Mannen som talar med hundar
hej, är det sant att tv-pogrammet "mannen som talar med hundar" (tror det heter så) ger hundarnaxstötar när de gör fel? Isåfall vad tycker ni om det? Vill bara höra er kommentarer:)
Hundarna stötar**
Nej det är inte sant. Var har du hört det?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vart jag har hört det ifrån vet jag inte möjligtvis kan det vara från någon tining. Eller så är det bara en myt.
Själv har jag inte hört något sånt. Men jag tränar inte hunden som han heller
Okej, men det har gått mycket prat om sånt har jag hört. Kan kolla på Google om jag hittar något.
Själv har jag ingenting emot han , men här hittade Jag en text… http://hundkartan.se/index.php/Allmant/cesar-millan-pa-gott-och-ont.html
Om du söker här på sajten hittar du massor av trådar om Cesar Milan.
Jaha tack:)
Han gjorde de i ett avsnitt… hunden var helt galen, de klippet finns på youtube!
Om man bortsker från de fallet tycker jag han är jättebra faktiskt. men jag är absolut inte för tötar mm !!!
Jag vet bara ett avsnitt där han använde sig av att ge elstötar, gillar inte honom ändå..gjorde det förr.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Det finns ju ett avsnitt där han ger elstötar till en hund men det är väl knappast någon metod han använder sig av regelbundet. Kallar man sig själv en person som kan tala med hundar och påstår sig vara så duktig på hundar tycker jag att man ska kunna träna hundar utan att använda sig av el eller annat som kan skada hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#11 Håller med dig .)
För mig är han ingen hundtränare
#11 och #12 Jag håller med er! Det var de jag menade med det jag skrev.
Vill han ha Positivt kritik för det han gör, så gör han det på fel sätt. Visst han är säkert jätte duktig på att ta hand om hundar. Men jag tycker han använder sig av fel metod.han är ingen förebild för mig direkt. Men däremot gillar jag den andra tjejen, vad hon nu än heter. Hon som är med i "it's me or the dog" :)
Elhalsband används på hunden Spike som inte låter familjens katt vara ifred. Detta talar de dock inte om. Sedan har jag fått berättat för mig att el också användes på en hund som de ville skulle hålla sig undan ormar.
//Lina
Han har ibland i vissa fall använt elhalsband men den lilla stöten som hunden får är så liten att det bara får hunden att reagera och brytas av. Han han själv lagt halsbandet på ägarna så att dom fått känna på stöten och dom har sagt att den känns knappt.
Jag tycker inte direkt om elhalsband när dom har en stark stöt, men om man använder en sån liten stöt som Cesar har, så ser jag inget problem med det faktiskt. Jag använder samma koppelkorrigeringar och mycket samma tänk som Cesar. Så jag tycker att han har rätt i det han gör :)
#16 Håller med dig!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tycker han går lite för långt:(, Jag föredrar ingen våld alls
#15 Jag tror jag såg det programmet. De hade haft en hund som blivit biten av skallerorm och använde då elhalsband och gav hunden stöt när han kom för nära ormen.. De testade först med hans Daddy.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Spike reagerar med att tjuta i högan sky och försöka gömma sig under en soffa efter att han fått en stöt, samt biter till över armen på sin ägare som sitter intill, så jag är inte så säker på att det knappt känns, enligt honom.
Men hur som helst, elhalsband tycker jag är ett förkastligt redskap och jag är glad att det är förbjudet i Sverige. Cesar har sagt i intervju att han lär sina klienter att använda det på ett "humant" sätt. Jag tycker inte el är humant på något sätt alls.
//Lina
#20 Precis, det är inte humant alls.
Sen kan ju inte vi som tittare veta hus "svag" eller "stak" ström han ger. Man får titta på reaktionen hos djuren och avgöra vad man tror.
#20 Ja det är bra att det är förbjudet i sverige, borde vara det överallt.
#20 men det är troligen inte utav smärta, utan utav att han bli förvånad. Min hund piper till när jag korrigerar honom. Eftersom han bli förvånad :)
#23 Jag skulle vilja påstå att det hadlar om obehag, inte förvåning.
Tror jag inte. Om jag blir lite förvånad, vi säger att någon kommer och lägger en hand på min axel utan att jag vet det. Då kan jag ju skrika till för att jag inte var berädd på de.
#16/#17 Varför ska man behöva använda sig av ett obehag om man kan "tala med hundar"?
Nu vet ju varken ni eller jag hur mycket den där stöten egentligen känns, men tittar man på klippen ser det ut som att hundarna reagerar skarpt på dem och det ger i alla fall mig upplevelsen av att de verkligen känner något mer än bara ett koppelryck som ni jämför med.
#25 Är mer än ljudet som visar vad det är för reaktion.
Men vi uppfattar det uppenbarligen olika.
#25 Eh? Normalt funtade hundar reagerar inte med att tjuta på grund av att man tar på dem i en träningssituation. Okej att både människor och djur kan tjuta och hoppa till om man överraskar/skrämmer dem, men det är väl knappast med sådana moment man jobbar när man tränar en hund?!
