Är min tik skendräktig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ingen egen erfarenhet utav skendräktiga tikar så därför tänkte jag att jag fråga er här!
Min tik är två år, rätt så exakt. Hon har löpt två gånger tidigare utan komplikationer efteråt. Hon började blöda 29 juni och slutade 16 juli. Samanlagt 18 dagar. Ända sedan löpet började har hon varit ganska "off". Det har hon varit de andra gångerna hon har löpt också. Dock har hon blivit som vanligt igen efter löpet. Nu är hon fortfarande jätte hängig. Så fort man släpper henne lös på trädgården så lägger hon sig på trappan. Hon är inte lika aktiv som hon alltid är annas. Hon är också mer okonsentrerad och svårare att "trigga" upp till lek. Det känns nästan som hon är deprimerad. Hon är inte lika följsam (annars följer hon med mig i huset, sover nedanför min säng.. nu sover hon på nerevåningen i köket).
Så nu funderar jag på om hon kan vara skendräktig. Hur beter sig tiken då? Ifall hon är det, går det avbryta skendräktigheten eller slutar den alltid med att de fyller juvren och börjar bädda?
Jag vet inte om det kan ha någonting med saken att göra men hon fick FRONTLINE fästingmedel i nacken den 10 juli!
Saknar min energiska lilla schäferflicka :(
Skendräktig var min äldre tik sista löpet, då var hon pigg men åt massor med mat fick tuttar och börja ta gossedjur som bäbis. Vi tog bort bäbisarna och såg till vad hon åt mer samt aktervera jag henne mer än vanligt mer mortion för att få bukt på vikten och att få henne tänka på annat än "valpar". TS Din tik har ingen feber? jag tycker du kan kontakta en vetrinär för att utesluta livmoderinfektion.
Min tik brukar bli skendräktig ibland, men det jag fått lära mig och det jag sett på henne är att förändringarna syns mest då hon egentligen ska börja närma sig "valpning" d.v.s rastlös, tar som ovanstående säger gossedjur som bäbisar mm. Det jag sett före dessa tecken är just ökad aptit.
Min tik fick en endomitrit i ett av sina löp. Då var hon lite ur form, löpet varade längre än vanligt och hon kom aldrig in i höglöpet då, hennes höglöp kom efter det hon ätit antibiotika ett tag. Som Forest skriver, kolla upp tempen på tiken och tycker du att hon fortfarande verkar slö och håglös, kontakta veterinär. Det kan gå fort om det handlar om en infektion i livmodern.
Hon har 38,2 så det är normalt för henne. Men jag skall absolut hålla koll på tempen. Jag har inte haft en tanke på att det kan vara livmoderinflammation eller äggledarinflammation. Hon har dock inte ont när jag trycker på buken så jag väntar väl till måndag och ringer veterinären då.
Tack så mycket för svaren!
Idag var jag och Zita hos veterinären. Det var inget fel på hennes livmoder konstaterades genom palpation. Hon hade lite låg hjärtfrekvens vilket antingen tydde på att hon har en infektion i kroppen eller att hon bara är vältränad. Därför tog de även blodprov vilket inte visade någonting negativt. De har nu skickat iväg prover för att utesluta fästingsjukdommar. Får svar på måndag.
Visst blir man lättad att det inte var någoting fel, men samtidigt hade det varit skönt att få reda på vad som är fel.
Någon annan som vet vad det skulle vara för något? Är jätte orolig.
#4 Bra att hon blev kollad. Men underligt att ingenting hittades.

Min cockertik som är 7 år fick något liknande förra året just i samband med fästingmedel och löp. Hon blev som du beskriver håglös och allmänt konstig.
Precis som du misstänkte vi både skendräktighet och livmoderinflammation. Men efter veterinärkoll så kunde det uteslutas.
Jag vet inte om det berodde på fästingmedlet, men detta året har jag inte vågat använda något medel.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
5 # ja det tycker jag med. Veterinären sa bara att det troligen har med hormonerna att göra!
6# hur länge var din tik sådan? Jag kände också att det kunde vara någont typ av biverkning då man har läst så mycket hemskt om fästinghalsbanden nu!
#4 OMG! Låter EXAKT som min hund.
Min hund hade fått frontline (droppar)
3dagar efter vaknade hon upp förlamad, vi vet inte om det hade med fronlinen att göra.
Hon kunde bara inte röra sig.
Tog in henne till veterinären där hon fick stanna kvaar.
Om man ställde henne på golvet så ramlade hon ihop, hon hade svansen mellaan benen, vilket jag ALDRIG sett henne ha förut, inte ens när jag blir arg på henne.
De tog massa blodprover och skickade mellan linköping och Uppsala och de uteslöt fästingsjukdomar. de sa också att hon hade en infektion i kroppen.
de sa till mig att om vi ringer före 11-12 på förmiddagen imorgon vet vi inte om hon kommer överleva.
kl 9 på morgonen ringde de..
Jag bara grät och grät och vågade inte svara.
De sa att ett mirakel hade skett och att min hund kunde röra sig normalt.
eftersom hon är JRT sa han att hon höll på att terrorisera stället och hoppa på alla veterinärer. så de ville att jag skulle hämta henne tidigare, Haha!
Hon fick Rimadyl (smärtstillande och antiinflammatoriskt)
De var rädda att det skulle komma tillbaka när hon slutatde med medicinen, men Hon har inte visat ett enda symptom sen dess, hon tävlar agility, freestyle och lydnad. inga problem. Förhoppningsvis går ditt också över
Jag kan bara tillägga att jag är 17 år, köpte sydney när jag skulle fylla 16.
Jag fick spara ihop 10.000 själv. (på bara mitt studiebidrag)
Så hon betyder sjukt mycket för mig.
Är glad att hon överlevde.
Och hoppas att din hund blir pigg snart!
Nu har jag skrivit värsta romanen men hoppas ni orkar läsa :)
Min blogg:http://enrusselsdagar.blogg.se
Medarbetare på Jack Russell Terrier
Copyright på alla bilder!

#7 Min tik började med att bli slö och gnälla och pipa hela tiden. Det varade i ungefär 2 dygn. Sen fick hon en massa utslag på kroppen och började kräkas. Efter ett tag började hon kräkas blod. Naturligtvis blev det akut till veterinären.
Detta höll nog på i ca en vecka. Men efter det var hon inte sig själv på säkert 3 veckor. Hon var nästan lite osocial, från att ha varit världens mest sociala hund. Hon vill verkligen vara med på allt. Men under tiden hon var sjuk gick hon gärna och lade sig i ett hörn ensam. Inte alls likt henne.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#8 Nej men så hemskt! De fick aldrig reda på vad det var som hade orsakat muskelförlamningen?
#9 Låter precis som min hund. Hon lägger sig gärna själv i ett hörn!
Jag kan uppdatera med att veterinären ringde i fredags. Zita hade en fästinginfektion (fast hon hade "skydd"). Hon har nu fått en antibiotikakur som hon skall ta i 3 veckor. Är hon inte sig själv då så skall den förlängas! Jag har läst om det på google och vad jag fattar det som så är det "vanligt" att fästingsjukdommarna blir kroniska. Någon som har erfarenhet av dessa?
Tack för alla svar, det värmer! :)