Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 18745 ggr
mikaelahofvander
0

Bur på natten

Min hund har sin sovplats i mitt sovrum.

Men hon är bara fyra månader så hon kan inte ligga still på nätterna, så därför har jag ett kompostgaller runt omkring hennes lilla sovkorg.

Gallret är ungefär 1 meter både på längden och på bredden så hon får plats att gå lite utanför korgen också.

Hittils fungerar det super bra, så fort man stoppar ner henne i gallret förstår hon att det är sovdags och lägger sig och vilar direkt.

Men jag behöver ändå lite råd.

Efter som att det fungerar så bra så tänkte jag om jag måste ta bort gallret, eller om jag kan ha kvar det så stannar hon där och jag behöver inte oroa mig.

Hon är en liten bichon frise/toypudel så hon blir inte så jättemycket större än vad hon är nu så plats har hon ju.

Eller tycker ni att det är "djurplågeri" att ha henne i en så kallad bur?

[Bärnsten]
0

Det är förbjudet enligt lag att hålla hundar i bur eller i koppel inomhus.

Saxat:

Statens
Jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt
(S.JVFS 2008:5), beslutades den 19mars 2008 och så här lyder buravsnittet i
korthet så som det presenteras på jordbruksverkets hemsida.

1 kap. Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen. 1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma. 2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings respektive  träningsplatsen och samt till och från träningsplatsen, tävlingsplatsen, övernatta i transportmedlet. 3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur, max 8 timmar per dygn, om de rastas minst var 3 timme. 4. I samband med transport får hundar o katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överskrida 3 timmar, då bilen står stilla.

[Doglovers]
1

Jag tror att din hund kommer stanna kvar och fortsätta sova i sin bädd, även när du plockar bort ditt galler. Fungerar det inte sätter du bara tillbaka gallret ett ag och provar igen vid senare tillfälle.

Jag vet att det är lag på si och så. Men ibland är gallret en livförsäkring. I dagens hushåll så finns det extremt mycket elsladdar till alla el prylar vi har och valpar är experter att ge sej på alla sladdar.

Lycka till med din lilla valpSkrattande

[Tess86]
3

Att hålla valpen i ett begränsat område på natten kan ju också lära henne att snabbare koppla av på nätterna, att det är lika bra att sova istället för att vanka omkring eftersom det inte finns så mycket annat att göra. Ju snabbare valpen lär sig att koppla av och sova på nätterna desto bättre är det ju för henne.

Men som Doglovers säger så kan du säkert ta bort gallret längre fram. När hon har lärt sig rutinen att somna när du stoppar henne i hundsängen på kvällen så kommer hon nog att fortsätta göra det även utan galler.

Ankilika
1

Alla lagar ser inte till alla individer :) Ser inget fel med att välja att ha sin hund i bur om natten om man anser det nödvändigt. Men håller med de andra om att hon säkert kommer lära sig koppla av på natten utan gallret till slut

Naiz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker inte att det är fel att ha hund i bur/hage när det behövs. Det märks ju på hunden om den inte gillar det. Men så länge den är ok med bur/hage så inga problem :)
Min förra hund la sej självmant i buren. Stängde in henne endast när jag lämnade henne själv hemma, annars va den alltid öppen men hon gick och drack vatten/åt sen tillbaka och sov :)

[Bärnsten]
0

Jag tycker inte att det är humant att hålla sin hund i bur, det är bara för våran egen bekvämlighet. Att tro att hunden finner ro bara för att den lägger sig ner i buren, är en möjlig feltolkning av dess behov av att behaga och av uppgivenhet. Vad ska den annars göra i buren?? Söka upp ett spår?, eller kanske söka kontakt??,….nej, hundens höga intelligens fattar att det är ingen idé. Så därför lägger den sig ner, som vilken fånge som helst. Sen så finns det hundar som finner sin sovplast och "bur" som en fridlyst plats där de kan vara ifred och ta igen sig. Men det är en annan sak. Då är buren öppen och hunden kan gå in och ut när den vill.

TS, din valp kanske gnyr, springer runt och försöker hoppa upp i sängen?? Igorera den på natten och låt den förstå att det är SOVDAGS. Den söker bara kontakt, eftersom det är vad den är van vid från valpbädden. Ge den all kärlek och omtanke på dagtid, men markera att natt är natt. Det brukar ge med sig efter nån vecka, om du är konsekvent.

Lycka tll med "bebisen" Glad

Noa-Nisse
0

du kan inte bara sätta ett kompostgaller i dörröppningen eller stänga dörren om dig i sovrummet, så blir själva sovrummet som en större "bur"? Men jag tycker att du ska göra det som känns mest bekvämt för dig och valpen!

Lycka till

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Doglovers]
0

Här har vi alltid en stooor bur som hunden/hundarna kan gå och lägga sej i. "En lya" där dom trivs och alltid går och lägger sej när den/dom vill sova eller bara vara. Ligga och tugga på ben med mera. En trygg plats. Jag har ett tunnt tyg över bakre delen.

Men så ska man heller inte missbruka den. Det är på grund av det som lagen kommit till.

rebz
0

Jag hade så som du har. Kompostgaller en bit runtom bädden. Det jag gjorde var att göra området större o större med tiden. Och efter ett tag så kunde jag ta bort gallret och han sov som vanligt under natten. Jag tycker inte det är samma sak att ha kompostgaller runtom bädden som att stänga in hunden i en bur. För med kompostgaller så har hunden mer rörelsefrihet och det blir inte samma känsla som när den är instängd i en liten bur.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Fridaaaa
1

Tror man får ha dem i bur om luckan är öppen, alltså så att dem kan välja själva om dem får ligga där eller inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mischa
0

Självklart kan den få sova i en bur, dock får buren inte vara stängd.

≧◔◡◔≦

Emaljoh4
0

Min hund sover oftast i bur på nätterna. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

mikaelahofvander
1

tack för alla svar, behåller den ett litet tag till sen testar jag om hon stannar kvar i sin korg eller om hon springer iväg :)