Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2436 ggr
Ninja
0

"Kamphundsförbud i bostadshus"

http://www.skk.se/ovrigt/kamphundforbud_i%20bostadshus.htm

Vad kommer sen? Totalförbud på allt vad "kamphundar" heter? Skrikandes

AnneN
0

Har tur att Lulebo inte har infört nått sånt förbud, jag talade tom om vad jag har för blandis då vi skrev kontraktet på lägenheten och dom sa att så länge jag följer lagen så är det upptill mej vad jag vill ha för ras

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellinor_ludde
0

aaa, jag blir så jävla förbannad (ursäkta utrycket)!!
Folk sitter och klagar på att såkallade "kamphundar"
är livsfarliga och absolut inte får vitsas vid barn m.m
Men det är ju inte rasen det är fel på. Vi tar ett exempel.
Pitbull som många tycker är en 100% kamphund kan
vara hur snäll som helst(luddes bästa kompis är blandras
mellan pitbull & dobberman)visst den är ju från början
avlad till sådanna liknande saker men om man är en
erfaren hundägare så blir inte hunden som vissa beskriver.
Det gäller bara att ha bra hand om den och vara mycket
erfaren om själva rasen. Det gäller även om att ha en
bra hand och inte låta hunden bli dominant. Min kompis
på brukshundklubben skulle gå och säga hej då efter en
timmas träning med våran instruktör. Hon hade sin lilla
shih tzu med sig och hon var på väg mot katarina då
hennes mamma ryckte tag i henne och nästan skrek
att hon absolut inte fick gå nära dom eftersom katarina
(som har 45års erfarenhet av hundar) hade en amstaff?
Fy fan, man blir ju spyfärdig. Så där stod den lilla valpen
med vifftande svans och min kompis mamma stod helt
livrädd och mummlade om att den kunde slita deras
hund i stycken?! Gud va man blir arg asså, kunde inte
låta bli så jag gick själv fram och sa hej då och hälsade
på den lilla amstaffen och farlig?! Ne inte ett dugg..
Han satt så snällt och slickade mig i ansiktet :')
Så ibland fattar man inte hur vissa tänker. Gud asså..

Ellinor_ludde
0

Ibland är det så också att De hundar som benämnts "kamphundar" av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit "pitbull-liknande" hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös. Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper. De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna "laborerat" med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera.

Ellinor_ludde
0

dvs vissa ungdomar skaffar liknande raser för att tex spela balla för kompisar och tycka det är skitballt att gå runt med en pitbull.
Det är en hund, precis som andra hundar har de ett levande djur
och ta hand om ingen leksak som man kan ställa undan när man tröttnar.. Gud va förbannad jag blir på sådanna.

Ellinor_ludde
0

oj det blev lite knasig text i inlägg #4
Hihih, hoppas ni förstår vad jag menar.

AnneN
0

Måste bara tillägga att då jag och en kompis i skolan skrev en uppsatts om just kamphundar så läste jag lite extra om pitbull och från början så var dom avlade för att vara familje och gårdshundar.

Sedan då det gäller hundkamper så var det så att så fort en hund visade minsta agresivitet mot människor så avlivades dom på plats för dom kan inte ha en hund som anfaller människor om dom skulle kunna gå in å avbryta en hundkamp!

Om bara folk kunde ta reda på fakta själva och inte bara tro på det som står i tidningen så skulle dessa raser antagligen aldrig fått dåligt rykte!!!

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

Aaa, är jätte intresserad av detta och kan jätte mkt om det utantill. Kanske därför jag är så angaskerad i just denna tråd.
Haha, skriver ganska långa texter också. Men jag tycker att
världen är en riktig sjukplats och vissa behandlar djur som om
de inte hade kött och blod precis som vi människor, de är lika
mkt värda som vi och de ska ej behöva utsättas för detta.

AnneN
0

Håller med dej helt och hållet.

