Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2146 ggr
Skogsdalens
0

Vilken ras passar mig?

Jag är en 14-årig tjej, som har älskat hundar & andra djur i hela mitt liv.
Vi har haft hund hela mitt liv, så jag har en hel del hundvana.

För nästan ett årsen började jag funderar över om jag kanske var mogen nog att skaffa egen hund. Och efter att ha pratat med min mamma så har jag bestämt mig för att försöka hitta en passande valp till sommaren 2012. Men frågan är då, vilken ras ska jag kolla efter?

Den riktiga "drömhunden"  är Shetland Sheepdog,
men det var någon förut som sa att det inte var en bra första hund..
Men enligt mig beror det mer på vilken person det är.

Min familj & jag är ute en hel del i skogen och plockar svamp, bär osv.
Vi är också mycket i fjällen & vid havet. Därför vill jag ha en hund som kan vara med och tål en del. Men hunden ska samtidigt inte vara för stor för att lyfta upp.

Andra saker jag vill kunna göra med hunden är att träna agility, freestyle & för utställning.

Skulle en Shetland Sheepdog passa mig?
Eller vilken ras rekomenderar ni mig?

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

GuUuLd
0

Jag har själv en sheltie och det är min första hund. Jag tycker det låter som om en sheltie skulle passa dig och din familj, då iaf. min hund låter som om den skulle passa er bra.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Michaela-N
0

Ja, det tror jag.

Skogsdalens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Okej. :)
Skulle vara jättekul om det kunde bli en Sheltie!

dogg
0

Hej, sheltien kan vara en bra förstagångshund bara du läser på tillräckligt innan. Tänk dock på att om du vill ha en liten hund så välj din valp noga från föräldrar som är lagom stora och att deras släktingar är lagom stora. Det finns shelties som blir riktigt stora, gå inte bara på utställningar och kolla för där finns bara de som stämmer in på rasstandarden. Utan gå på sheltie träffar som finns lite här och var i landet då ser du shelties som är allt från 4 kg till 15-20 kg. Var noga med att hålla efter skällandet från början och se till att hunden får använda sin hjärna varje dag på något sätt- dvs söka, spåra, balansera, träna på olika sätt och sen fysisk motion naturligtvis så kommer du nog lyckas med din sheltie!!!!!! Har själv en underbar kille som väger alldeles lagom tycker jag, 6 kg, lätt att ta med överallt älskar att träna och motionera.

Michaela-N
0

#4 Frågan är väl om storleken är det viktigaste man ska leta efter…

Skogsdalens
0

#2 Okej,
får börja kolla runt lite efter planerade kullar sedan någon gång då.

Andra raser jag har funderat på är;
Långhårig Collie,
Border Collie,
Australian Shepherd,
Bearded Collie &
Akita.

Men som sagt har Shetland sheepdog alltid varit den ras jag gillar bäst. :)

Michaela-N
0

#6 Jag veeet att border collie är tilltalande men jag tycker du ska välja bort border collie och akita.

Border collie behöver valla för att må bra, akitan är INGEN första hund! Den jagar björnar och kräver en mycket fast hand.

Workingdog
0

#6 därifrån skulle jag välja bord Border Collie, Akita och Långhårig Collie

Border Collie för att den är en väääldigt krävande hund! Och behöver valla.

Akitan är samma anledning som #7 har skrivit.

Och LH Collite pga att det är riktigt svårt att hitta BRA LH collies i dagens läge.

Jag tyckera att sheltie verkar passa dig :)

Lycka till med din framtida hund :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Skogsdalens
0

#7 Ja, Border collie är nästan uteslutet. En jag känner har en tik & hon är ingen hund jag skulle vilja ha, lite konstig är hon faktiskt..
Tack för att du sa det om Akitan, det är också en sån här ras som jag har beundrat hur länge som helst. Men då är dom två strykna från listan. :)

Fast förhoppningsvis blir det ju en Sheltie.

En till sak som jag har tänkt på ett  tag,
Anser ni att det spelar någon roll om man väljer tik eller hane?

