finns!

pius314
0

#14 he he, tro det eller ej men han äter inte ALLT längre, mest ätbara saker +platta grodor på vägen och hästbajs :-D

Karmatarerskanise
0

OM fryse är full kan man torka svamparna också, då får man plats med mycket.

Själv älskar jag att plocka svamp, men gör inte det längre pga fästingar.

Chilli10
0

#14 Haha, tänkte främst på att hålla dem färska.

#17 Det går ju också, men de känns inte lika användbara då. Har dessutom har jag hört att man inte ska torka vanliga kantareller. 
Det går ju att duscha direkt när man kommer hem, då hinner de oftast inte sätta sig..

Karmatarerskanise
0

#18 För mig har de funkat fint. De sväller ju sen när man blötlägger dom, och sen använder man dom som vanligt.

Visst kan man duscha, men en fästing hinner sätta sig under de timmar man är i skogen. Dessutom var det något som bet mig i handen sist så hela handen svullnade upp :P

Chilli10
0

#19 Jag har då aldrig fått en fästing efter att ha vart i skogen. (Som tur är!)

Naiz
0

Usch vad fusk!!! Jag va ut idag och kollade efter svamp.. Men jag hittade kanske ett par nävar bara :( Antingen har nån vart före eller så är det för torrt i skogen här.

Hur dan är den skogen du springer runt o plockar svamp i? :)

Chilli10
0

#21 Jadu, har varit i några olika. I den första var det rätt fuktigt iom att det regnat enorm mycket dagarna precis innan. Annars så är det blandat med löv- och barrskog. Haha, svårt att förklara mer :P

Naiz
0

#22 Ungefär som jag då ^^ Bara att nu vare torrt i backen. Finns det nåt speciellt ställe i skogen som du hittat flest? Om du tänkt på det? :)
Jag försöker hitta mej ett guldställe men attans vad svårt det är!!!! :p

SaraC
0

Jag brukar gå några vändor med en kompis och hennes mamma, de är båda fantaster och har delat med sig av sina hemliga ställen. Annars plockar jag inte om jag inte ändå är ute och ser svamp. Äter inte själv men sambon gör och vissa år blir det ju mycket och då är det kul att ge bort.

Min hund älskar att vara ute i skogen överhuvudtaget, det går också bra att ha med honom att plocka svamp, han går i långlina som jag sätter fast i mitt hundförarbälte och sedan sysslar han med sitt. Värre att ha med honom när vi plockar bär, då ska han vara med och äta.

Har inte plockat någon svamp än i år, vi brukar börja i augusti, men här är lite av förra årets skörd.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
0

ÖH, har vart ute o gått o gått här o där men svamparna gömmer sig lr så är jag på helt fel skog Tyst Enja är en höjdare på att gå i skogen o upp o ner överallt. Tyvärr så fasnar halva skogen i pälsen men även den är hon duktig på ta bort, jag hjälper henne förståss med ta bort de hon inte får bort.  Har lyckas hitta kantareller till 6 mackor då var det inte överdrivet mycke tvärtom ganska lite på varje macka. Idag gick vi men hitta väl 8 st ingen ide att änds ta hem dom, grymt besviken. Får bli skogen i helgen ta med lite o äta o gå ett par timmar våre val tusan om jag inte ska hitta lite svamp jag med FlörtObestämd

Chilli10
0

#23 Alltså det är Väldigt olika. Kan faktiskt inte komma på ngt speciellt ställe..

"Vanlig kantarell växer allmänt i mossig barrskog eller blandskog, särskilt under år 
med mycket försommarregn. Den kan växa tillsammans med många olika träd,
varför man kan finna den i olika sorters skogsmarker, ofta längs skogsvägar och stigar. 
Kantareller finns till exempel i bokskogar, ekbackar, björkhagar, i kanter av björkkärr,
i mossiga granskogar och på tallhedar.
Själv hittar jag ofta kantareller i svårforcerade, sumpiga, mörka och risiga granplanteringar,
såväl som ute på öppna, luftiga enebackar." från jansonsfrestelse.com

Så lite var stans kan man säga :P
Om skogen har blivit nerhuggen o det har åkt maskiner eller liknande så kan det komma kantareller i dessa spår efter några år har jag även märkt ;)

#25 Fel skog tror jag inte ;) Men ibland kan de verkligen vara klurigt gömda. Växa under mossan, under grenar osv :P

[Asta]
0

Vi brukar säga att man måste väcka "svampögonen" - när man väl gjort det så ser man dem.

Chilli10
0

#27 Ja så är det nog :) Man ser dem bra från hästryggen har jag märkt också Tungan ute

thilda-
0

jag har plockat 2kg kantareller med svärmor och gubben min :) o så klart så följde akillez med… Skit kul tycker vovven o trampar sönder allt för oss just för att han blir så jävla nyfiken när vi sätter oss på huk och plockar som galningar så han trampar ju runt o ska kolla va vi gör

Naiz
0

#26 hehe ja det är väl bara för mej att fortätta leta då :)

Anibaz
0

Vart hittar man kantareller? Vi har en enorm skog här som är både barr och löv, finns det där? Vart växer dem flitigast?

Chilli10
0

#31 Du kanske får svar i #26? :) Men ja, där borde det finnas :D

Naiz
0

Ja och nu kom grannen med en hel påse svamp.. VART HITTAR DOM DEN!? Fy vad orättvist när alla andra hittar men inte jag :( :p

Chilli10
0

#33 Inte kul om man letat i samma skog :(

SaraC
0

Angående att hitta svamp…

Först får man leta och leta, sedan hittar man sina "ställen" och då är det mycket lättare att gå ut och plocka sedan, år efter år. Alternativt att man har tur och snabbt råkar på ett guldställe Glad

Sedan finns det ju massor med annan svamp än just kantareller som man kan äta, men då gäller det att ha kunskap eller en bra svampbok med sig ut i skogen så man inte tar fel på giftiga sorter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chilli10
0

#35 Ja, det har du så rätt i :) Själv har jag haft tur och fått lite hjälp på traven av morföräldrar och föräldrar.

Det är ju även som så att skogen förändrar efter några år och svampen/kantarellerna börjar komma på nya ställen och ibland även försvinner från andra ställen.

Naiz
0

Ja dom jag vågar plocka är gul och trattkantarell. Dom andra ger jag mej inte på än så länge :p

Nej det är inge kul alls när man går i samma skog, och känner att det är ju ingen mening att fråga. För dom lär ju inte säga det ändå. Folk behåller sina svampställen för sej själva. På alla sätt o vis ;p

Chilli10
0

#37 Haha, nae jag tror inte heller att det lönar sig att fråga Skrattande