Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2454 ggr
Eywa
0

XtraCare Anti-stress?

Jag hittade det här på foderbilen och undrar om det är någon som har testat? Jag har en väldigt lättstressad hund och i vissa situationer önskar jag att jag hade något sånt här som faktiskt funkade..

http://foderbilen.se/xtracare-hund-anti-stress-120st.html

AnneN
0

Om du har en lättstressad hund så börja med att se över fodret, majs som finns i de flesta torrfoder innehåller nått ämne som kan öka stresshormonerna hos hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

Valeriana är lugnande för hundar, så den borde fungera. Lever du med en stressad hund finns det mycket att göra. Dels se över foder som Anne säger, stryk alla foder med majs, som innehåller dopamin och noradrenalin.

Du kan även testa DAP. Jag har anvcänt halsbanden 2 gånger nu på min lättstressade hane med goda resultat.

Sök gärna upp en bra problemhundsutredare och prata om din hunds stress. Har den tex utsatts för chock behöver detta behandlas.
Stressar den bara i vissa situationer kan det kanske gå att göra något åt det genom att titta på bakomliggande orsaker istället för att symtomträna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
0

En sak att tänka på: Om du ska tävla med hunden oavsett vad det är för tävling så kan diverse olika preparat räknas som doping, så ska du tävla med hunden kolla upp om de preparat du testar mot stressen räknas som doping.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eywa
0

#1 Jag har sett över detta och hon får just nu inget foder med majs och har inte fått det på länge. Dock har hon alltid haft lätt för att gå upp i stress, ända sedan hon var liten, hon har riktigt dåliga nerver och är extremt lättpåverkad av saker som kan skrämma eller jaga upp henne.

#2 Jag har testat DAP men jag märkte ingen skillnad. Dessutom är det så himla dyrt. Nästan 400 kr för en månad, jisses.

Jag har funderat på att kontakta problemhundsutredare men då hon har varit sådan sen hon var liten tror jag inte det finns så mycket annat att göra än det jag gör och har gjort hittills. Det är bl.a. att utsätta henne för stressiga miljöer och situationer i lugn takt med trygghet i fokus, träna ofta och mycket (vara väldigt uppmuntrande) varenda gång vi går promenad eller interagerar, få upp hennes självförtroende och kroppsmedvetenhet, öka hennes tillit till mig och olika självständighetsövningar. Allt har gett väldigt bra resultat men det verkar som att grunden är dålig, tyvärr..

#3 Ja, jag har kollat upp det också. Tror att hunden måste vara utan stressdämpande medel i minst en vecka innan tävling. Iallafall med DAP.

Eywa
0

Jag ger henne också mycket rött kött och kalkon som kan öka serotoninen :)

Vattnadal
0

Ge tryptofan, det finns förutom i tex kalkon och banan, i pumpkärnor, på hälsokost kan du hitta pumkärnextrakt. B-vitamin är oxå bra, om det är brist på detta som gör att tryptofanet inte riktigt tas upp av kroppen,.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[hyperiion]
0

jag har prövat de på min hund. Tycker det funka väldigt bra på honom:)