Engelsk staffordshire bullterrier?
Jag är en 26 årig tjej som länge har funderar på att skaffa en "staff". Medans jag funderar så sitter jag och läser all fakta och information jag kan komma över. Jag har erfarenhet av hund sedan tidigare, jag har bland annat haft omplaceringshundar av olika raser och storlekar.
Några funderingar jag har och som jag hoppas kunna få svar på av någon staff-ägare, eller annan kunnig person, är:
* Hur mycket aktiverar Ni era hundar?
(ge gärna förslag på hur en dag kan se ut)
* Hur mycket klarar en staff, egentligen?
Så vitt jag förstår så är de väldigt känliga för värme?!
* Vanliga rassjukdommar?
Finns de? vilka är de?
* Tipsa gärna om bra uppfödare!
Jag vill inte ha en hund som kräver timmar av aktivering varje dag utan jag söker en pigg och glad kompis som är med på det mesta. Alltifrån långa skogspromenader till agility och lydnadsträning på "hobbynivå" och så klart en massa mys!
Vår hane är en ganska lågaktiv herre och avskyr promenader (bara transportsträcka i hans ögon).
Så vi har ett bra "fält" i närheten som vi brukar gå till, där han får springa lös och flumma som han vill (vilket han gärna gör) och även göra lite godislet som är hans absoluta favoritlek!
Han ligger gärna inomhus och tuggar på någon leksak eller ett tuggben.
Något han dock verkligen gillar är weight pull och vi kommer att införskaffa honom en egen sele i höst.
Träna tricks är också något han tycker är kul, så det ägnar vi oss åt med.
Lillfröken är bara 8 veckor och där är det mest bara bus och lära känna i nuläget.
Våran hane är väldigt känslig för både värme och kyla, även om värmen är jobbigast.
Så större delen av dagarna under sommaren, ligger han på ett svalt ställe och vilar.
Vintertid är det täcke som gäller, annars fryser han.
Dock går det som sagt bättre på vintern när han fått täcke, då springer han gärna runt.
Så våren och hösten är då han trivs bäst.
* Vanliga rassjukdommar?
Finns de? vilka är de?
Demodex är tyvärr en ganska vanlig sjukdom inom rasen.
På Staffordshire Bullterrierklubbens hemsida står mer om demodex och även annat.

Tack för ditt svar! =)
Inga långa skogsturer under sommaren alltså?!
#2: Möjligtvis på kvällen när det är svalt, men annars är det uteslutet för vår del åtminstone.
Inga långa turer what so ever när det är varmt.

(ge gärna förslag på hur en dag kan se ut)
Nu är ju våran tant 12 år gammal, så hon orkar ju inte lika mycket längre. Men hon brukar hänga med på det mesta ändå. Långpromenader går vi inte med någon hund när det är varmt, men annars går vi ändå 1-2 timmarspromenader och det klarar hon av :) Sen just nu blir det väl inte så mycket träning längre, men när hon var yngre var det lite mer, trix, hjärngympa osv..
Ja dom är ganska känsliga för värme och kyla. Men om det är varmt så brukar vi duscha av våran tjej innan vi går, då är hon avkyld och klarar sig ett tag :) Och sen har vi bara täcke på vintern så går det bra :)
Dock vill hon inte gå ut om det regnar ute! Då går man saaakta och vill inte röra på sig nästan ;)
* Vanliga rassjukdommar?
Finns de? vilka är de?
Som NinniH sa är tyvärr demodex vanligt. Vi har haft 2 staffar varav båda har haft demodex.

#3 och #4 Stort tack för era inlägg!

Oj ser att jag skrivit lite fel i #4 ^^
Det ska inte stå "Sen just nu blir det väl inte så mycket träning längre, men när hon var yngre var det lite mer, trix, hjärngympa osv.."
Utan att nu blir det inte så mycket träning längre, blir lite trix och hjärngympa och lite mer.
När hon var yngre så var det lydnad,spår, sök, agility, upplet osv.. :)