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

aaa, Problemet med att olämpliga hundägare skaffar sig hundar som skydd, eller statussymbol är ingen nyhet i Sverige. runt 1970-talet var det Schäfrar som var populära och mot slutet av 1980-talet var det Rottweiler och Dobermann som var mest drabbade, men genom ett bra arbete av respektive rasklubbar så har intresset minska bland olämpliga ägare. Problemen med "Pitbull-hundarna" är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen säljer  hundar till vem som helst. Läser jätte mycket om dett i tidningar & på datorn. Så läser jag allt jag
kan hitta och liksom sammanfattar det i huvudet XD

Missy
0

Nr 6, fast det har du nog ratt i att dom inte avlats till att bli  aggressiva mot manniskor men jag ar inte orolig for min egen skull att bli attackerad utan jag ar mer radd att min hund ska bli det.

AnneN
0

#10 Det kan jag mkt väl förstå att du är orolig för, men med bra uppfödare och rätt ägare så är inte pitbull, am.staff mfl farligare än tex en labrador eller pudel

_**/Mvh Anne

Sandra76
0

Som skrivet ovanför -så är många gånger det som media beskriver har varit en kamphund, så är den oftast inte rasren.

Nu menar inte jag att en blandras med ex.vis amstaff är helt fel, men precis som med en del rasrena hundar så kan en del blandraser inte bli bra.

Och med en svag ledare så blir det ju aldrig bra.

Vid ett flertal gånger har det stått kamphundsliknande ras, och det har då varit tal om malinois eller malinoiskorsning- dessa är vallhundar.

Malinois har blivit benämd som "afrikansk kamphund", då är inte kunskapen så hög tyvärr…

Sandra76
0

Ok, kanske inte ska publiceras 2ggr hi,hi..

Sasha_H
0

Min lejonberger har blivit kallad kamphund, lol, så mycket vett har folk :P

AnneN
0

Haha leonberger som kamphund… den var ju nästan kul…

_**/Mvh Anne

zeretki
0

MIn definition av kamphund är enbart på beteende och uppfostran, inte ras. En kamphund är en hund som blivit tränad till att attackera både människor och djur. Ingen ras.

Om man ska kunna diskutera är det viktigt att definiera vad man själv tänker på vad ordet "kamphund" verkligen betyder. Jag ser ju folk här som direkt associerar ordet kamphund med en ras och det gör det svårt att diskutera, eftersom jag är emot kamphundar.

Folk tolkar då det som att jag är emot Pitbullsterrier eller AmStaff eller någon annan ras. Vilket är fel. Jag är för att alla raser ska behandlas lika.

jag ser mer och mer att folk blir misstänksamma mot hundar och jag vet att det beror på att vissa människor inte kan hantera en hund. Att ta ansvar för en hund är att ha en hund som inte attackerar människor och hundar. Jag är rädd för att det till slut kommer att leda till att hunden som djur blir alltmer fruktat och att folk kommer att sluta ha hund.

Det är ett problem att det finns aggressiva hundar i samhället och tar vi inte itu med det så kommer det att bli värre.

Vad vi kan göra är att lära andra att ordet kamphund inte är en ras, det är en hund som är tränad till att attackera. Skriv insändare, snacka med folk. Enda sättet att förändra.

Bara min åsikt…

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har en rasren amstafftik på 5 månader och hon är jättemysig och älskar människor och andra hundar. hennes mamma var oxå väldigt social

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnneN
0

Håller med dej zeretki en kamphund kan vara vilke ras/blandras som hellst om den är uppfostrad på fel sätt

_**/Mvh Anne

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan tillägga att uppfödaren var väldigt seriös. kollade upp vilka vi var osv. Hennes mentor var h*n som har Terchas (stavning?) som väl ska vara en stor kennel? så hon fick bra hjälp eftersom det var hennes första kull

Ellinor_ludde
0

SÖTNOSAR <3

AnneN
0

#19 vad bra att ni lyckades hitta en riktigt seriös uppfödare =)

