Löplina
Jag vet att det gäller 2 timmar per dygn som en hund får sitta fast spänd på tomten med löplina.
Men gäller samma sak om man t.ex är vid båtbryggan och fixar på landet? Man själv är med hela tiden. Finns skugga, vatten och möjlighet att gå in i ett gammalt båthus, samt ned och svalka tassarna i havet. Men det finns inget staket så jag kan inte hålla ena hunden lös. Hon är ett nu och jag litar inte på att hon inte drar iväg.
Eller vid sommarstugan som alltid står öppen. En större fiskbod och en nyare sovstuga på andra sidan tomten. Dock är hundarna portade från sovstugan mina föräldrar använder. Finns inge staket på tomten.
Tomten är halvt inramad med syren buskar och annat som ger en väldigt bra skugga.
Jag brukar åka med och kasta på flundra och rensa under sommaren. När pappa och jag drar på sjön under morgonen. Så är mamma kvar i stugan med hund och förbereder matsäck etc. Sedan möts vi nere på bryggan och börjar rensa. Så när hunden/arna behöver sitta i lina så är vi hela tiden närheten. Men det kommer övertsiga 2 timmar.
Samma sak om jag skulle dra iväg och tälta. Går ju inte att hålla hunden lös pga troligt vilt runt om. Och man kan inte gå och släpa runt på hunden hel tiden även om man är där med den. Vilket är smidigt att köra med en löplina.
Men hur ser lagen på detta och ni här inne?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja det tror jag. Är den fastbunden så får den max vara det i 2timmar/dygn, gäller samma som löplina tror jag även om man är med. Men är inte säker, men har för mig det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja löplina är 2 timmar :-)..
#2 Ja men tror det är det även som du skrev, om man är med hela tiden, som du beskrev :)
Men om jag går runt med hunden i koppel på precis samma ställe. Eller sätter kopplet runt min fot. Eller om jag virrar en löplina runt midjan.
Hur skulle man se det då?
#4 Nej har du det fast på dig själv räknas det inte som "löplina" :)
Jag tror om du är med så borde det inte spela någon roll tycker jag det är ju samma sak som att du skulle hålla i honom!
Jag har för mig att de där 2 tim gäller om man inte är med. Men är du med och har uppsyn över hundarna så är ju det en helt annan sak.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Alltå, alla dessa regler finns ju till för att våra älskligar inte ska fara illa.
Så om du är med hunden hela tiden och den har tillgång till skugga, vaten osv och den får gå på lite promenader så mår ju hunden knappast dåligt! Därför tycker jag att du kan ha hunden på det sättet som du beskrev. Det verkar ju faktiskt vara lite av ett drömmläge för både dig och din hund! 
Lite nojig att göra fel med hundarna. Den äldre har alltid gått löst där ute. Han har så svårt att lämna mig ursynhåll, vilket är skönt ibland.
Men ettåringen har bara varit där ute en gång. Även inte hundra om hennes löp/skendräktighet är helt färdigt. Så att hon vandrade iväg skulle vara ren katstrof.
Vilket blir ju att iaf hon får sitta på lina om det är okej så kan on följa med. Annars får hon ju vara hos en kompis i stans lght.