Foxterrier
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Foxterriern verkar vara en härlig ras, dock är jag inte speciellt insatt. Har läst lite på internet och såmen jag tycker det ger mer att läsa egna erfarnheter. Vet att några har foxterrier härinne, så jag undra o någon kan berätta mer individuellt om eran fox?
Min foxterrier"tant" är åtta år nu. Jag hämtade hem henne när hon var 5,5 månad och kvar hos uppfödaren. Hon var en utmaning, envis som synden och totalt ointresserad av människor, mina föräldrars border collie var mkt roligare att hänga efter. Kan tillägga att jag brukade kalla henne mitt lilla popcorn, hon började lugna sig vid tre års ålder.
Nu för tiden samarbetar vi bättre;) Hon är en väldigt signalkänslig fröken även om hon inte ger sken av det. När hon är lös söker hon inte ögonkontakt med mig och hon kan hålla ganska stort avstånd, hon är väldigt självständig, men hon håller ändå koll på att jag finns i närheten.
Det är en väldigt lättlärd ras, de blir ALDRIG trötta när det händer något skoj. Tinka har lekt tills hon spytt flera gånger, men mest när hon var yngre, det var länge sedan nu. Hon är den perfekta lektanten till min valp nu, hon är tydlig i sina signaler.
En väldigt rolig, alert, lekfull, lättlärd, soldyrkande, ENVIS soffliggarhund. Helst ligger hon under en filt eller under täcket i sängen. I en av mina hundböcker står det att släthårig foxterrier är den mest aktiva av terrierraserna, jag tror det stämmer!
Sedan finns det ju slärhårig och strävhårig foxterrier, den strävhåriga är vanligare. Jag har en släthårig.
min är inte ren den har lite gårdshund i sej men man kan märka att det är en terrier men det är en stor hund i en liten kropp
men som 2 sa envis busig men en hund som ställer upp på allt
Våra slh. foxterrier som vi har haft har alla varit envisa som synden och självständiga men som "zoolatri" sa väldigt lättlärda, hittade man den rätta motivationen så var de väldigt roliga att träna med. Pigga och glada med mycket energi och de hängde gärna med på allehanda aktiviteter, foxtiken älskade att bada och simma under sommaren och hennes svans stod rätt upp varje gång hon simmade *skratt* Hennes inbyggda styrspak brukade vi säga =)
En härlig ras som gärna låg nära och under täcket kalla vinterdagar, skulle det bli terrier igen någon gång så blir det en släthårig fox =)
(foxtiken på pyttebilden)