Kennel eller blocket.se
Hej, jag ska snart bli hundägare men dock funderar jag på en sak. På de flesta Labrador kennlarna så kostar labben ca 10000. Men köper man en labbe på blocket, alltså privat så finns det många som endast kostar 6-7000 Varför är det så? Tacksam för svar:)
Många uppfödare annonserar på blocket med.
Men att valpar säljs "billigare" har oftast något fuffens bakom sig ex att kulle inte är registrerad i SKK.
Sen kan det handla om en äldre valp/hund och då kan man gå ner på priset.
Man kan absolut hitta seriösa säljare på blocket, men då krävs det att man själv har kött på benen och kan gallra ut dom som snackar strunt.
≧◔◡◔≦
#1 har förklarat det bra.
Okej, tack! :) men om valpen dock är medlem i SKK, vaccinerad m.m Då ser jag ingen nackdel i att köpa den privat. Eller det vore ju isåfall att man inte kan gå på kennelträffar osv.
Utöver vad #1 säger så vill jag tillägga att det också finns en del hunduppfödare som inte är godkända av SKK som säljer sina valpkullar på nätet.
/Désirée
Man kan fundera varför dom tar ut mindre än vad dom kan för valpen, det är sällan verkligheten ser sådan ut.
Vet inte vad labradorklubben har för regler (om ens några?) för att få regga en valpkull och då kanske ev. hälsotester, saknad av meriter på föräldrarna kan vara svaret till ett lågt pris.
≧◔◡◔≦
Jo det är klart! :) #5 #4 är det endast renrasiga hundar som blir godkänd i SKK?
#6: Bara renrasiga hundar går att registrera i SKK.
Jag hittar inte en enda renrasiga labradorvalpar på Blocket under 10.000 kronor när jag söker nu, så om någon helt plötsligt sänker priset 3.000-4.000 kronor skulle jag bli misstänksam.
Ja det är endast renrasiga hundar som blir godkända hos SKK + att det har diverse andra bestämmelser som väl mer handlar om skötseln och miljön för hundarna
/Désirée
Okej, tack :)
#8 Med tillägg om att alla världens raser inte stamboksförs av SKK, men dom skall då vara reggade i någon annan organisation.
≧◔◡◔≦
När valpen är registerad i SKK så har den ju stamtavla. Är det så viktigt? :)
Ifall man inte ska tävla?
#11 Ja, stamtavla är ju ganska viktigt så man har koll bakåt i ledet. Man vill ju inte gärna köpa en hund som kanske har massor av sjukdommar i släkten.
Jo just det:) nu har jag slut på frågor!
#6 Nej, en hund kan registreras i SKK med tävlingslicens, det behöver inte vara en renrasig.
Ursäkta men frågade inte TS efter renrasiga hundar? Och stamtavla lär väl endast kunna erhållas för renrasiga hundar inom SKK
/Désirée
#16 Stamtavla kan man ju snickra ihop själv med, fast då vet man inte om den verkligen stämmer.
I och för sig ja, men då är den inte registrerad hos SKK så återigen var det inte detta TS efterfrågade? Eller frågade TS efter vilka blandrashundar som helst med retrieverinblandning? Jag fattade i alla fall för att TS efterfrågade renrasiga restrievers.
/Désirée
#18 Så var det säkert :D
Att hunden har en stamtavla är ingen garanti på att hunden är renrasig, vem som helst kan som #17 säger snickra ihop en sådan. För att hunden ska räknas som renrasig (i Sverige) måste den vara registrerad i SKK eller någon klubb som är anknuten till SKK.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#20 Det var så jag menade
/Désirée
Min tik är köpt på blocket.se, från en privatperson.. Hon kostade 10.000 kr o shelties brukar ligga på 12.000. Privatpersonen har bara haft två kullar totalt, och nästa kull (om två år) så ska hon skaffa kennelnamn, ser inget oseriöst i hennes avel när jag kollat stamtavlan. Min tik är registrerad i SKK.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja det finns ju en viss variation i priset inom raserna, inom min ras kan en renrasig registrerad valp kosta allt från 8000-12000:- beroende på vilken uppfödare det är men även vart i landet kenneln ligger.