_**/Mvh Anne

Peppe
0

Ja det kändes väldigt bra :)

MarieO
0

Ohhhhhh vad söta

Lotta
0

Jättesöta…jag vart lite kär i den som satt längsbak =D

Malin-A
0

ohh dom e ju så söta =)

wild_child__
0

Det med att dom förbjuder "kamphundar" som dom nu vill uttrycka namnet för just denna så kallade "grupp" hundar är enligt mig sjukt. Jag har absolut inget emot dessa hundar, oavsätt ras, seriöst, ja är helt förvirrad, vet ens någon i media vilka raser som dom kan sätta i klassen "kamphundar" jag tror seriöst inte att dom har den blekaste, utan dom följer bara de raser som dom själva skriver mest om. Vilket sorgligt nog oftast är Pitbull, staff raserna och dessa lite mer kraftiga raser som har en historia bakom sig för att vara aggresiva ( Vilket jag tycker allt är bullshit )

Visst har många hundar gjort korkade saker, men de är som nästan alla kan konstatera, de är den som håller i andra ändan på kopplet som har ansvaret och  gör hunden till de den blir. Och de finns de idioter som missbrukar dessa hundar och gör dom till de "monster" som media vill få dom att framstå som.

Men iallafall, detta med att man inte skulle kunna bo inom ett visst bostadsbolag och liknande bara för att man äger en viss hund som de skrivs om är ju bara fånigt. I Göteborg så har dom också detta, du får inte flytta till vissa områden pga att dom förbjuder Pitbull,Amstaff och Rottweiler. Visst blir man så trött bara. Liksa så att dom vill att man ska få igenom en lag om att alla dessa hundar skall ha munkorg. Varför i hela friden skall man straffa hunden för ?! Och dessutom dra alla över en kant. helt sjukt…!

AnneN
0

Har för mej att jag läst någonstans om en som inte skulle få ha kvar sin hund pga att den var en sk kamphundsblandning om h*n skulle ha kvar hunden var dom tvugna att flytta.

Personen hade då anmält det och fått rätt! H*n fick behålla hunden och bo kvar på samma ställe.

_**/Mvh Anne

wild_child__
0

Jo det är ju skönt att svenska rättsystemet funkar bra till något iallafall :P För man kan alltså seriöst inte gå på sånna uppgifter om en hund eller en grupp hundar och sedan börja kasta ut folk och skit.. helt seriöst…

AnneN
0

Näe man tycker ju att det vore lika sjukt som att säga att tex en viss typ av människor inte för hyra lägenhet i vissa områden!

_**/Mvh Anne

wild_child__
0

Ne precis… De är ju nästintill samma saker, för de är som du säger, och om man gämfrö de så här, en viss hund gör något dumt, och sedan dömms hela rasen ut pga vad 1 hund gjorde. och därför borde dom inte finnas i vårat samhälle, de är vad media tycker, men sedan om vi människor, en människa som gör något dumt, dom åker in i fängelse eller liknande, men fortfarande så välkommnar vi dom med att dom får lov att anpassa sig på nytt i vårat samhälle, många vet kanske inte om de, men dom finns ju där..  men men alla har olika åsikter och alla tycker ju olika…

AnneN
0

Det är diskriminering hur man än vrider och vänder på det, och diskriminering i sig är ju olagligt!

_**/Mvh Anne

amela87
0

Jag hyr en 1:a i andra hand och i mitt kontrakt står det att jag får äga hund sålänge det inte är en kamphund. Blev jätte förbannad!!Skrikandes Hur kan man ens ha med det? Jag menar,det finns inget som säger att jag kan skaffa en Rottis och bolaget plötsligt säger "Nej men det är en farlig kamphund" 

Att bara skriva ordet "kamphund" säger mig inte så mycket….

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kamphund - dom blir som man gör dom till… :)

usch, tycker inte om dessa fördommar om att förbjuda dessa varelser…