#26 för att få hunden att bryta beteendet. Obehaget bli ju bara en jättekort tid men efter det så får ju hunden ett slags beröm av ägaren, vem det nu är, när den gör rätt.
Jag vet inte men vad jag sett när ägarna testar halsbandet är att det är väldigt liten stöt. Jag går bara på vad jag sett och tror :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För elhalsband används ju inte i sverige……
Eller hur….
Vet tyvärr dom som tillverkat egna och använt tiogånger farligare…
Dock säger jag inte att det e rätt utan menar att det finns i sverige oxå
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#30 Nej det är ju som så att bara för att ngt är förbjudet så är det ju oftast inte så att det inte förekommer alls.
Hembränt, våldtäkt, mord, hundkamper, incest, osv osv.
Cesars metoder tycker jag verkar effektiva som nödlösning för sådana som inte har tid eller inte vet hur man ska lösa det långsiktigt eller förebyggande.
Med effektivt menar jag inte nödvändigtvis bra, bara så det är sagt.
Vissa saker jag lärt mig från honom har fungerat, men i längden har klickerträning gjort hans metoder helt överflödiga och jag och mina hundar har ett mycket bättre samarbete.
Just diskussionen om hans elhalsband blir lite svår när det tas upp att det är olagligt. Stackel är också olagligt, men här i Spanien används de på var och varannan hund. Så är det kanske lite med elhalsband i USA?
Med det inte sagt att det är ok, förstås. Bara att vissa ställen inte har kommit så långt i utvecklingen än. Tyvärr har väl Cesar inte uppgraderat sig heller…
Vissa av Cesar Millans metoder är bra. Sen så finns det också andra metoder som han använder som inte är okej alls.
Ni som sett programmet - har ni märkt att han brukar sparka bakåt mot hundens bakkropp? Han siktar mot skrevet: hunden blir antingen vild och börjar hoppa och brottas eller tittar upp på honom och sätter sig ner (på ett skrämt och smärtsamt sätt) med svansen tätt mot bakbenen (inte mellan benen dock, men ändå pga rädsla).
Denna video visar denna "metod" utmärkt så att man förstår, och titta på huskyn, den gör ingenting och när han sparkar i skrevet på hunden så blir den vild och börjar hoppa.. Inte särskilt överraskad.
Våld eller smärta är inget alternativ för mig alls.
Jag bor ju i utlandet och far se fler avsnitt pa tv an de som sands i sverige - de mer valdsamma avsnitten.
Till exempel sag jag i forrgar hur Cesar Millan larde en hund att inte vara aggressiv mot agarnas motorcyklar (endast nar de var pa) och att hunden tydligen hade valdigt mycket separationsangest och for att lara hunden att tycka om motorcykeln och att inte ha separationsangest anvande han ett elhalsband. 
Medarbetare på matlust
#35 Tror jag har sett det avsnittet. Det var en jack russell va?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#35 Jag har också sett det avsnittet :(
Men det där är inte smärta, det är en maktkamp, hunden reagerar så eftersom en människa satte stopp för honom och han försökte ta tillbaks kontrollen… Och han siktar inte mot skrevet, han har sagt att han siktar mot höften på hunden.
#38 Och det är ju mycket bättre att han siktar mt hundens höft?
Nej fy sjutton för sånna översittar metoder.. blä!
#39 Ja då minns jag rätt, tror inte ens jag kunde kolla klart på det avsnittet då det gjorde ont i mig att se hunden må så dåligt.
Jag borjade gapskratta for nagon dag sedan nar jag tittade pa hans program nar han forklarade att problemet varfor agarnas hund var som den var ar for att de berommer hunden for mycket!
Berom ar en dalig sak och det ar nar man berommer hunden som den blir dominant.
Eehh… Ja du… 
Medarbetare på matlust
Såg precis honom anväda stackel på TV. Jo visst, jätte bra hundtränare som behöver använda sig av sådant.
#35 Usch, symptombehandling som bäst. Det GÅR INTE att ändra en hunds känslomässiga inställning till något genom att bestraffa den, i "bästa fall" får man den att sluta visa hur den känner. Vilket många nöjer sig med. Tills det pyser ut i något annat problembeteende.
//Lina
#44 ;)
Cesar fungerar om man inte har tid eller ork att jobba ordentligt och långsiktigt med sin hund, och vill att det ska "se" bra ut.
Men… *suck* varför vill man inte jobba långsiktigt?
#48 För att hundar är gulliga
?
Ja tyvärr är det väl ofta så… 
I mitt kvarter finns det inte en enda som jobbar med positiva metoder, utan de kör alla antingen Cesars metod eller rena sparkar/slag mot ansiktet. Grrrr…
#51 Här där jag bor har nästan ingen någon kontroll på sina hundar och bryr sig inte heller :(
#38 Men på vilket sätt kan det vara mindre smärtsamt att bli sparkad i höften? Man ser ju klart och tydligt på vissa hundar att hälen studsar mot skrevet.