Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4599 ggr
Ebbsan
0

Kan en valp äta.....

hej, ska skaffa en Labradorvalp. Men har några frågor, 1 är det bra för valpen att äta hundben? 2ungefär hur lite motion kräver den första dagarna, och när kan man börja länga promenaderna? 3 vi har en katt hemma i vuxen ålder, hon kan vara en aning sur mot andra djur, hur bör de träffas första gången? Vilken miljö? Själva eller tillsammans med en människa? Mvh Ebba

[pixa3]
0

Tugg"benen" Dentastix rekommenderas inte till valpar under 4 månader, vet inte om det är specifikt deras ben, eller om det är ben över huvud taget.. :)

Det andra har jag inget svar på, men hoppades på att kunna hjälpa till lite iallafall :)

Mixxie
0

1 Beror helt på vilket ben det är

2 först är det bara små kissrundor och lek som gäller när hunden är ca 6 mån kan man börja med ganska långe promenader

3 Är inte expert på detta men i ett rum där katten känner sig trygg och har ett eget kryp in så katten kan gömma sig om den vill gäller också hunden.  VAr alltid med dom första gångerna dom är tillsamman :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Mändie]
0

Hundben? Tuggben menar du? De e ingen fara å ge valpar tuggben, de kliar i tänderna så dom blir bara glada.

Om du bor i lägenhet så ska du nog bara gå små korta sträckor runt huset tills den vet var den bor. Å inte ta några längre promenader iaf inte tills den blivit lite äldre. Om du har hus så tycker ja att den ska va på trädgården tills den vet sitt revir.

Du bör vara i närheten när du släpper ihop dem å hålla i kissen mendans de träffas så du märker hundens och kattens reaktion å så du lätt kan säga ifrån om de inte snälla mot varandra. Om de däremot går bra är de bara sen försöktigt släppa ner kissen på golvet men vara med hela tiden tills de verkligen hälsat :)

Loveradio
0

#3 Hundben och tuggben är samma sak, man kan säga båda.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Renor
0

Vad gäller hundben ska man bara kolla upp så att benen inte är för små… då kan valpen ( eller den vuxna hunden) sätta de i halsen.

[Mändie]
0

# 4

:O de hade ja ingen aning om..

Loveradio
0

1. Ja, att gnaga på hundben är en bra sysselsättning för valpen eftersom det kliar i tänderna. Men tänk på att köpa ett lagom stort ben, ett för litet kan fastna i halsen. Så köp hellre ett större. Undvik också hundben med knutar, då dessa också kan fastna. Det bästa är att köpa råhudsben utan knutar.

2. Små kissrundor och lek räcker tills valpen är runt 4 månader, då kan man börja gå korta promenader. Sen kan man gå längre och längre. Vid 6 månader kan man gå långa promenader. Märker man att hunden är trött så är det dags att gå hem igen. Ett tips är att ha valpen lös mycket i början, för dom brukar hålla sig i närheten. Då lär sig den att vara lös och inte sticka iväg.

3. Låt det ta tid för valpen och katten att vänja sig vid varandra. Du ska absolut övervaka första mötet. Som nån skrev så är det bra om katten har nått ställe där hon kan gömma sig om hon blir rädd. Katter brukar ofta slå till valpar på nosen ifall dom blir för närgångna. Då lär sig valpen också att hålla sig på avstånd.

Eywa
0

Gå långa promenader vid 6 månader? Borde inte en så stor hund som en labrador vänta lite längre med den typen av ansträngning?

Ebbsan
0

Tack för alla svar!:) det värmde

Loveradio
0

#8 "En så stor hund som en Labrador"? Labradoren är inte en särskilt stor hundras. Det är en mellanstor ras. Och den skulle absolut klara av att gå en längre promenad vid 6 månader. Och som sagt, märker man att hunden blir trött så vänder man igen.

Chilli10
0

Vad gäller promenader så är det ju viktigt att vänja hunden att gå längre och längre. Så att man inte helt plötsligt när hunden blir 6,8 eller 10 månader börjar gå jättelångt.

Så det tror jag är det viktigaste, att man vänjer den. Sen så ska man ju inte börja för tidigt heller. Jag vet faktiskt inte vad som är lagom för just labben. Vi fick hem chilli när hon var 6 månader då gick vi iaf 30-40 minuters promenixer, i hennes takt. Inga powerwalk direkt..

madilicious
0

När vi hade våra valpar gick vi ca så många minuter som den var veckor dvs 8 veckor ca 8 minuter tyckte det blev en bra start att vänja de successivt. 2 Långhåriga schäfrar :)

Tuggben som är milda typ torkade eller kokta rekommenderar jag. Inte något rökt i början då valpen kan ha völdigt känslig mage.

Sen tycker jag inte det är bra att ha den lös för mycket utan vänj den vid att kunna gå i koppel. Men visst man kan även träna att ha den lös ibland.

Försök gå samma rundor i början eftersom en valp inte vill visa för andra hundar att den är där så brukar de ha svårt för att kissa och bajsa på nya ställen. Iaf de första veckorna. Så när den väl kissat på något ställe så gå dit när du går ut med valpen i början. För då känner han igen sin egen lukt och då är det mer ok att uträtta sina behov där. Sen efter någon vecka kan man gå lite andra rundor också. Menar mest den första tiden

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

Loveradio
0

#12 Självklart ska man också träna den att ha koppel, men som sagt man vinner mycket på att ha valpen lös ofta i början.

fettmedkevlar
0

#12 Jag själv måste säga att min erfarenhet är att ju mer man har hunden lös desto bättre. Det är enklare att träna koppelträning än att den skall få springa fritt och lyssna.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 + 14

Håller också med.

Precis så gjorde jag med min tibbetös, hon fick gå lös större delen av tiden men fick kanske en liten runda per dag med koppel. Idag kan jag ha henne lös utan problem, visst har hon det där tänket: ja snart, jag ska baaaara… vid inkallningen för tillfället men hon kommer till slut.

Nu är också tibben känd för att inte kunna vara lös då de är envisa och självständiga så enligt andra uppfödare så är min tjej ingen tibbe (sagt på skämt). Men att jag kan ha henne lös är tack vare att hon fick gå lös som liten och att vi fortsatt att träna det kontinuerligt =)