Vi har haft båda & oftast "fäster" jag mig bättre vid hanhundar, undantag "foderhunden" jag har nu, som är en tik.

Michaela-N
0

#9 Har du redan en hund?

Jag tycker inte det är så mycket skillnad alls. De skillnaderna som finns är både för och nackdelar hos båda könen.

Workingdog
0

#9 Det finns ju fördelar och "nackdelar" med båda könen. Själv föredrar jag tikar, dock kan det vara lite problem när dom löper och om man som jag tävlar.

Hanhundar kan ju bli mer tikfixerade osv, självklart är det upp till ägaren att träna sånt, men ja :)

Jag själv föredrar just tikar, varför vet jag faktiskt inte. Och nu när vi bara har tikar hemma skulle jag inte skaffa hanhund. Mest för hundens skull då han ska slippa gå och stressa upp sig osv när tikarna löper :)

Men om du känner för en hanhund, så ta en hanhund :) Eller om du hälsar på en valpkull och tar den då klickar med, oavsett hane eller tik :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Skogsdalens
0

#8 Tack så mycket! :)

Längtar faktiskt väldigt mycket tills ikväll nu,
så jag kan börja räkna lite smått vad allt kostar,
leta efter planerade kullar osv!

Har hittat en uppfödare som jag tycker verkar bra,
har ni tipps på fler? :) Av sheltie då.

Gummagårdens.

Skogsdalens
0

Oj vad min data är seg..

#10 Nej ingen egen hund. Jag har tagit hand om grannens hund sen i vintras, gått ut & gått osv. Detta för att jag villa vara säker på att jag verkligen klarade av det med mina hälar & knän. :)

#11 Tack, ja. Blir nog att jag tar den det klickar med.

[Asta]
0

Jag tror att en relativt liten hund är att föredra som förstahund när man är i din ålder. Inte för att man inte klarar en stor hund utan för att man vet inte var man själv hamnar. Under den här hundens liv kommer du att flytta hemifrån och då kan det vara lättare att hantera med en mindre hund. LH Collie, som det finns många bra av om man letar bra uppfödare, Border Collie och Aussie skulle jag välja bort pga detta. Ska man tex till ett studentrum kan det vara lättare att få sina korridorkompisar att acceptera en mindre ras.

Skogsdalens
0

#14 Jo, tänkte lite så jag med. Kommer ju troligtvis gå gymnasium någon annanstans lixom.. Har tänkt gått ett gymnasium med hund eller smådjursinriktning. :)

[Asta]
0

Det är lite lättare att resa med en mindre hund också, något som man ofta gör som student.Själv hade jag en liten blandras, i Sheltiestorlek, när jag studerade, just för att det var enklare att åka tåg och buss. Idag har vi köpt oss en stor hund för nu för tiden åker vi mest bil.

Renor
0

Om du har haft hund hela livet så blir ju denna valp inte den första (appropå shetland sheepdog) Glad

Renor
0

Jag tycker att shetland sheepdog låter toppen för dig och vad du vill göra med den Skrattande

Skogsdalens
0

#17 Nej inte första hunden i mitt liv,
men den första som jag tar hand om helt själv osv. :)

Renor
0

#19 men du är ju erfaren hundägare Skrattande

Skogsdalens
0

#20 Jaha så menar du :)

[Malin3033]
0

sheltie kommer med stor sannolikhet passa dig perfekt. Besök oss gärna på sheltie.ifokus :)

[Malin3033]
0

Förresten, jag var själv 14 år när jag köpte min första egna hund, självklart sheltie! Nu är hon 4år och det kunde inte blivit ett bättre val.

Skogsdalens
0

#22 & #23 Känns jättekul att folk tycker det!
Har kollat runt hos uppfödare & "drömt" om en Sheltie jättelänge! :)
Har lagt till det som favorit! :D

Ja, det känns som att det är dags att köpa valpen inom 1 år helst, för att den ska vara "redo" att ev. flytta ett år senare..
Jag kommer gå djurgymnasium och antingen pendlar jag eller bor i studenthem. :)